Korzár logo Korzár

Učiteľ a "slovenská cirkev" miesto po roku 1400

Názov "kantor" pre učiteľa tradujme zo stredoveku. Školy vznikali pôvodne ako pomocné zariadenie fary či kláštora. Toho, kto prisluhoval kňazovi pri

odspeve textov liturgie a učil veriacich, najmä mládež, spievať v chóre, volali kantor. Názov v latinčine značil spevák, predspevovač v zbore. Takúto funkciu dodnes plní v grécko-slovanskom obrade ďak. Názov "ďak" je z gréckeho slova "diak(onos)", kde značilo sluhu - pomocníka. Z pomocníka farára, kantora, vyvinul sa postupne osobitný stav učiteľa a z cirkevno-slovanského diak-ďak ostal v staročeštine žák. Zavádzanie organu do kostolov západného kresťanstva viedlo k výmene kantora organistom. Jeho špecializácia najprv nesúvisela so školou. Napr. Košice mali zvlášť školu už spred roku 1400 a zvlášť organistu (1402). Typické spojenie "učiteľ - organista" sa vyvinulo až časom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Učiť všetky národy" viere (a oficiálnemu jazyku jej bohoslužieb) ani v stredoveku nešlo bez vysvetľovania v reči ľudu. Preto pri voľbe farára aj jemu podriadeného učiteľa sa už aj pred reformáciou bral ohľad na rečové pomery miest a dedín. Vo vsl. metropole máme post "slovenského kňaza" dokumentovaný zápisom z r. 1400 (wentphaff).Teda viac než storočie pred reformáciou v seminári jagerskej diecézy učili kázať aj "slovensky". Ba s Pobaltím v 14.-15. storočí obchodujúci Košičania vedeli, že vsl. reč a reč slovanských Pomoranov, v rádovom Prusku zvaných Kašubi, sú si blízke a zrozumiteľné. V knihe formulárov je totiž rokom 1506 datované pozvanie kňaza z Pruska (Prutenus) na post slovenského kňaza. Pozývanému sa vysvetľuje, že košická cirkev "až doposiaľ úprimne" dbá, aby sa slovo božie hlásalo nielen nemecky a maďarsky, ale aj slovensky (lingua sclavonica).

SkryťVypnúť reklamu

Reformácia prevládala vo vsl. mestách a župách až po 1. štvrtine 16. storočia. Vrcholila schválením vierovyznania vsl. "Päťmestia" r. 1546 (Confessio Pentapolitana). Česká reč biblie a bohoslužieb dvíhala sebavedomie "nacie Sclavov". "Sclavus" latinsky značí aj otrok - nevoľník - sedliak, a tým byť mešťan nechcel. I preto svoju reč identifikoval s rečou slobodných pánov susedného kráľovstva. Zákony Uhorska koncom 16. a v 17. storočí zrovnoprávnili v mestách 3 "nácie" slovenskú menujú Sclavi seu Bohemi, Bohemi seu Sclavi.

Legalizácia konfesie vsl. miest (1546) zvýšila rešpekt autonómie 3 jazykových "nácií" miest a opíd (varošov). Ale ich samosprávne zaopatrovanie vlastného kňaza - kazateľa, učiteľa i školy pokračovalo už zo storočí pred reformáciou. Spolupráca nemeckej a slovenskej "nácie" či "cirkvi" bola často užšia než s maďarskou, najmä po prežití spoločných tragédií od r. 1536. "Inde narodení Maďari" z domény kráľa Jána Zápoľského (Alföld Sedmohradsko) okupovali Ferdinandovi verné Košice. "Altburgerov nemeckej a inej reči" kruto stíhali. Po vrátení Košíc Uhorsku bol kráľ Ferdinand nútený privilégiom z r. 1552 zrovnoprávniť za okupácie v Košiciach usadzovaných Maďarov so staroobčanmi. Také pozadie mala vzájomná pomoc oboch "nácií": Nemecká škola prenajímala slovenskej škole učebne. Slovenský kazateľ vypomáhal v nemeckom kostole (zato mu mesto r. 1560 schválilo o 1 brava vyšší plat ako iným).

SkryťVypnúť reklamu

Obdobná spolupráca 3 "nácií" Košíc v cirkvi a školstve pokračovala aj v 17. - 18. storočí, hoci hlavy rekatolizácie nemienili predbiehať reformáciu v tolerovaní slovanskej reči. Napr. r. 1666 slovenská katolícka cirkev žiadala, aby aspoň dva razy v týždni každý kostol mal slovenské bohoslužby a mŕtvych smeli pochovať so slovenským spevom. Ako v iných mestách, aj tu si mohli evanjelici postaviť školu a modlitebňu len z dreva a za múrmi mesta. Murovaný kostol v centre smeli stavať až r. 1809, "Ewangelicka Cyrkew Slowenska" šírila tlačenú žiadosť podporiť stavbu: "Giž sme sskoly w meste nassem Kossickem wystawili, aby cwičenj djtek (pre vzdialenosť Huštaku) nebylo hamowane... Aby pak chram... spessnegj byl zhotowen, Slowenska mala Cyrkew nassa se k Nemecke pripogila."

V polovici 19. storočia sa v postavení učiteľa aj vo vybavení školy takmer nič nezmenilo. Miestni činitelia, obec a cirkev si volili učiteľa a sami aj platili, prevažne v naturáliách. Tradoval sa kantorov - učiteľov dom, záhrada, pole, aj dávky - obilie, ošípané, víno, drevo a ďalšie i to, čo dopláca obec. Štát na výdavky neprispieval, neurčoval výber šlabikára ani čítanky, ani výslovnosť čítaného, ako čo písať. Tam, kde obec nemala na čítanky, učiteľ vystačil s bibliou. Z nej sa vychádzalo vo všetkom, čo sa učilo a pravidlá jej jazyka boli posvätné, slúžili ako vzor pre písanie aj ako sa má vzdelane hovoriť. Na učiteľa viac vplývali tradície v samosprávnej župe než politické tendencie ďalekého vládneho centra. Preto sa ani štatistika Šarišskej župy r. 1867 neriadila normou centra, ale vlastnou a slovanské obce triedila podľa reči biblie, vzoru výuky v škole: 235 "cseh szláv", 155 "orosz szláv".

Autor: O. R. HALAGA, Dr. Sc. h. c.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 094
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 118
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 842
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 160
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 945
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu