Korzár logo Korzár

Učiteľ a "slovenská cirkev" miesto po roku 1400

Názov "kantor" pre učiteľa tradujme zo stredoveku. Školy vznikali pôvodne ako pomocné zariadenie fary či kláštora. Toho, kto prisluhoval kňazovi pri

odspeve textov liturgie a učil veriacich, najmä mládež, spievať v chóre, volali kantor. Názov v latinčine značil spevák, predspevovač v zbore. Takúto funkciu dodnes plní v grécko-slovanskom obrade ďak. Názov "ďak" je z gréckeho slova "diak(onos)", kde značilo sluhu - pomocníka. Z pomocníka farára, kantora, vyvinul sa postupne osobitný stav učiteľa a z cirkevno-slovanského diak-ďak ostal v staročeštine žák. Zavádzanie organu do kostolov západného kresťanstva viedlo k výmene kantora organistom. Jeho špecializácia najprv nesúvisela so školou. Napr. Košice mali zvlášť školu už spred roku 1400 a zvlášť organistu (1402). Typické spojenie "učiteľ - organista" sa vyvinulo až časom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Učiť všetky národy" viere (a oficiálnemu jazyku jej bohoslužieb) ani v stredoveku nešlo bez vysvetľovania v reči ľudu. Preto pri voľbe farára aj jemu podriadeného učiteľa sa už aj pred reformáciou bral ohľad na rečové pomery miest a dedín. Vo vsl. metropole máme post "slovenského kňaza" dokumentovaný zápisom z r. 1400 (wentphaff).Teda viac než storočie pred reformáciou v seminári jagerskej diecézy učili kázať aj "slovensky". Ba s Pobaltím v 14.-15. storočí obchodujúci Košičania vedeli, že vsl. reč a reč slovanských Pomoranov, v rádovom Prusku zvaných Kašubi, sú si blízke a zrozumiteľné. V knihe formulárov je totiž rokom 1506 datované pozvanie kňaza z Pruska (Prutenus) na post slovenského kňaza. Pozývanému sa vysvetľuje, že košická cirkev "až doposiaľ úprimne" dbá, aby sa slovo božie hlásalo nielen nemecky a maďarsky, ale aj slovensky (lingua sclavonica).

SkryťVypnúť reklamu

Reformácia prevládala vo vsl. mestách a župách až po 1. štvrtine 16. storočia. Vrcholila schválením vierovyznania vsl. "Päťmestia" r. 1546 (Confessio Pentapolitana). Česká reč biblie a bohoslužieb dvíhala sebavedomie "nacie Sclavov". "Sclavus" latinsky značí aj otrok - nevoľník - sedliak, a tým byť mešťan nechcel. I preto svoju reč identifikoval s rečou slobodných pánov susedného kráľovstva. Zákony Uhorska koncom 16. a v 17. storočí zrovnoprávnili v mestách 3 "nácie" slovenskú menujú Sclavi seu Bohemi, Bohemi seu Sclavi.

Legalizácia konfesie vsl. miest (1546) zvýšila rešpekt autonómie 3 jazykových "nácií" miest a opíd (varošov). Ale ich samosprávne zaopatrovanie vlastného kňaza - kazateľa, učiteľa i školy pokračovalo už zo storočí pred reformáciou. Spolupráca nemeckej a slovenskej "nácie" či "cirkvi" bola často užšia než s maďarskou, najmä po prežití spoločných tragédií od r. 1536. "Inde narodení Maďari" z domény kráľa Jána Zápoľského (Alföld Sedmohradsko) okupovali Ferdinandovi verné Košice. "Altburgerov nemeckej a inej reči" kruto stíhali. Po vrátení Košíc Uhorsku bol kráľ Ferdinand nútený privilégiom z r. 1552 zrovnoprávniť za okupácie v Košiciach usadzovaných Maďarov so staroobčanmi. Také pozadie mala vzájomná pomoc oboch "nácií": Nemecká škola prenajímala slovenskej škole učebne. Slovenský kazateľ vypomáhal v nemeckom kostole (zato mu mesto r. 1560 schválilo o 1 brava vyšší plat ako iným).

SkryťVypnúť reklamu

Obdobná spolupráca 3 "nácií" Košíc v cirkvi a školstve pokračovala aj v 17. - 18. storočí, hoci hlavy rekatolizácie nemienili predbiehať reformáciu v tolerovaní slovanskej reči. Napr. r. 1666 slovenská katolícka cirkev žiadala, aby aspoň dva razy v týždni každý kostol mal slovenské bohoslužby a mŕtvych smeli pochovať so slovenským spevom. Ako v iných mestách, aj tu si mohli evanjelici postaviť školu a modlitebňu len z dreva a za múrmi mesta. Murovaný kostol v centre smeli stavať až r. 1809, "Ewangelicka Cyrkew Slowenska" šírila tlačenú žiadosť podporiť stavbu: "Giž sme sskoly w meste nassem Kossickem wystawili, aby cwičenj djtek (pre vzdialenosť Huštaku) nebylo hamowane... Aby pak chram... spessnegj byl zhotowen, Slowenska mala Cyrkew nassa se k Nemecke pripogila."

V polovici 19. storočia sa v postavení učiteľa aj vo vybavení školy takmer nič nezmenilo. Miestni činitelia, obec a cirkev si volili učiteľa a sami aj platili, prevažne v naturáliách. Tradoval sa kantorov - učiteľov dom, záhrada, pole, aj dávky - obilie, ošípané, víno, drevo a ďalšie i to, čo dopláca obec. Štát na výdavky neprispieval, neurčoval výber šlabikára ani čítanky, ani výslovnosť čítaného, ako čo písať. Tam, kde obec nemala na čítanky, učiteľ vystačil s bibliou. Z nej sa vychádzalo vo všetkom, čo sa učilo a pravidlá jej jazyka boli posvätné, slúžili ako vzor pre písanie aj ako sa má vzdelane hovoriť. Na učiteľa viac vplývali tradície v samosprávnej župe než politické tendencie ďalekého vládneho centra. Preto sa ani štatistika Šarišskej župy r. 1867 neriadila normou centra, ale vlastnou a slovanské obce triedila podľa reči biblie, vzoru výuky v škole: 235 "cseh szláv", 155 "orosz szláv".

Autor: O. R. HALAGA, Dr. Sc. h. c.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 162
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 759
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 194
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 876
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 302
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 525
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 417
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 260
  1. Milan Buno: Temnota v podaní Stephena Kinga. Desivá a vražedná! | 7 knižných tipov
  2. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  3. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  5. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  6. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  8. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 270
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 348
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 058
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 941
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 072
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 060
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 605
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 675
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Temnota v podaní Stephena Kinga. Desivá a vražedná! | 7 knižných tipov
  2. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  3. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  5. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  6. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  8. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 270
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 348
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 058
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 941
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 072
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 060
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 605
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 675
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu