model talianskej automobilky Alfa Romeo. Tá na svojom stánku v Paríži po prvý raz predstavila konečnú verziu svojho nového modelu triedy GT, označeného Alfa 8C Competizione. Toto dvojsedadlové športové vozidlo je odvodené priamo od koncepčnej štúdie, ktorá vzbudzovala pozornosť návštevníkov frankfurtského autosalónu v roku 2003. Označenie nového špičkového modelu má pripomínať bohatú a slávnu históriu značky Alfa Romeo. Skratka 8C zdobila v tridsiatych a štyridsiatych rokoch minulého storočia pretekárske a cestné automobily Alfa Romeo, ktoré boli poháňané výkonným osemvalcovým motorom, ktorý skonštruoval slávny konštruktér Vittorio Jano. Označenie Competizione zase vzdáva hold športovému kupé 6C 2500, s ktorým sa v roku 1950 tím Fangio-Zanardi zúčastnil na známych pretekoch Mille Miglia. Atraktívny dizajn novej špičkovej Alfy je dielom dizajnérskeho centra firmy Alfa Romeo. Dizajn vozidla bol diktovaný požiadavkami na dosiahnutie čo najlepších aerodynamických vlastností a bol optimalizovaný počítačovými simuláciami i testami v aerodynamickom tuneli. Prednej časti vozidla dominujú typické štylistické prvky, na základe ktorých možno okamžite identifikovať firemnú príslušnosť vozidla. Predné i zadné kolesá vozidla sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vykovaných z hliníka. Z hliníka sú zhotovené aj 20-palcové ráfiky, na ktorých sú pneumatiky rozmeru 245/35 (vpredu) a 285/35 (vzadu). Vozidlo je vystrojené stabilizačným systémom VDC, ktorý zahrnuje aj systém trakčnej kontroly. Kompaktné šasi je zhotovené z ocele a na ňom je upevnená karoséria z uhlíkových kompozitov.
Pulzujúcim srdcom novej Alfy je nový vidlicový osemvalcový motor s uhlom rozovretia radov valcov 90o. Motor má zdvihový objem 4 691 cm3, je vystrojený systémom variabilného časovania nasávacích ventilov a jeho blok, olejová vaňa i hlavy valcov sú zhotovené z hliníka. Maximálny výkon motora je 331 kW pri 7 000 ot/min, najvyšší krútiaci moment je 470 Nm pri 4 750 Nm. Hnacia sústava má usporiadanie transaxle, čo znamená, že motor je uložený vpredu a prevodovka vzadu. Šesťstupňová automatizovaná prevodovka sa ovláda páčkami na volante. V interiéri vozidla sú dve anatomické sedadlá z uhlíkových kompozitov. Firma Alfa Romeo zatiaľ nezverejnila žiadne údaje o dynamických vlastnostiach vozidla a o jeho spotrebe. Podľa zatiaľ nepotvrdených správ by sa nová špičková Alfa 8C Competizione mala na trh dostať v novembri roku 2007, pričom jej cena saodhaduje na vyše 125 000 eur.
Prichádza štvrtá generácia Corsy
Dominantami na stánku nemeckej firmy na tohtoročnom parížskom autosalóne boli dva nové modely, a to Antara a Corsa. Nová Corsa štvrtej generácie nadväzuje na úspech doterajších generácií tohto obľúbeného malého automobilu, ktorého sa od roku 1982 predalo vyše 9,4 milióna kusov. Corsa, ktorá je najpredávanejším vozidlom firmy Opel, sa bude dodávať v trojdverovej verzii, ktorá líniou strechy pripomína kupé, a v päťdverovej verzii, vhodnej najmä pre rodiny s malými deťmi. Trojdverová a päťdverová verzia majú spoločné len predné blatníky, predný nárazník, reflektory, kapotu motora a predný stĺpik. Dĺžka oboch verzií je 3 999 mm, výška je 1 488 mm. Nepatrný rozdiel je v šírke oboch verzií trojdverová je široká 1 713 mm, päťdverová 1 737 mm (bez zrkadiel). Corsa je postavená na novom podvozku s rázvorom 2 511 mm. V interiéri, v ktorom je veľa odkladacích priestorov, sú použité veľmi kvalitné materiály. Zvláštne postavenie v sortimente Corsy bude mať verzia Sport, vyznačujúca sa zníženým podvozkom, 16-palcovými ráfikmi z ľahkých zliatin a po prvý raz použitým elektrickým posilňovačom s progresívnou charakteristikou. Batožinový priestor po vrchnú hranu zadných operadiel má objem 300 litrov.
Pre novú Corsu sú k dispozícii moderné štvorventilové zážehovéa vznetové motory. Základný jednolitrový zážehový motor má maximálny výkon 44 kW. Motor zdvihového objemu 1,2 litra má najvyšší výkon 59 kW pri 5 600 ot/min. Najvýkonnejším zážehovým motorom je 1,4-litrový motor, ktorý vyvíja 66 kW. Vznetový motor objemu 1,3 litra sa dodáva v dvoch výkonových verziách (55 kW a 66 kW). Najvýkonnejším motorom celého sortimentu je zatiaľ 1,7-litrový turbodieselový motor, vystrojený časticovým filtrom. Tento motor vyvíja výkon 92 kW a jeho najvyšší krútiaci mkoment je 280 Nm. Na želanie môže byť nová Corsa vystrojená svetovou novinkou nosičom Flex-Fix, ktorý je integrovaný do zadného nárazníka a na ktorom možno prevážať až dva bicykle.
Prototyp nového motocykla Harley-Davidson
Americká firma Harley-Davidson má síce na domácej, americkej pôde vynikajúce renomé, ale na európskom trhu sa jej nedarí tak, ako by chcela. Firma si uvedomuje, že európskym motocylistom nemusia "voňať" modely, navrhované pre americký trh, a preto pripravuje motocykel, určený špeciálne pre starý kontinent. Predzvesťou nového harleya je motocykel XR 1200 Prototype, ktorý firma Harley-Davidson vystavovala na tohtoročnej výstave motocyklov Intermot v Kolíne nad Rýnom. Dizajn nového prototypu bol inšpirovaný motocyklom XR 750, ktorý je považovaný za najúspešnejší motocykle v celej doterajšej histórii motocyklového športu. Tento motocykel, predstavený v roku 1970, má na svojom konte tisícky víťazstiev v motocyklových pretekoch.
Na pohon prototypu XR 1200 slúži európska verzia vzduchom chladeného 1,2-litrového vidlicového dvojvalca, vystrojeného systémom vstrekovania paliva. Podľa firemných zdrojov je výkon motora okolo 62 až 66 kW. Jazdné vlastnosti, pruženie a brzdové vlastnosti boli špeciálne "vyladené" pre európske cesty. Motocykel jazdí na odlievaných ráfikoch z ľahkej zlaitiny. Po vyhodnotení reakcií publika na výstave Intermot rozhodne firma Harley-Davidson o prípadnom začatí výroby sériovej verzie motocykla XR 1200, a to už v roku 2007.
Nový elektromobil Mitsubishi
Japonská firma Mitsubishi predstavila nedávno svoj nový výskumný elektromobil, ktorý má trochu nezvyklé označeni i MiEV. Písmeno i v označení nového elektromobilu má napovedať, že základom tohto vozidla s elektrickým pohonom je sériový kompaktný automobil Mitsubishi i (tento model sa na európskom trhu nepredáva). Spaľovací motor sériového modelu i, ktorý je uložený pred zadnou nápravou, je v elektromobile i MiEV nahradený synchrónným elektromotorom, ktorého maximálny výkon je 47 kW. Maximálny krútiaci moment elktromotora je 180 Nm, jeho najvyššie otáčky sú 8 500 ot/min. Zdrojom elektrickej energie sú lítiovo-iónové akumulátory, uložené v priestore, v ktorom má sériový model palivovú nádrž. Akumulátory majú kapacitu 16 kWh. Elektromotor poháňa zadné kolesá prostredníctvom redukčnej prevodovky a diferenciálu.Nový elektromobil Mitsubishi môže jazdiť rýchlosťou až 130 km/h a jeho dojazd na jedno nabitie akumulátorov je okolo 130 kilometrov. Štvormiestne vozidlo i MiEV je dlhé len 3 395 mm, široké 1 475 mm a vysoké 1 600 mm. Hmotnosť vozidla je 1 080 kg. V budúcom roku by sa v spolupráci s elektrárenskými spoločnosťami mala v praktických podmienkach testovať flotila elektromobilov i MiEV.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.