Ľudové vozidlá na moravský spôsob
Moravská spoločnosť Moravan Otrokovice sa zaoberala hlavne výrobou lietadiel. V roku 1956 v Otrokoviciach postavili niekoľko malých ľudových vozidiel. Vznikli dva rôzne prevedenia, prvé s odsuvnou strechou leteckého typu označené ako M 56 a druhé s bežnými bočnými dverami pod označením M 56 T. V trojmiestnej karosérii prvého typu sedel vodič uprostred a za ním po stranách si našli miesto dvaja ďalší pasažieri. Vzadu umiestnený motor, dvojtaktný vzduchom chladený dvojvalec Jawa s objemom 344 cmł, vŕtaním 58 mm, zdvihom 65 mm a výkonom 12 kW (16 koní) pri 4000 ot/min. poháňal zadné kolesá. Prenos výkonu zabezpečovala štvorstupňová prevodovka, rázvor predstavoval 1800 mm, rozchod 1000/900 mm, vonkajšie rozmery 2800 x 1200 x 1350 mm, hmotnosť 380 kg a maximálna rýchlosť 80 km/h. Druhý typ Moravan M 56 T bolo dvojdverové dvojmiestne vozidielko s prakticky rovnakými technickými vlastnosťami ako pri type M 56. Odlišný bol len rázvor 1700 mm, rozchod 1100/1100 mm, vonkajšie rozmery 2810 x 1350 x 1300 mm a hmotnosť 370 kg. Prototyp M 56 T mal trambusovú karosériu. Spotreba paliva bola približne 5,5 l/100 km, využívali sa pneumatiky 4 X 15/5,20 X 12. Väčšina karosárskych dielov sa zhotovila z oceľového plechu, strecha z hliníka. Autíčka sa postavili len ako prototypy, plánovaná sériová výroba se neuskutočnila. Spoločnosť Moravan nebola známa len produkciou lietadiel, ale aj výrobou bezpečnostných pásov, montovaných v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia do vozidiel Škoda. Pokusy vyrábať ľudové vozidlá maličkých rozmerov ostali v Československu nakoniec bez odozvy.
Peter BOMBARA
Autor: Nemala kúpnu silu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.