svoj model Wrangler novej generácie. Nový Wrangler je podľa výrobcu priamym nasledovníkom pôvodného Jeepa z roku 1941 (oficiálne označenie tohto vojenského vozidla bolo Willys MB). Wrangler modelového roka 2007 sa od svojho predchodcu odlišuje väčším vnútorným priestorom, zlepšenými jazdnými vlastnosťami v teréne (najmä vďaka väčšej svetlej výške a väčším kolesám) a zvýšenou úrovňou bezpečnosti. Dvojdverový Wrangler je postavený na podvozku s rázvorom 2 424 mm, pričom obe nápravy sú tuhé a odpružené vinutými pružinami. Nosný rám vozidla má o 100 % vyššiu tuhosť ako rám predošlej verzie. Vozidlo je dlhé 4 018 mm (bez rezervného kolesa), široké 1 873 mm a vysoké 1 800. V inteiéri je miesto pre štyroch cestujúcich. Wrangler sa dodáva aj ako hardtop s tuhou snímateľnou trojdielnou strieškou a s plátennou skladacou strechou. Dvere vozidla sa dajú jednoducho demontovať a čelné okno možno sklopiť. Do sériového bezpečnostného výstroja patria aj čellné a bočné airbagy a elektronický stabilizačný systém ESP, ktorý zahrnuje aj trakčnú kontrolu (vodič môže systém ESP vypnúť). Na americký trh sa Wrangler dodáva s 3,8-litrovým zážehovým vidlicovým šesťvalcom, ktorého maximálny výkon je 153 kW pri 5 000 ot/min. Najvyšší krútiaci moment motora je 325 Nm. Na európsky trh sa však vozidlo bude dodávať (ako vôbec prvý civilný Jeep) aj so vznetovým motorom. Ide o 2,8-litrový motor, vyrábaný talianskou firmou VM Motori. Tento radový štvorvalec s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov a štyrmi ventilmi na valec je prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny a jeho najvyšší výkon je 130 kW. Svoj najvyšší krútiaci moment 410 Nm si motor udržuje v rozsahu 1 800 až 2 400 ot/min. Oba motory môžu byť kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo s automatickou prevodovkou. Wrangler je, pochopiteľne, vystrojený pohonom všetkých štyroch kolies a redukčnou prevodovkou a diferenciálom so zvýšenou svornosťou. Vozidlo môže jazdiť na kolesách s priemerom 16, 17 alebo 18 palcov. Na všetkých kolesách sú kotúčové brzdy. Na želanie sa vozidlo dodáva s centrálnym zamykacím systémom, elektricky ovládanými oknami a audiosystémom výkonu 368 W so siedmimi reproduktormi.Na americkom trhu sa nový Wrangler predáva od septembra tohto roka, na európskych trhoch sa objaví v polovici budúceho roka, pričom sa bude doávať s pravostranným i ľavostranným riadením. Firma Jeep predpokladá, že Wrangler modelového roku 2007 sa bude predávať v približne sto v krajinách celého sveta.
Koenigsegg CCX švédska cestná raketa
Švédsky automobilový nadšenec Christian von Koenigsegg si kedysi na začiatku 90. rokov minulho storočia povedal, že skonštruuje svoj vlastný superšportový automobil. Práce na projekte nového auta, nazvaného jednoducho Koenigsegg, začali v roku 1994. Išlo o dvojmiestny roadster s motorom uprostred a s odnímateľnou tuhou strieškou. Prvé sériové superšportové vozidlo Koenigsegg CC8S bolo majiteľovi slávnostne odovzdané na ženevskom autosalóne v roku 2002. Modernizáciou a úpravami spomenutého modelu vznikol v roku 2004 model CCR, ktorý vo februári minulého roka ustanovil hodnotou 387,87 km/h rýchlostný rekord pre sériovo vyrábané vozidlá.
Od typu CCR je odvodený najnovší model CCX, pričom táto skratka znamená Competition Coupé X. Rímska číslica X má pripomínať desiate výročie od postavenia prvého prototypu CC. Model CCX je konštruovaný tak, aby splnil americké bezpečnostné normy, petože toto vozidlo by malo byť ponúkané najmä na americkom trhu. Koenigsegg CCX má karosériu z uhlíkových kompozitov a je dlhý 4 293 mm, široký 1 996 mm a vysoký len 1 120 mm. Vozidlo je poháňané 4,7-litrovým vidlicovým osemvalcom, ktorý bol navrhnutý firmou Koenigsegg a ktorý má štyri ventily na valec. Motor je prepĺňaný dvomi odstredivými kompresormi a jeho maximálny výkon je 601 kW pri 6 900 ot/min. Najvyšší krútiaci moment motora je 920 Nm pri 5 700 ot/min. Zadné 20-palcové kolesá sú poháňané prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky. Švédska cestná raketa zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a jej maximálna rýchlosť je vyše 395 km/h. Pozoruhodné je, že vozidlo by bolo schopné cúvať rýchlosťou až 160 km/h. Priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 17 l/100 km.Firma Koenigsegg ponúka svoj najnovší model CCX za 510 000 eur (bez dane). No nekúpte to!
V Essene má premiéru Roomoster Scout
Na práve prebiehajúcej medzinárodnej výstave automobilov v nemeckom Essene má svetovú premiéru nový model českej aurtomobilky Škoda, nazvaný Roomoster Scout. Po premiére modelu Octavia Scout je Roomoster Scout druhým vozidlom dizajnovej línie Scout, ktorá obohacuje rysy osobného automobilu o prvky terénneho vozidla. Od bežného modelu Roomoster sa verzia Scout navonok odlišuje najmä ochrannými bočnými krytmi a strieborným spodným krytom zadného nárazníku. Dĺžka vozidla je 4 219 mm, jeho šírka je 1 695 mm a výška 1 650 mm. Roomoster Scout sa bude sériovo dodávať s 16-palcovými kolesami z ľahkej zliatiny, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre tento model. Exteriér vozidla je zvýraznený sklami SunSet s vyšším stupňom tónovania v zadných dverách, zadných bočných oknách a zadnom okne. Na pohon modelu Roomoster Scout sú k dispozícii štyri motory. Dvojicu benzínových motorov tvorí 1,4-litrový motor výkonu 63 kW a 1,6-litrový motor výkonu 77 kW. Priaznivci turbodieselových motorov si môžu vybrať medzi 1,4-litrovým trojvalcom výkonu 59 kW a 1,9-litrovým štvorvalcom výkonu 77 kW. Mimochodom, Škoda Roomster získala vo Švédsku titul Rodinný automobil roka 2006, a to pred vozidlami Citroën Picasso C4 a Ford S-Max..
AC Schnitzer TENSION Street Version
Na medzinárodnej automobilovej výstave v Essene, ktorá trvá do nedele a ktorej ťažiskovým sortimentom sú športové a špeciálne upravené automobily, vystavuje svoje novinky aj firma AC Schnitzer. Táto firma sa venuje výlučne športovým úpravám (tuningu) vozidiel značky BMW. V Essene vystavuje táto firma aj športové kupé TENSION Street Version, ktorého základom je model BMW radu 6. Názvo nového vozidla napovedá, že ide o cestnú verziu koncepčného vozidla TENSION, ktoré firma AC Schnitzer predstavila na vlaňajšom frankfurtskom autosalóne. Model TENSION Street Version sa už na prvý pohľad odlišuje od sériového šestkového bavoráka. Vozidlo má novú prednú kapotu, mohutný predný nárazník s veľkými vstupnými otvormi vzduchu, výstupné otvory pre vzduch v predných blatníkoch a zaujímavo riešené bočné prahy, ktoré majú v zadnej časti otvory na prívod vzduchu k zadným brzdám. Športový TENSION jazdí na kovaných 20-palcových ráfikoch, na ktorých sú vpredu namontované pneumatiky rozmeru 245/35 ZR 20, vzadu rozmeru 285/30 ZR 20. Úpravami motora bol jeho výkon zvýšený na 302 kW, krútiaci moment stúpol na 550 Nm.
Touareg potiahol obrovské jumbo
Na počiatku vraj bola stávka dvoch pracovníkov firmy Volkswagen, ktorí sa stavili o to, či je športovo-úžitkový automobil Touareg V10 TDI schopný potiahnuť obrovské dopravné lietadlo Boeing 747, prezývané jumbo. O niekoľko mesiacov neskôr uskutočnila firma Volkswagen akciu "Touareg ťahá Boeing 747", ktorá mala schopnosť Touarega ťahať jumbo potvrdiť alebo vyvrátiť. Unikátny pokus sa konal na britskom letisku Dunsfold. Na pokus bol použitý sériový Touareg V10 TDI, ktorého motor má výkon 230 kW a na ktorom boli vykonané len malé úpravy. Aby pri ťahaní obrovského lietadla nedošlo k preklzovaniu kolies, boli do vozidla naložené oceľové gule a platne s celkovou hmotnosťou 4 345 kg. Hmotnosť vozidla sa naložením tohto nákladu zvýšila na úctyhodných 7 030 kg. Kvôli zvýšenej hmotnosti musel byť tlak v pneumatikách zvýšený na 4,5 bar. Touareg počas pokusu riadil technik firmy VW Uwe Krieghoff. Ten pred rozjazdom zaradil redukčný prevod, ktorý rozdeľuje hnací moment motora rovnomerne medzi predné a zadné kolesá. Pri zaradenom druhom prevodovom stupni automatickej prevodovky dal Krieghoff "plyn" a Touareg sa plynulo s jumbom, vážiacim 155 ton, rozbehol. Touareg prešiel s jumbom asi 150 metrov a potom Krieghoff unikátnu súpravu zastavil.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.