Bratislava - Podľa skúseností najväčších nadácií dali Slováci v tomto roku o niečo viac nielen na vianočné nákupy, ale aj na charitu.
"Badať nárast, čo sa týka počtu reakcií aj výšky príspevkov," tvrdí Tatiana Maková, hovorkyňa UNICEF-u Slovensko. Cez verejné zbierky UNICEF vyzbieral asi 12 miliónov korún, podobnú sumu získal aj z predaja produktov a pohľadníc.
Projekt Hodina deťom spolu s Dňom narcisov patria dlhodobo k najznámejším "značkám". Priamy prenos programu Hodina deťom, ktorú tentoraz po prestávke opäť odvysielala STV, vyniesol takmer 3,4 milióna korún, rok predtým to bolo len 3 milióny. Jeho sledovanosť však bola nižšia ako vlani, keď šou vysielala Markíza.
Úspech hlásila aj vianočná zbierka Pomôžte spolu s nami, ktorú usporiadala Slovenská humanitná rada v obchodných domoch Tesco. Počas prvej polovice decembra sa dobrovoľníkom podarilo vyzbierať viac ako 3,2 milióna korún, kým vlani to bolo len 1,1 milióna.
Zbieranie "do kasičky" patrí podľa prieskumu z roku 2004 stále k najčastejším formám darcovstva. V poslednom čase sa však rozvinula aj technika prispievania. "Populárnymi sa stali SMS zbierky či jednoduché prevody prostredníctvom elektronického bankovníctva. Pomoc sa tak dostáva oveľa rýchlejšie," hovorí Maková z UNICEF-u.
Jednu z najdlhších charitatívnych tradícií má iniciatíva pre deti z domovov Úsmev ako dar. V polovičke decembra sa uskutočnil v PKO v Bratislave už 24. ročník ich benefičného koncertu.
Väčšinu charitatívnych zbierok podľa T. Makovej tvoria skôr drobné dary jednotlivcov. "Často nám na projekty prispeli študenti, dôchodcovia, invalidní ľudia, ba dokonca aj nezamestnaní. Bohatí ľudia sú skôr svetlými výnimkami," tvrdí Maková.
Ani Nadácia pre deti Slovenska nezaznamenala väčšiu štedrosť bohatších. "Tí z nich, čo chcú dávať, podporujú skôr konkrétne deti," povedala L. Štasselová. Myslí si, že k mimovládnym organizáciám stále prevláda všeobecná nedôvera.
Mediálny záujem priťahujú nadácie aj angažovaním známych umelcov. "Nikto z umelcov účasť v Hodine deťom neodmietol, iba ak pre pracovnú zaneprázdnenosť," tvrdí Štasselová. Podobnú skúsenosť má aj UNICEF.
Autor: zu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.