Korzár logo Korzár

Prvý prílet izraelského lietadla do Košíc

V štvrtok 28. decembra v skorých ranných hodinách pristálo na košickom letisku po prvý raz lietadlo s izraelskou poznávacou značkou. Išlo o lietadlo

typu Boeing 757-236 s poznávacou značkou 4X-EBO a patriace leteckej spoločnosti Sun d'Or International Airlines, ktoré priletelo z Tel Avivu a do Tel Avivu aj odletelo. Sun d´Or je charterová letecká spoločnosť, ktorá bola založená 1. októbra 1977 pod názvom El Al Charter. Už z tohto názvu vyplýva, že vlastníkom tejto spoločnosti je izraelský národný letecký dopravca El Al. V roku 1981 bol názov spoločnosti zmenený na Sun d´Or. Tento názov má nádych kuriozity, pretože kombinuje anglické slovo Sun (Slnko) s francúzskym slovom Or (zlato) názov spoločnosti možno teda preložiť ako Slnko zlata. Plný názov spoločnosti je Sun d´Or International Airlines. Izraelská spoločnosť Sun d´Or, ktorá vykonáva lety na pravidelných linkách a charterové lety do rôznych dovolenkových destinácií, disponuje dvomi lietadlami B757-200., ktoré majú poznávacie značky 4X-EBO a 4X-EBY.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Boeing B757-236 s poznávacou značkou 4X-EBO, ktorý priletel do Košíc, má výrobné číslo 24120, číslo na výrobnej linke 174. Lietadlo vykonalo svoj prvý let 19. apríla 1988 a 4. mája 1988 ho prevzala spoločnosť Air Europe, u ktorej lietalo so značkou G-BOHC. Už 27. októbra bolo lietadlo prenajaté spoločnosti Air Europa (Air Europe a Air Europa sú dve rôzne spoločnosti), u ktorej lietalo najprv so značkou EC-202, neskôr bolo preregistrované na EC-ELA. Od 25. októbra lietalo lietadlo opät pre spločnosť Air Europe, a to s pôvodnou značkou G-BOHC. 16. augusta 1990 bolo lietadlo opäť prenajaté spoločnosti Air Europa, u ktorej lietalo najprv so značkou EC-516, neskôr so značkou EC-ELA. Prvého mája 1991 ho prevzala medzinárodná banka Citibank a 7. februára 1992 si ho prenajala spoločnosť British Airways, u ktorej lietalo so značkou G-BPEF. Neskôr si ho na dve obdobia prenajala spoločnosť Caledonian Airways, ktorá lietadlu dala názov Loch Fainnanch. Pre spoločnosť British Airways vykonalo lietadlo posledný let 12. februára 2003. Dňa 15. apríla 2003 prevzala toto lietadlo izraelská spoločnosť El Al, ktorá ho spolu so sesterským lietadlom 4X-EBY v tomto roku prenajala svojej dcérskej spoločnosti Sun d´Or International Airlines. Modrá farba motorových gondol a spodnej časti trupu je pozostatkom z doby, keď lietadlo lietalo pre British Airways.

SkryťVypnúť reklamu

Korene lietadla typu B757 siahajú až na začiatok 70. rokov minulého storočia, keď firma Boeing začala s leteckou spoločnosťou Eastern Airlines diskusie o možnej náhrade starších typov 707, 727 a čiastočne aj 737. V priebehu niekoľkých rokov bolo vypracovaných niekoľko projektov, pričom definitívna podoba nového lietadla, označeného 757-200, bola oznámená v marci 1978. Na vývoji lietadla sa začalo pracovať v auguste 1978, výroba prvého prototypu započala v decembri 1979. Prvý prototyp vzlietol na svoj prvý let 19. februára 1982. Do pravidelnej prevádzky boli prvé lietadlá B757 zaradené 1. januára 1983, a to na linkách spoločnosti Eastern z Atlanty do Tampy a Miami. Spoločnosť British Airways začala tieto lietadlá nasadzovať na pravidelné linky od februára 1983. Dvojmotorové dopravné lietadlo má rozpätie krídiel 38,05 m, dĺžku 47,32 m a výšku 13,6 m. Maximálna vzletová hmotnosť verzie s predĺženým doletom je temer 116 ton. Maximálny dolet tejto verzie je okolo 7 200 kilometrov. Podľa požiadavky leteckej spoločnosti môže byť lietadlo poháňané buď motormi britskej firmy Rolls-Royce, alebo motormi americkej firmy Pratt&Whitney. Ťah motorov sa pohybuje od 166,4 kN do 189,5 kN. Podľa usporiadania kabíny (v jednej alebo dvoch triedach) môže v lietadle cestovať 178 až 239 cestujúcich. Firma Boeing vyrábala aj predĺženú verziu typu 757, ktorá má označenie 757-300 a môže prepravovať až 269 cestujúcich. Posledné vyrobené lietadlo typu B757 bolo čínskej spoločnosti Shanghai Airlines odovzdané 27. apríla 2005. Celkovo bolo za 23 rokov vyrobených 1 048 lietadiel typu 757. Dve lietadlá typu Boeing 757 má vo svoej flotile aj slovenská letecká spoločnosť Air Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Spravodajstvo

Ilustračné foto.

Trvalý dážď môže spôsobiť problémy.


TASR

Patrí medzi najstaršie expozície ľudovej architektúry na Slovensku.


SITA

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 042
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 643
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 910
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 701
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 291
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 795
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 174
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 156
  1. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  2. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  3. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  4. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  5. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  6. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  7. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 222
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 298
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 247
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 996
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 894
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 826
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 033
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 587
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  2. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  3. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  4. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  5. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  6. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  7. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 222
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 298
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 247
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 996
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 894
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 826
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 033
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 587
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu