preprava ropy, ale najmä pohonných látok po Dunaji alebo železnici. To by však vyžadovalo finančne i časovo náročnú technickú prípravu.
Heda Hansenová z Ekonomickej univerzity hovorí, že na prepravu ropy do prístavov treba riečne tankery a špeciálne terminály na vyprázdňovanie a napĺňanie lodí, čo je veľmi drahé.
"Alternatívy po vode a železnici sú možné, dôležitá však bude cena a to, aké množstvo ropy či hotových výrobkov z nej by sa doviezlo a či by to v konečnom dôsledku bolo efektívne," povedala.
Prepravu kamiónmi Hansenová úplne vylučuje, pretože by bola zbytočne zdĺhavá, technicky náročná a určite predražená. Po ceste sa dajú dopravovať len hotové výrobky z rafinérie, napríklad na čerpacie stanice.
"Pri geografickej polohe Slovenska je potrubná preprava jediným hlavným spôsobom, ako sem ropu dostať," hovorí energetický analytik Karol Hirman. Iný spôsob prepravy je možný iba pri krátkodobých výpadkoch alebo nepredvídaných udalostiach.
Hlavným tranzitným zdrojom je ropovod Družba s celkovou kapacitou 21 miliónov ton ročne. Slovensko ním dováža 5,5 milióna ton ropy za rok, na vlastnú spotrebu minie 3,2 milióna. Zvyšok sa po spracovaní v rafinérii Slovnaft vyváža.
Ako doplnkový zdroj slúži ropovod Adria, ktorý sa začína v chorvátskom prístavnom meste Omišalj, a pokračuje cez Maďarsko na územie Slovenska, kde má dĺžku 8,5 kilometra. V Tupej sa napája na ropovod Družba. Ročná kapacita ropovodu je však len 4,5 milióna ton ropy.
V súčasnosti sa Adria využívala na transport ruskej ropy do Maďarska a Chorvátska. Použiť sa dá aj pri problémoch s dopravou ropy cez ropovod Družba. Keby sa Adria prepojila s plánovaným rumunsko-srbsko-chorvátsko-talianskym ropovodom Konstanca - Terst, mohlo by sa cezeň Slovensko dostať ku kaspickej rope.
Vzhľadom na kapacitu je podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka najvhodnejším alternatívnym zdrojom ropy pre Slovensko ropovod Odesa - Brody. Ním by sa prepravovala ľahká kaspická ropa. Ročná kapacita je 9 až 14,5 milióna ton. Pre technicko-politické problémy sa však v súčasnosti na dodávky ropy do Európy nepoužíva.
Zásobovanie Slovenska je teoreticky možné aj cez ropovod Ingolstadt - Kralupy - Litvínov. Bolo by sa však treba dohodnúť s prevádzkovateľmi v Česku a technicky vyriešiť opačný chod ropovodu.
Autor: tš/ik
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.