by nebolo mimo areálu letiska prakticky vôbec počuť. Nové lietadlo by teda malo byť pri pristávaní a pri vzlete také tiché, že by obyvatelia obcí, bývajúci v blízkosti veľkých letísk, už nemali nijaké dôvody sťažovať sa na hluk lietadiel.
Základnú koncepciu nového lietadla predstavilo združenie SAI (Silent Aircraft Initiative, čiže Iniciatíva pre tiché lietadlo) na nedávnom zhromaždení Royal Aeronautical Society (Kráľovská aeronautická spoločnosť) v Londýne. Vedúcu úlohu v spomenutom združení hrá Cambridge-MIT Institute, čo je spoločná vedeckovýskumná inštitúcia, založená britskou univerzitou v Cambridge a americkou univerzitou MIT (Massachusettts Institute of Technology). Na činnosti združenia sa podieľa aj mnoho význmaných firiem (napríklad Boeing a Rollls-Royce), niekoľko leteckých spoločností, letiská, organizácie riadenia letovej prevádzky a ďalšie inštitúcie. Navrhované lietadlo má predbežné označenie SAX-40 a od teraz používaných lietadiel sa výrazne odlišuje už na prvý pohľad. Na novom tichom lietadle sa už totiž nebude dať jednoznačne odlíšiť trup od krídiel, pretože trup plynule prechádza do krídiel. Takejto konštrukcii sa v anglickej odbornej literatúre hovorí "blended wing-body" (v skratke BWB), čiže niečo ako zmiešané krídlo s trupom. Ďalšou črtou dizajnu nového lietadla je chýbajúca zvislá chvostová plocha. Motory nového typu budú umiestnené na hornej odtokovej časti trupu, pričom trup bude slúžiť na efektívne "tienenie" prenikania hluku motorov na zem. Na odtokovej hrane krídla nebudú klapky, ktoré sú v pristávajúcej konfigurácii klasického dopravného lietadla značným zdrojom hluku. Predná časť krídiel bude sklopná, čo umožní zvýšiť vztlak pri štarte a pristávaní. Ďalším zdrojom hluku u dnešných lietadiel je vysunutý podvozok ten bude mať na lietadle SAX-40 aerodynamické kryty, ktoré podstatne znížia jeho hlučnosť. Pre lietadlo sa vyvíjajú nové motory typu Granta-3401, ktoré sa vyznačujú tromi za sebou umiestnenými dúchadlami priemeru 1,2 metra. Každý z troch motorov bude mať výtokové dýzy variabilného priemeru, ktoré budú naplno otvorené len pri vzlete a pristávaní. Motory by mali byť mimoriadne úsporné, takže spotreba na 100 km (v prepočte na jedného cestujúceho) by mala byť len okolo 1,9 litra, čo je približne o 25 % menej, ako je spotreba terajších dopravných lietadiel najnovšieho typu. Lietadlo SAX-40 bude mať dĺžku 44 m, rozpätie 67,5 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 150 800 kg (tieto parametre sa však pri ďalšom vývoji môžu zmeniť). Kabína, rozdelená na tri triedy, by mala celkovo pojať 215 cestujúcich. Maximálny doilet nového lietadla by mal byť okolo 9 250 kilometrov. Predpokladá sa, že lietadlo SAX-40 by malo byť hospodárnejšie ako lietadlo B787, ktoré v súčasnosti vyvíja americká firma Boeing. Cena budúceho tichého lietadla sa odhaduje 160 miliónov dolárov.
Pravda, na tiché dopravné lietadlá si ľudia v okolí veľkých letísk budú musieť ešte nejaké tie desaťročia počkať. Odborníci uvádzajú, že sériové dopravné lietadlo, ktoré by vzniko na báze nedávno predstavenej koncepcie SAX-40, sa bude vyrábať až po nasledujúcej generácii klasických dopravných lietadiel, teda niekedy v rokoch 2025 až 2030. Dovtedy nám nezostáva nič iné len zmieriť sa s tým, že daňou za rýchlu a pohodlnú leteckú dopravu je aj hluk.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.