motocyklistu Elmera Symonsa. Dvadsaťdeväťročný jazdec utrpel na 147. kilometri rýchlostnej skúšky na tvrdom kamenistom povrchu ťažký pád a podľahol početným zraneniam. V histórii Dakaru od roku 1979 je už 52 obeť a sedemnásta z radov pretekárov. Juhoafričan Symons sa na stroji KTM predstavil v úlohe súťažiaceho prvýkrát, po tretej etape bol v celkovom poradí na 18. mieste. "Žiadne iné preteky by neprežili s takým počtom mŕtvych ako sa to darí Dakaru," napísal jeden francúzsky denník po skončení uplynulého ročníka. Organizátori sú k tragédiam v krajinách, ktorými prechádza trasa, dosť citliví a otázku väčšej bezpečnosti účastníkov, ale aj divákov riešia takmer každoročne. "Je tu podujatie, ktoré má kolísku v Afrike a za sebou dlhoročnú tradíciu. Sleduje ho celý svet. Má svoju vážnosť a dôležitosť. Myslím si, že Európania stále podceňujú aký význam majú preteky pre africké krajiny, cez ktoré prechádza celý konvoj. V budúcnosti však musíme spraviť všetko pre to, aby sme zabránili ďalším tragickým úmrtiam," uviedol vlani riaditeľ pretekov Etienne Lavigne. Aj tento ročník Rally Dakar potvrdzuje povesť najtvrdšej súťaže na svete. Päť dní majú za sebou pretekári, dva na európskom kontinente a tri na africkom v Maroku, ktoré poznačila vo smrť juhoafichého motocyklistu. Napriek tomu celý konvoj pokračuje ďalej.
V ňom má svoje dve horúce želiezka aj Slovensko, Jara Katriňáka a Ivana Jakeša a práve prv menovaný vo štvrtej etape zastavil svoj motocykel, keď videl na zemi ležať nehybného Symonsa a snažil sa mu pomôcť. Žiaľ, bol mŕtvy, no i tak zapol svoje GPS a vyslal SOS, ktoré pre pretekára znamená že si nevie rady a zo súťaže odstupuje. Aj preto zostal na mieste až do príchodu záchranárov. "Z jeho strany to bol veľmi ľudský čin, lebo nedal by som ruky do ohňa za iných jazdcov, či by zastali a pustili svoje GPS. Jazdci ho na trati nesmú používať, iba v kritických situáciach, keď si nevedia rady a zo súťaže chcú odstúpiť. Počas dvoch dní som mal veľké množstvo telefonátov a pozitívnych ohlasov na Jarov čin, ktorý ocenili aj organizátori a odpustili mu čas strávený čakaním na záchranný vrtuľník. Z dejiska rely už zaznievajú hlasy tom, že Katriňáka navrhujú na cenu fair-play," hovorí manažér Environ servis moto tímu Andrej Žipaj. Svojím počínaním si zaslúži náš pretekár veľké uznanie a potvrdil, že patrí k najlepším našim pretekárom, nielen čo sa samotných výkonoch týka, ale v plnej nahote ukázal aj ľudský rozmer. Pre pomoc neváhal zastať a pomôcť, čím získal obdiv všetkých účastníkov tejto súťaže. Aj keď celá vec ho šokovala predsa len sa dokázal cez to preniesť a pokračuje v súťaži, ktorá je po každej stránke veľmi náročná.
Chronologický prehľad obetí z radov pretekárov
1979 - Patrick Dodin (Francúzsko, motocykle), 1982 - Bert Osterhuis (Holandsko, motocykle, 1983 - Jean-Noël Pineau (Francúzsko, motocykle), 1986 - Jean-Paolo Marinoni (Taliansko, motocykle), Jasuo Kaneko (Japonsko, motocykle), 1988 - Jean-Claude Huger (Francúzsko, motocykle), Patrick Canado (Francúzsko, automobily), Kees van Loevezijn (Holandsko, kamióny), 1992 - Gilles Lalav (Francúzsko, motocykle), 1994 - Michel Sansen (Belgicko, motocykle), 1996 - Laurent Gueguen (Francúzsko, kamióny), 1997 - Jean-Pierre Leduc (Francúzsko, motocykle), 2003 - Bruno Cauvy (Francúzsko, automobily), 2005 - José Manuel Pérez (Španielsko, motocykle), Fabrizio Meoni (Taliansko, motocykle), 2006 - Andy Caldecott (Austrália, motocykle), 2007 - Elmer Symons (JAR, motocykle)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.