Korzár logo Korzár
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Dakarská rely chytila Jakeša za srdce, rád by štartoval aj o rok

Trocha skôr ako predpokladal sa domov vrátil jeden z dvojice slovenských pretekárov, ktorí sa šiesteho januára v Lisabone postavili na štart 29.

ročníka púštnej rely Lisabon Dakar - Ivan Jakeš,. Pre 32-ročného nováčika sa jedna z najťažších rely predčasne skončila v šiestej etape, keď pre technické problémy s motorkou nemohol pokračovať ďalej. Spoločne s Jarom Katriňákom boli členmi nadnárodného Mol Dakar tímu, v ktorom okrem nich boli aj maďarskí jazdci a jeden Rumun. Veľký podiel na účasti má aj ich domáci Environ servis moto tím, ktorý zabezpečuje ich účasť na tomto púštnom dobrodružstve. Ako Ivan priznal, dôvodom odstúpenia bol pravdepodobne skrat v elektroinštalícii, ktorý nedokázal na trati odstrániť. Časť šiestej etapy absolvoval v zbernom kamióne, ktorý ho dopravil aj s motorkou do cieľa etapy, avšak na spiatočný let domov si musel v mauretánskom Atare počkať do nedele. Na nováčika si niekoľkonásobný majster Slovenska v endure i motokrose nepočínal najhoršie, hoci na úvodné dve etapy v Európe nemá najlepšie spomienky. V nich sa mu príliš nedarilo a hlavne ho mrzela penalizácia. "Bol som rád, že som už doma, lebo som dlho čakal na lietadlo do Európy a rozmýšľal nad všetkým, čo ma na tejto súťaži postretlo. Potešilo ma prílet do Paríža medzi ľudí, lebo v Afrike je úplne iný život, miestni obyvatelia majú všetko v paži. Iná mentalita, uznávajú iné hodnoty. Musím priznať, že som si vydýchol, že už som doma. Počas niekoľko dní čakania ma mrzelo, že som vypadol, pretože som prišiel na tieto preteky súťažiť a nie čakať na lietadlo domov. Z môjho príchodu mala radosť rodina, že som prišiel skôr, aj keď to mysleli skôr obrazne, lebo mi držali palce,aby som došiel až do cieľa. Teraz to nevyšlo snáď na druhý raz sa to podarí," povedal Ivan Jakeš po prílete domov.

Po dvoch etapách uvažoval o odchode

Dve európske etapy boli oveľa náročnejšie ako po uplynulé ročníky a viacerým pretekárom poriadne zamotali hlavu. Na prvú a druhú nemá najlepšie spomienky ani Ivan, ktorý v prvej padol a stratil opravou motorky viac ako hodinu. V druhej mu zase organizátori udelili penalizáciu, čo veľmi nepridalo na jeho vnútornej pohode. Ivana však poznáme z domácich podujatí ako veľkého bojovníka, ktorý sa len tak ľahko nevzdáva a aj keď sa práve nedarí, dokáže zabrať.

"Po prvýkrát v histórii mala prvá etapa iný a hlavne náročný charakter, pričom samotný prológ meral namiesto predchádzajúcich päť kilometrov rovnú stovku. Jazdil sa v hlbokom piesku, čo dalo každému zabrať. V tejto etape som spadol a nešťastne poškodil elektroinštaláciu. Bola to prvá vážnejšia závada na tejto rely, vyše hodiny som ju opravoval. Mrzelo ma to, lebo som mal na viac ako 211. miesto. Potom som zase doplatil na neznalosť GPS a nesúlad aj s ďalšími prístrojmi. Počas jazdy musí jazdec sledovať veľa vecí naraz a pokiaľ príde na to, čo je ozaj dôležité, urobí na prvý raz aj niekoľko chýb. Organizátori ma poriadne vytrestali, bol som na nervy, na odchod z pretekov, lebo za prekročenie rýchlosti o 18 km dostal 5 hodín penalizácie. S predchádzajúcou hodinou som už bol takmer posledný a veľmi ma to mrzelo. Všetci ma upokojovali, že 5 hodín na Dakare nie je nič, čo je fakt. Po štvrtej etape som už išiel dobre, vedel som prístroje lepšie ovládať, ale nebol som s nimi celkom zžitý ako napríklad Coma, ktorý už automaticky všetko sleduje, ale jednoducho som už vedel pridať a odsledovať niektoré veci," hovorí I. Jakeš.

Obavy z púšte sa nenaplnili

Väčšina jazdcov európsku časť brala ako malý predkrm pred hlavným chodom súťaže, ktorým je africký kontinent s nevyspytateľnými traťami púšťou. Pred touto časťou pretekov neskrýval obavy ani Ivan, pre ktorého bola jazda v púšti prvým krstom ohňom. Samozrejme, že nemal skúsenosti ani s navigáciou, preto jeho obavy boli namieste. "Do Maroka som neodchádzal ani tak sklamaný z prvých dvoch etáp, ako skôr nedočkavý, čo ma tu bude čakať. Z púšte som mal rešpekt, ale počas cesty trajektom sme debatovali s Jarom i českými jazdcami, čo nás v nej asi bude čakať. Osobne som sa obával, či v púšti nájdem správny smer a dorazím do cieľa. Nakoniec sa obavy nepotvrdili, lebo ak jazdec trocha uvažuje a nejde - ako sa hovorí - cez závit, tak dokáže nájsť správny smer. V Maroku sme jazdili prevažne na tvrdom povrchu, všade bolo veľa kamenia. V pohorí Atlas sú všelijaké kľukaté cestičky, po krajoch je veľa šutrov, ktoré domáci vyskladali tak, že sa z tej cesty nedá zísť. Zažil som štvrtú etapu, kde boli poriadne duny, niektoré mali aj 30 50 metrov. Vtedy som mal aj problémy, lebo som si nevedel nájsť tú správnu stranu duny, po ktorej sa dá ísť. Párkrát som aj zapadol na záveternej strane, kde nebol sfúkaný piesok. Neskôr som sa to naučil a vyberal som si lepšiu stopu," opisuje svoje zážitky. Ak by išiel Dakar ešte raz, na čo by si dával najviac pozor? "Môj dobrý kamarát a jazdec Roman Michalík hovorí, že čo znamenajú v živote tri sekundy? Týmto by som odpovedal na túto otázku. Na tejto súťaži musí človek najprv rozmýšľať a ísť podľa svoji možností a nejazdiť cez hranu. Ak tam niečo preženiete, nemá vám kto veľmi pomôcť." Na druhej strane súdržnosť pretekárov na Dakare je iná, a väčšina súťažiacich si dokáže navzájom vychádzať v ústrety.

"Určite väčšia ako na podujatiach, ktoré som doteraz absolvoval. Hlavne v tej Afrike, lebo v Európe sa ešte spí v hoteloch a nie je tam taká skupina, ktorá je zväčša spolu v jednom stane, kde je nachystaný obed či večera. Všetci sú tam spolu, či už motorkári, súťažné autá či kamióny. Každí z nich má možnosť sledovať toho druhého, čo robí na motorke či aute a prečo to robí. Nik zo známych jazdcov, ktorí už niečo znamenajú, sa nehrá na veľkých. Dokážu si sadnúť s vami za jeden stôl a nerobia žiadny problém z toho, že niektorí z jazdcov sú tu viacmenej iba ako turisti. Opak je pravdou, pokojne si prisadnú k vám, či už Sainz alebo Kleinschmidtová a jedia spolu s vami. Čo sa týka tamojšej stravy, nebola zase až taká pestrá, každé dva dni sa jedlá striedali. Mali sme aj baraninu, ktorú napríklad ja osobne nemusím. Mali sme aj stejky, ráno sme dostávali balíčky, kde sme mali vitamíny. S hygienou je to v púšti trocha horšie, ale počas týchto pretekov to dokážete zvládnuť."

S elektrikou si nepotykal

Aj keď Ivan chcel veľmi vidieť cieľ v Dakare a jazdiť poslednú etapu v okolí Červeného jazera, spiatočnú letenku mu vystavila jeho motorka už v šiestej etape. Čo sa v nej vlastne stalo? "Musím povedať, že som slabým elektrikárom a elektrika je pre mňa španielskou dedinou. Práve na to som doplatil. Odštartoval som skoro ráno do etapy ešte za tmy a po 44 km mi zhasli svetlá a následne aj motorka. Naokolo bláznila púštna búrka a nebolo vidieť na desať metrov. Nedalo sa s tým nič robiť a bol som rád, že som sa mohol ukryť do motorového priestoru motorky a prečkať prvotný náraz vetra a piesku. Nešiel priamo na mňa ale cez motorku. Čakal som, až sa rozbrieždi. Potom ma našlo naše asistenčné vozidlo s mechanikom Rasťom Katriňákom. On sa pohrabal v kábloch a zrazu to išlo. Rozhodol som sa pokračovať a na 218. km mi to opäť zadymilo v motorke a tá zhasla. Pokúsil som sa pohrabať v kábloch ako Rasťo ale nepomohlo to. V tej chvíli som už vedel, že moje účinkovanie na tejto rely sa končí. Bolo už veľa hodín a vedel som že cez púšť už neprejdem. Stalo sa mi to na spojovačke a nejaký kus cesty mi chýbal do štartu erzety, ktorá merala vyše štyristo kilometrov. Za štyri hodiny bola tma, takže mi bolo jasné, že sa to nedá zvládnuť. S odstupom času, keď sa nad tým zamýšľam, je aj dobré, že som nepokračoval, lebo na prvej tankovačke sme nakladali do kamiónu ďalších dvoch jazdcov, ktorý nedostali benzín, lebo poriadateľ už bol zbalený. Neprišli v stanovenom termíne a nemali dosť benzínu pokračovať na pokračovanie." Časť šiestej etapy strávil Ivan Jakeš v zbernom kamióne, ktorý ho dopravil do cieľa etapy. Aké spomienky mu zostali na túto cestu v zberáku? "Bolo to úplne fantastické a doprial by som to každému, kto si myslí, že Dakar je prechádzka ružovou záhradou, alebo pre starcov či nebodaj zraz turistov, alebo niečo podobné. Každému by som to doprial prežiť to, čo napríklad aj Jaro pri svojom prvom dakarskom štarte a čo som prežil teraz. V "balle", ako nazývajú tieto zberné autá, by som sa už viesť nikdy nechcel. Motorku naložia na korbu auta a v jej prednej časti je miesto pre vás. Tento priestor je oplachtovaný, nie veľmi široký a na podlahe sú iba lavice a pás na pripútanie ako v lietadle. Plachty sú bez okien čiže nemáte výhľad pred seba či za seba. Nemáte prehľad, ktorou časťou púšte sa veziete. Hádže to s vami a človek si neraz pripadá ako dobytok, ktorý prevážajú."

Ako dodal Ivan Jakeš, táto súťaž ho napriek všetkému poriadne chytila za srdce a počas roka urobí všetko pre to, aby sa na štart jubilejného ročníka mohol postaviť o rok.

Umiestnenie Jakeša na Dakare

1. ETAPA: 211. miesto

2. ETAPA: 40. miesto

3. ETAPA: 25. miesto

4. ETAPA: 43. miesto

5. ETAPA: 22. miesto

6. ETAPA: odstúpil pre poruchu

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  2. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  5. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  4. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  5. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  6. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  7. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  10. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 16 064
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 946
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 984
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 346
  5. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 5 210
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 951
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 3 572
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 711
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 330
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie 2 064

Blogy SME

  1. Inštitút pre strednú Európu: An opportunity for Central European air forces
  2. Jiří Ščobák: Co média o kryptoměnách nenapsala?
  3. Peter Svoreň: Horšie než finančná kríza. Ako pandémia koronavírusu premenila globálnu ekonomiku
  4. Maximilián Kubík: Otvorený list bratislavskému regionálnemu hygienikovi a hlavnému hygienikovi.
  5. Halyna Shamrai: Na čom sa zhodli Biden a Putin
  6. Jakub Andacký: Chceš ísť študovať do zahraničia a chýbajú ti informácie? Tu sú moje tipy, čo ťa čaká v Holandsku (I. diel)
  7. Informácie o blog.sme.sk: Hlasovanie: Rozhodnite o ďalších novinkách na blogoch v budúcom roku
  8. Marek Košík: Pamätám
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 558
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 069
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 002
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 853
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 630
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 2 963
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 2 937
  8. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 2 794
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eurokomisárka pre rovnosť Helena Dalliová.

Nenápadná komisárka zaujala talianskych politikov aj európske médiá.


19 h
Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


17 h

Blogy SME

  1. Inštitút pre strednú Európu: An opportunity for Central European air forces
  2. Jiří Ščobák: Co média o kryptoměnách nenapsala?
  3. Peter Svoreň: Horšie než finančná kríza. Ako pandémia koronavírusu premenila globálnu ekonomiku
  4. Maximilián Kubík: Otvorený list bratislavskému regionálnemu hygienikovi a hlavnému hygienikovi.
  5. Halyna Shamrai: Na čom sa zhodli Biden a Putin
  6. Jakub Andacký: Chceš ísť študovať do zahraničia a chýbajú ti informácie? Tu sú moje tipy, čo ťa čaká v Holandsku (I. diel)
  7. Informácie o blog.sme.sk: Hlasovanie: Rozhodnite o ďalších novinkách na blogoch v budúcom roku
  8. Marek Košík: Pamätám
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 558
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 069
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 002
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 853
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 630
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 2 963
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 2 937
  8. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 2 794
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu