Korzár logo Korzár

Vysokorýchlostné vlaky jazdia už aj na Taiwane

Na Taiwane, ktorý je podľa kontinentálnej Číny jednou z jej provincií, začali začiatkom tohto roka jazdiť vysokorýchlostné vlaky. Stalo sa tak po

niekoľkých odkladoch a po enormnom zvýšení nákladov, ktoré sa napokon vyšplhali na sumu 15 mliárd dolárov. To znamená, že na celý projekt vysokorýchlostného spojenia pozdĺž západného pobrežia ostrova prispel každý obyvateľ Taiwanu sumou približne 650 dolárov. Od začiatku projektových prác až po uvedenie celej trasy do prevádzky ubehlo dlhých 15 rokov. Nová vysokorýchlostná železničná trať spája dve najhustejšie osídlené oblasti Taiwanu, a to oblasť mesta Taipei na severe a Kaohshiung na juhu. V týchto dvoch oblastiach žije až 93 % obyvateľov ostrova. Celá trať má dĺžku 345 kilometrov a jej výstavba bola mimoriadne nákladná najmä preto, pretože sa muselo vykonať veľmi dobré zabezpečenie trate pred účinkami zemetrasenia (na Taiwane je ich ročne okolo 30 000). Preto vedie 247 kilometrov trasy na viaduktoch, 65 km v tuneloch a len 33 kilometrov po povrchu. Betónové piliere viaduktov siahajú na niektorých úsekoch do hĺbky až 60 metrov. Na hlaviciach pilierov sú umiestnené meracie prístroje, schopné zaregistrovať aj tie najslabšie zemetrasenia. Trať je navrhnutá na rýchlosť 350 km/h, aj keď vlaky budú na nej jazdiť maximálnou rýchlosťou "len" 300 km/h. Rozchod koľajníc je rovnaký ako u nás, teda 1 435 mm.Tri súpravy denne jazdia po spomenutej trati len s jednou medzizastávkou v Taichungu, pričom celá jazda trvá len približne 90 minút. Ďalšie súpravy zastavujú v niekoľkých staniciach, čo celkovú dobu jazdy predlžuje na dve hodiny a sedem ninút.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na vysokorýchlostnej taiwanskej trati jazdia 12-dielne súpravy typu THSR 700T, ktoré vyrobila japonská firma Kawasaki Heavy Industries. Dizajn súprav je odvodený od dizajnu japonských súprav Shinkansen typ 700, ale hnací systém je s úpravami prevzatý z typu JR 500. Hnacie motory sú napájané z nadzemného vedenia 25 kV/60 Hz , ktoré je rovnakej konštrukcie ako v Japonsku. Jedna súprava pozostáva z dvoch koncových vozňov a desiatich vložených vozňov. Hnacie motory nie sú len v koncových vozňoch, ale sú rovnomerne rozdelené po podvozkoch celej súpravy. Každý z 36 hnacích motorov má výkon 285 kW, takže celkový výkon všetkých motorov je 10 260 kW. Zrýchlenie súpravy je 2 km/h za sekundu, čo znamená, že za sto sekúnd zrýchli súprava na rýchlosť 200 km/h. Súpravy sú vystrojené tromi brzdovými systémami, pričom prevažne sa používa dynamická brzda. Za normálnych okolností zabrzdí súprava z rýchlosti 300 km/h na nulu na dráhe dlhej približne štyri kilometre. Vozne sú vystrojené vzduchovým pružiacim systémom, pričom skrine vozňov sa nenakláňajú do zatáčok. V celej súprave je 989 sedadiel, z toho len 66 v obchodnej (prvej) triede. Celková dĺžka súpravy je 304,7 m, jej celková hmotnosť je 503 ton. Celkovo bolo na Taiwan dodaných 30 vlakových súprav THSR 700T.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  6. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  2. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  4. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  5. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 362
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 621
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 160
  4. Ľuboš Fellner otvorene 8 098
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 348
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 330
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 220
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 693
  1. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 4.
  2. Martin Fronk: Kam chodila Sisi pešo?
  3. Ernest Klotton: Emocionálna spoveď o bolesti, ktorú nikto nechce zažiť
  4. Irena Šimuneková: Skrytý klenot Veľkej Fatry - Čutkovská dolina
  5. Rastislav Puchala: Lacko Fantóci konsoliduje
  6. Miroslav Ferkl: Človek Martin. 
  7. Ján Škerko: Tak rád som s tebou žil, láska
  8. Ernest Klotton: O mne
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 622
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 22 362
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 20 145
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 404
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 6 750
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 412
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 5 469
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 850
  1. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  2. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  3. Marcel Rebro: Od Leningradu k Ukrajine: blokády, hlad a lož ako ruská tradícia
  4. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
  5. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  6. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  7. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  8. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu