niekoľkých odkladoch a po enormnom zvýšení nákladov, ktoré sa napokon vyšplhali na sumu 15 mliárd dolárov. To znamená, že na celý projekt vysokorýchlostného spojenia pozdĺž západného pobrežia ostrova prispel každý obyvateľ Taiwanu sumou približne 650 dolárov. Od začiatku projektových prác až po uvedenie celej trasy do prevádzky ubehlo dlhých 15 rokov. Nová vysokorýchlostná železničná trať spája dve najhustejšie osídlené oblasti Taiwanu, a to oblasť mesta Taipei na severe a Kaohshiung na juhu. V týchto dvoch oblastiach žije až 93 % obyvateľov ostrova. Celá trať má dĺžku 345 kilometrov a jej výstavba bola mimoriadne nákladná najmä preto, pretože sa muselo vykonať veľmi dobré zabezpečenie trate pred účinkami zemetrasenia (na Taiwane je ich ročne okolo 30 000). Preto vedie 247 kilometrov trasy na viaduktoch, 65 km v tuneloch a len 33 kilometrov po povrchu. Betónové piliere viaduktov siahajú na niektorých úsekoch do hĺbky až 60 metrov. Na hlaviciach pilierov sú umiestnené meracie prístroje, schopné zaregistrovať aj tie najslabšie zemetrasenia. Trať je navrhnutá na rýchlosť 350 km/h, aj keď vlaky budú na nej jazdiť maximálnou rýchlosťou "len" 300 km/h. Rozchod koľajníc je rovnaký ako u nás, teda 1 435 mm.Tri súpravy denne jazdia po spomenutej trati len s jednou medzizastávkou v Taichungu, pričom celá jazda trvá len približne 90 minút. Ďalšie súpravy zastavujú v niekoľkých staniciach, čo celkovú dobu jazdy predlžuje na dve hodiny a sedem ninút.
Na vysokorýchlostnej taiwanskej trati jazdia 12-dielne súpravy typu THSR 700T, ktoré vyrobila japonská firma Kawasaki Heavy Industries. Dizajn súprav je odvodený od dizajnu japonských súprav Shinkansen typ 700, ale hnací systém je s úpravami prevzatý z typu JR 500. Hnacie motory sú napájané z nadzemného vedenia 25 kV/60 Hz , ktoré je rovnakej konštrukcie ako v Japonsku. Jedna súprava pozostáva z dvoch koncových vozňov a desiatich vložených vozňov. Hnacie motory nie sú len v koncových vozňoch, ale sú rovnomerne rozdelené po podvozkoch celej súpravy. Každý z 36 hnacích motorov má výkon 285 kW, takže celkový výkon všetkých motorov je 10 260 kW. Zrýchlenie súpravy je 2 km/h za sekundu, čo znamená, že za sto sekúnd zrýchli súprava na rýchlosť 200 km/h. Súpravy sú vystrojené tromi brzdovými systémami, pričom prevažne sa používa dynamická brzda. Za normálnych okolností zabrzdí súprava z rýchlosti 300 km/h na nulu na dráhe dlhej približne štyri kilometre. Vozne sú vystrojené vzduchovým pružiacim systémom, pričom skrine vozňov sa nenakláňajú do zatáčok. V celej súprave je 989 sedadiel, z toho len 66 v obchodnej (prvej) triede. Celková dĺžka súpravy je 304,7 m, jej celková hmotnosť je 503 ton. Celkovo bolo na Taiwan dodaných 30 vlakových súprav THSR 700T.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.