dostáva aj na stredoškolskú úroveň. Zavedenie kreditového systému do odborného vzdelávania a prípravy sa spomína vo viacerých európskych dokumentoch. Či už je to deklarácia z Kodane alebo Maastrichtské komuniké. Pre naplnenie tohto cieľa zriadila Európska komisia pracovnú skupinu na preskúmanie možností vytvorenia Európskeho systému prenosu kreditov pre odborné vzdelávanie a prípravu na stredoškolskej úrovni (ECVET) a zároveň skúsila načrtnúť jeho možnú realizáciu.
V júni 2005 pracovná skupina pripravila správu, kde načrtla základný prístup k tomuto systému. ECVET je európsky systém zhromažďovania a prenosu kreditov vypracovaný pre odborné vzdelávania a prípravu v Európe. Umožňuje potvrdzovať a zaznamenávať výsledky učenia sa jednotlivca, ktorý je na ceste za kvalifikáciou, diplomom odborného vzdelávania a prípravy alebo certifikátom. ECVET je založený na opise kvalifikácie pomocou znalostí, zručností a širších kompetencií. Kvalifikácia je organizovaná do jednotiek a na udeľovaní kreditových bodov kvalifikáciám a jednotkám v závislosti na ich relatívnej váhe. Každá jednotka je definovaná pomocou ZZK.
ECVET má dve základné funkcie, a to zhromažďovaciu, kde jednotlivec postupne získava kredity počas svojej vzdelávacej cesty a prenosnú - v nej jednotlivec transferuje kredity z jednej krajiny do druhej, alebo z jedného vzdelávacieho prostredia do iného.
Je to dobrovoľný systém a nemá nahrádzať existujúce kreditové systémy. Má za úlohu byť prostredníkom medzi rôznymi národnými kreditovými systémami.
Medzi základné pozitívum kreditového systému patrí medzinárodná mobilita a národná mobilita. Okrem iného tam patrí aj trasparentnosť kvalifikácií a hodnotenia, tiež porovnávanie kvalifikácií, individuálna vzdelávacia cesta a prepojenie neformálneho sytému s formálnym.
Podpora medzinárodnej, ale aj národnej, mobility, je hlavným cieľom ECVET. Má priniesť väčšiu prehľadnosť do systémov kvalifikácii, ktoré sa používajú v Európe. Zároveň by ho mali oceniť tí, ktorí absolvujú časť štúdia alebo prax v zahraničí, ktorá by sa mala dať ľahšie započítať do ich vzdelávacej cesty. Zároveň by ECVET mohol "zviditeľniť" všetky znalosti, zručnosti a kompetencie, ktoré jednotlivec získal či už vo formálnom alebo neformálnom vzdelávaní. Išlo by aj o podporu horizontálnej a vertikálnej mobility.
Ešte nie je celkom jasné, či kreditový systém zavedený bude alebo nie. Podľa slov riaditeľky odboru masmediálnej politiky Ministerstva školstva SR Heleny Polákovej sa "členské štáty do marca tohto roka musia k téme vyjadriť". V júni sa v Mníchove bude konať konferencia, kde sa proces konzultácií ukončí a začne sa proces schvaľovania.
"Výsledok konzultácií sa nedá dnes predpovedať. Nie je napríklad vylúčené ani to, že členské štáty túto iniciatívu odmietnu, keďže oblasť regionálneho školstva patrí výlučne do ich kompetencie," povedala na záver Helena Poláková.
(modernaskola.sk, por)
Autor: hup
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.