motorové lokomotívy. Isté je, že každý milovník tohto druhu dopravy má záujem dozvedieť sa niečo o zložení, vybavení a ovládaní lokomotív a zvlášť tých motorových. Základnú časť je tvorená hlavným rámom. Sú na ňom uložené všetky potrebné stroje i skriňa vozidla, a ten je položený na dvojkolesiach alebo na podvozku. Staršie typy sa stavali podľa vzoru parných lokomotív a tak sa hnacie i bežné dvojkolesia upevňovali priamo do rámu. Od toho je odvodený názov rámové lokomotívy. Pri novších, výkonnejších a dlhších lokomotívach sa rám otočne upevnil na dva alebo i viac podvozkov. Výhodou bolo, že pri jazde v oblúkoch sa lepšie natáčali a prešli nimi plynulejšie a bez nepríjemného hádzania. Takéto lokomotívy sa nazývajú podvozkové. Na čele rámu sa nachádzajú nárazníky, ťažný hák a skrutkovka, na ráme vlastná skriňa lokomotívy. Môže mať rôzny tvar, ktorý sa zväčša prispôsobuje ostatným zariadeniam alebo veľkosti spaľovacieho motora. Motory zvyknú byť umiestnené pod odklopnou kapotou na jednej strane stanoviska pre strojvodcu, v uzatvorenom priestore na strednej časti rámu ale môžu byť aj pod kapotami na oboch stranách stanoviska v strede vozidla, pričom pod druhou kapotou môžu byť namiesto motora ventilátory, kompresory, elektrické zariadenia atď. Bývajú tu aj prevodovky, z ktorých sa výkon prenáša na hnacie dvojkolesia. Ak sú dvojkolesia upevnené v ráme, otáčavý pohyb z motora sa na ne prenáša spojnicami alebo kolesá sú prepojené ozubenými kolesami. Na moderných lokomotívach sa používajú dva podvozky, niektoré vozidlá však majú tri alebo i viac podvozkov. V hornej časti podvozkového rámu bývajú otvory a kĺzne plochy, na ktoré sa nasadzujú čapy alebo oporné plochy z rámu. Na spodnú časť podvozkového rámu sa otáčavo upevňujú dve či tri dvojkolesia. Rôzne vypruženia obmedzujú nepríjemné výkyvy a natriasanie súpravy. O týždeň budeme pokračovať vybavením a ovládaním motorových lokomotív.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.