znova rozdielna voľba pneumatík. Pre Ford to znamená prvé tohtoročné víťazstvo a tretím miestom kontrujúci Hirvonen značke iba pomohol k tomu, že po dvoch súťažiach Citroën vedie iba o jediný bod. Už tento týždeň však šampionát pokračuje novou súťažou v Nórsku a vôbec nie je nemožne, že sa situácia úplne otočí. No ešte predtým, než si povieme niečo o novom podujatí majstrovstiev sveta, pripomeňme si, čo sa odohralo vo Švédsku.
Po Monte Carle sklamaný Grönholm sa dušoval, že v Karlstade to Loebovi vráti. No a zatiaľ čo na juhu Európy sa teplota pohybovala okolo pätnásť stupňov, tak na jej severe ortuť klesla slušne pod nulu a ľad so snehom sú predsa špecialitou severanov. "Stratil som niečo už na štarte prvej eresky, keď som pretočil motor," rozmýšľal Francúz nahlas, kde stratil víťazstvo. "Rovnako som nazbieral sekundy aj na piatom meranom úseku, keď som stratil na chvíľu koncentráciu. Ale z hry ma vyradila zlá voľba pneumatík v sobotu. Bola to absolútne moja chyba. Zvolil som o niečo dlhšie klince (pozn. o 5 mm) než Marcus a auto bolo za daných podmienok oveľa nestabilnejšie." Treba však povedať, že aj keď sa Sebastien hneval na seba oprávnene, aj tak strácal v cieli na miestneho špecialitu Grönholma (ten tu totiž vyhral už piatykrát) necelú minútu. Z toho sa teda dá usudzovať, že rely bezonkurenčne patrila Fínovi, no nie je to tak celkom pravda. Na čele sa totiž vystriedali aj ďalší dvaja severania. Tým prvým bol Gardemeister, ktorý však zajazdil najrýchlejší čas iba v úvodnom prológu a prvú noc nocoval na čele. Potom sa však o slovo prihlásil Nór Petter Solberg, ktorý nesmierne túži po ďalšom víťazstve a zlepšujúcu sa formu jeho Imprezy deklaroval niekoľkými najrýchlejšími časmi a prvým miestom v priebežnom hodnotení. Žiaľ, potom sa v druhej polovici prvej etapy zmenili podmienky a menej snehu a viac ľadu Nórovi nesedelo a klesol na tretie miesto. "Stratil som grip," krútil hlavou stále usmiaty Petter. "Hoci sme dosť stratili, stále bojujeme o prvé miesto, a to je dobre." Jeho optimizmus však trval iba do druhej etapy. Na desiatom meranom úseku totiž Solberg v rýchlej tiahlej pravotočivej zákrute skĺzol mimo trať, a kým sa vyhrabal, tak stratil približne trinásť minút. Z hry o body bol teda von a vedenie tímu sa rozhodlo, že ho radšej z ďalšieho priebehu stiahne a bude šetriť techniku pre nadchádzajúcu rely v Solbergovom rodisku - Nórsku. Tým sa vlastne Grönholmovi stratil aj druhý vážny súper a 39-ročný Fín si vyrovnaným tempom dojazdil po svoje 26. víťazstvo v kariére, čím sa vyrovnal Sainzovi a za Loebom zaostáva o tri víťazstvá. Vraj jediný problém, ktorý Fína trápil, bola prílišná zima každé ráno, keď zamŕzalo zadné odno a nohy mal tak skrehnuté, že v nich strácal cit pre pedál. Komické bolo, že keď sa spýtali Loeba, či mu nie je zima, tak so smiechom vravel, že on má kúrenie.
Doplňme, že druhý pilot Citroënu, Dani Sordo, urobil chybu už v počas prvých kilometrov v piatok ráno a strata troch minút a istoty ho vyradila z boja o lepšie umiestnenie. Nakoniec skončil dvanásty so stratou viac ako desať minút. Zaslúžene po tretie miesto si vyrovnanou jazdou prišiel druhý pilot Fordu, Miko Hirvonen. Rovnako pochvalu si zaslúži aj Solbergov brat Henning, ktorý skončil štvrtý. Rakúska posádka Stohl Minorová skončila siedma, keď si ešte stále zvyká na Citroën. No a najlepším pilotom na Škode sa stal Honza Kopecký, ktorý dokončil súťaž na desiatom mieste.
Tento víkend sa jazdí prvýkrát nórska rely, ktorá je pre všetky tímy veľkou neznámou. Čakajú sa však rovnaké podmienky ako vo Švédsku, a preto by sme nemuseli byť prekvapení, ak by sa aj výsledky podobali tým z Karlstadu. Pravdu povediac, nórska rely sa ide ako svetová iba prvýkrát, no neoficiálne je to už jej 22. ročník, keď doteraz sa jazdila ako súčasť európskeho šampionátu. Centrála je situovaná do Hamaru, ktorý je asi 130 km severne od Osla a tesne vedľa najväčšieho nórskeho jazera Mjosa. Mimochodom, iba 60 km juhovýchodne leží Lillehammer, kde sa konala olympiáda v roku 1994. Súťaž pozostáva z osemnástich meraných úsekov (trinásť rozličných), čo predstavuje vzdialenosť 356 km. Celkovo s prejazdmi je to však približne 1 100 kilometrov. Štartuje sa zajtra ráno na osem prejazdov (143 km). V sobotu je na programe ďalších šesť (115 km) a v nedeľu zvyšné štyri (97 km). Víťaza by sme mali poznať v nedeľu o tretej popoludní.
Výsledky 56. švédska rely: 1. Grönholm - Rautiainen (Ford Focus) 3:08:40,7, 2. Loeb Elena (Citroën C4) + 53,8, 3. Hirvonen - Lehtinen (Ford Focus) + 1:41,5, 4. H. Solberg - Menkerud (Ford Focus) + 2:09,8, 5. Carlsson - Giraudet (Citroön Xsara) + 3:37,8, 6. Gardemeister - Honkanen (Mitsubishi Lancer) + 3:54,2, 7. Stohl Minorová (Citroën Xsara) + 5:12,5, 8. Atkinson - Macneall (Subaru Impreza) + 6:14,7.
(Viedli: RS 1 Gardemeister, RS 2-4 P. Solberg, RS 5 - 20 Grönholm. Víťazi RS: Loeb RS 4, 7 a 9, Gronholm RS 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 19 a 20, P. Solberg RS 2, Gardemeister RS 1, Galli RS 3, Atkinson RS 16, Ostberg RS 15, H. Solberg RS 17.)
Priebežné poradie (2/16): 1. Loeb 18 bodov, 2. Grönholm 16, 3. Hirvonen 10, 4. Sordo 8, 5. Atkinson 6, 6. Gardemeister 5, 7. H. Solberg 5, 8. Carlsson 4, 9. P. Solberg 3, 10. Stohl 2, 11. Kopecký 1 bod.
Pohár konštruktérov (2/16) : 1. Citroën 27, 2. Ford 26, 3. Subaru 10, 4. OMV Kronos Citroën 9, 5. Stobart Ford 6.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.