totiž potrpia na protokol a imidž, ktoré sú súčasťou vytvárania dlhodobého vzťahu.
"Je to prekvapivé a solitérne gesto. Robiť vo svete dojem, že šetrím štátne výdavky, to budí úsmev," hovorí konzultant v oblasti etiky a protokolu Ladislav Špaček, ktorý pracoval v kancelárii českého prezidenta Václava Havla.
Ústavní činitelia môžu podľa Špačka cestovať komerčnými linkami po Európe, ale rozhodne nie do Číny. "Ísť do Pekingu bežnou linkou mi pripadá absurdné. Budí to dešpekt. Krajina akoby nebola schopná patrične vybaviť najvyšších štátnych predstaviteľov," hodnotí.
Havel lietal na oficiálne návštevy vždy vládnym špeciálom. Po Európe menším lietadlom, lebo to bolo výhodnejšie z ekonomických dôvodov, do vzdialených krajín - napríklad Južnej Ameriky alebo na Nový Zéland využíval väčší špeciál a bral aj novinárov. "Dávali sme prednosť verejnoprávnym médiám, ktoré sú zo zákona povinné informovať," hovorí Špaček. Pri súkromných médiách rozhodovala sledovanosť.
Že cestovať bežnou linkou nebol dobrý nápad, hovorí aj podnikateľ, ktorý študoval sinológiu a niekoľko rokov žije v Šanghaji. "Čínska strana to nevníma ako pragmatický krok, ako znížiť náklady štátneho aparátu. V lepšom prípade si hovoria - chudáci, nemajú ani na to, aby leteli lietadlom. V horšom, že im nestojíme ani za to, aby naštartovali lietadlo."
Prekvapená, že premiér necestoval špeciálom a prišiel bez novinárov, bola aj pracovníčka čínskeho ministerstva zahraničných vecí. "Pri návštevách z Európy sme zvyknutí, že priletia vlastným lietadlom," hovorí. S úsmevom reagovala aj na fakt, že Fico na presun po Číne využil miestne aerolinky.
Špaček tvrdí, že pozná desiatky iných možností, ako šetriť štátne výdavky a komerčná preprava navyše sťažuje aj ochranu politikov. "Špeciály väčšinou pristávajú v zvlášt?nych častiach letiska, odkiaľ sa zabezpečí rýchly transfer do mesta. Ak však niekto cestuje bežnou komerčnou linkou, musí ísť koridormi pre cestujúcich a sú tam aj bezpečnostné riziká."
Fico však nie je v strednej Európe výnimkou. Zvyk využívať pri zahraničných cestách domácu leteckú spoločnosť Malév platí aj v Maďarsku od začiatku 90. rokov. "Na prstoch jednej ruky môžem spočítať, koľkokrát minulý rok pán premiér použil pri zahraničnej ceste špeciál," povedala hovorkyňa premiéra Ferenca Gyurcsánya Boglár Lászlóová.
V minulosti preto dochádzalo k zmätkom. Program návštev sa prispôsoboval cestovnému poriadku, rokovania boli kratšie, ako by bolo treba alebo naopak lietadlo plné cestujúcich čakalo hodinu na politika, ktorý si doma zabudol pas.
Autor: šh/pm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.