Korzár logo Korzár

Kúpou dovolenky sa dá ešte ušetriť

Bratislava - Ak si ľudia v súčasnosti kúpia dovolenku na leto, môžu ušetriť takmer 20 percent. Výška zliav závisí od termínu a miesta

pobytu.

Väčšina cestovných kancelárií ponúka takzvané first momenty do konca marca. Cestovky budú letné dovolenky predávať so zľavami aj v apríli, tie však už budú nižšie. First momenty sú hlavne pre ľudí, ktorí si musia letnú dovolenku vo svojom zamestnaní plánovať aj niekoľko mesiacov dopredu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K zľavám za skorý nákup ponúkajú cestovné kancelárie aj rôzne iné akcie. Napríklad pre deti, dôchodcov, rodiny s deťmi alebo bonusy pre verných zákazníkov. Skorší nákup dovoleniek uprednostňujú najmä rodiny s deťmi. „V neskoršom období musia za izby platiť plnú sumu," povedal obchodný riaditeľ Travel.sk Anton Brandys.

SkryťVypnúť reklamu

Cestovky okrem tradičných zliav, lákajú zákazníkov aj na rôzne darčeky alebo služby zadarmo.

Výhodou je väčší výber

Ak si klient kúpi zájazd dopredu, vyhne sa stresom so zháňaním dovolenky na poslednú chvíľu. „Dovolenku, ktorú si ľudia naplánujú s predstihom, si zvyčajne viac vychutnajú," povedal Brandys.

V prospech nákupov s predstihom hovorí podľa Zuzany Hajkovej z Tip Travel okrem výhodnej ceny aj širšia ponuka dovoleniek. „Luxusné hotely sa od mája takmer nedajú kúpiť," doplnil Marcel Siekel z Firo tour.

Niektoré obľúbené ubytovacie zariadenia sú už teraz naplnené. Podobne rýchlo sa vypredajú izby pre rodičov s deťmi. Na poslednú chvíľu majú problém nájsť si spoločné ubytovanie aj väčšie skupiny turistov, ktorú chcú bývať v jednom hoteli.

SkryťVypnúť reklamu

Záujem o nákup first moment zájazdov v posledných rokoch rastie. Podľa údajov cestovných kancelárii stúpli objednávky tento rok medziročne o 14 percent.

Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Róbert Kohlmann si myslí, že klienti sa poučili z minulosti. „Už nechcú zažiť, že si nemôžu vybrať miesta, ktoré sa im páčia," povedal.

Nevýhodou first momentov je, že záujemcom o dovolenku sa môže z rôznych dôvodov zmeniť situácia. Keď potom zákazník stornuje zájazd, cestovná kancelária mu vráti len časť zaplatenej sumy alebo musí zaplatiť sankciu. „V takomto prípade si môže človek zájazd poistiť. Poisťovňa zaňho preberie riziko," povedal Kohlmann.

Drahšiu dovolenku si ľudia môžu kúpiť aj na splátky. Skoro každá cestovná kancelária ponúka postupné splácanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ponuka „last minute" môže sklamať

Opakom first momentu je tzv. last minute, teda nákup dovolenky na poslednú chvíľu. Pri kúpe dovolenky na poslednú chvíľu sa môže stať, že ponúkané zájazdy nebudú spĺňať požiadavky zákazníka. „Tí, ktorí čakajú na last minute, sú často sklamaní. Výber hotelov a počet izieb v ponuke je obmedzený," povedala riaditeľka marketingu CK Satur Mária Gallová.

Zľavy za last minute pritom nie sú vyššie ako pri first momentoch. „V prázdninových termínoch sme predávali zájazdy s priemernou zľavou päť až desať percent, pričom momentálne zľavy sú vyššie," povedal riaditeľ CK Turancar Pavol Komora.

Ceny dovoleniek sa veľmi nemenia

(vf)

Bratislava - Ceny letných zájazdov stoja približne rovnako ako minulý rok. „Zvyšujúca sa cena služieb sa kompenzuje so silnejšou korunou," povedal Tibor Bajaník z cestovnej kancelárii Fifo. Bez silnejšej koruny by zájazdy zrejme zdraželi.

Hotelieri majú vyššie náklady na údržbu a prevádzku hotelov, preto ceny zdvihli. „Zvýšili sa aj ceny leteniek pre vyššie prevádzkové náklady, poistenie leteckých spoločností, ako aj pre nákupy nového lietadlového parku," povedal Michal Znášik z Aeolusu.

Na ceny zájazdov vplýva aj to, aké podmienky sa cestovným kanceláriám podarí so zahraničnými partnermi dohodnúť.

Cestovky lákajú zákazníkov aj ponukou nových služieb. Poskytujú napríklad opatrovateľskú službu. „Tento rok môžu využiť rodičia opatrovateľské služby pre deti počas dovolenky," povedala Zuzana Poláková z Tip Tour.

Cestovné kancelárie prispôsobujú svoju ponuku miest a krajín trendom v cestovnom ruchu aj kúpnej sile obyvateľstva. Destinácie vyberajú aj na základe dotazníkov klientov. Tento rok sa podľa informácií dobre predáva Chorvátsko, Bulharsko, Grécko, Turecko či Španielsko. Úspešne sa predávajú aj novinky na trhu. Napríklad grécke ostrovy Lesbos, Rodos a Čierna Hora. Ponuky sú rozšírené aj o poznávacie zájazdy a športovo-relaxačné pobyty.

Autor: vf

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 130
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 726
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 124
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 830
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 296
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 576
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 386
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 233
  1. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  2. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  4. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  5. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  6. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  7. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  8. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 334
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 000
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 928
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 216
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 166
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 661
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  2. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  4. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  5. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  6. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  7. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  8. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 334
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 000
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 928
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 216
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 166
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 661
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu