zánikom viacerých špecializovaných úradov krajskej štátnej správy a s prenesením právomocí krajských úradov na ministerstvá a obvodné úrady. Bývalý splnomocnenec vlády pre reformu verejnej správy Viktor Nižňanský sa nedávno vyjadril, že toto zrušenie a prerozdelenie ich úloh neurobí našu verejnú správu efektívnejšou a racionálnejšou. Terajší prednosta košického KÚ Milan Géci síce nechcel priamo komentovať tieto slová, pripustil však, že súčasný stav má z pohľadu občanov pomerne ďaleko k ideálu.
"Decentralizácia štátnej správy spod strechy 'okresu' alebo 'kraja' v roku 2004 priniesla späť rezortizmus. Jednotlivé úrady, spadajúce pod ministerstvá, sa zameriavajú viac na chod vlastnej administratívy, chýba koordinovaná starostlivosť o potreby územia v koncepčných a strategických otázkach. Takisto chýba koordinovaný postup vo vybavovaní vecí občanov, či jednotné informačné systémy a databázy. Stratégia premiéra a ministra vnútra v súvislosti so zrušením KÚ zahŕňa aj myšlienku vytvorenia spoločnej strechy - nazvime to štátneho domu v obvode, čím by sa naplnila myšlienku integrovania úradov štátnej správy. Tento spôsob usporiadania spolu so zrušením KÚ by určite znamenal racionalizáciu verejných výdavkov a bol by kontinuálnym pokračovaním reformy verejnej správy," tvrdí M. Géci.
V súčasnosti vláda analyzuje výkony a modely usporiadania miestnej štátnej správy na úrovni obvodov v kontexte zrušených KÚ. Do konca februára by malo prebehnúť medzirezortné pripomienkové konanie a prerokovanie vládou. V prípade dohody rezortov by sa príslušné legislatívne zmeny mohli v NR SR prerokovať ešte do letných prázdnin.
M. Géci nemá pocit, že sa zrušením KÚ dosiahnu výrazné úspory vo financovaní. Pripúšťa však, že z dlhodobejšieho hľadiska môžu nastať isté zníženie nákladov.
"Výkon odborných činností KÚ nie je možné úplne zrušiť, pretože počet úradníkov kopíruje našu legislatívu, ktorá je sama o sebe veľmi široká s vysokou administratívnou náročnosťou a tiež zahŕňa množstvo implementačných zákonov, prichádzajúcich z EÚ. Takže tu nie je možné očakávať vynulovanie nákladov. Je však možné očakávať zracionálnenie nákladov na chod úradov v novom usporiadaní miestnej štátnej správy."
Združenie predsedov samosprávnych krajov K8 sa nedávno vyjadrilo, že podporuje zrušenie KÚ a špecializovanej štátnej správy, pretože kraje sú vraj pripravené prevziať ich kompetencie. "Je možné predpokladať, že vyjadrenia predsedov samosprávnych krajov o tom, že sú pripravení prevziať naše kompetencie, vychádzajú z ich reálneho poznania a zhodnotenia situácie."
M. Géci si netrúfol predpovedať, koľko z ich zamestnancov sa od 1. októbra po zrušení KÚ len "presunie" na KSK, resp. na obvodné úrady a koľko skončí na úrade práce. "Tieto skutočnosti bude možné prehodnotiť až po schválení právnych noriem, ktoré budú upravovať prechod kompetencií a úpravu postupov v pracovnoprávnej oblasti."
Čísla z košického KÚ
Počet zamestnancov aparátu KÚ je 133.
Ich priemerný plat vo výške 18 049 Sk zhruba zodpovedá priemeru v Košickom kraji.
Ročné mzdové náklady aj s odvodmi dosahujú zhruba sumu 38,9 milióna Sk.
Výška tarifného platu prednostu košického KÚ je 19 240 Sk, ku ktorému sa pridáva riadiaci príplatok vo výške 14 430 Sk. K tejto sume sa môže pridať aj osobný príplatok, tzv. pohyblivá zložka. Všetci prednostovia KÚ, vrátane toho košického, dostali koncom roka aj mimoriadnu odmenu, ktorá činila 20 000 Sk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.