šéfa Romana Biróa. S tým zasa nesúhlasí minister dopravy Ľubomír Vážny. Ak dispečeri nenastúpia dnes ráno do 8.00 hod. do práce, budú čeliť žalobe na súde proti pokračujúcemu štrajku, povedal minister.
Advokát Tomáš Kamenec si myslí, že zamestnanci majú na štrajk podľa ústavy právo, a to nielen pri kolektívnom vyjednávaní.
Rokovanie na ministerstve včera do našej uzávierky neskončilo. Nebolo teda jasné, či dispečeri nastúpia dnes o 8.00 hod. riadne do práce.
Dispečeri od začiatku tvrdia, že za ich požiadavkami nie sú nesplnené platové požiadavky. Minister Vážny tvrdí opak. "Štrajk dispečerov je protizákonný, ich požiadavky nekonkrétne a viac-menej nesplniteľné z pozície vedenia Letových prevádzkových služieb. Je to tlak na odvolanie riaditeľa a dosadenie nového, ktorý splní ich mzdové nároky," povedal.
Predseda štrajkového výboru Igor Dobrík s Vážnym nesúhlasí. "V kolektívnej dohode na tento rok sme o mzdových otázkach s vedením ani nerokovali. Prijali sme totiž návrh manažmentu na mierny rast miezd," povedal pre agentúru SITA.
Vážny včera povedal, že dispečeri požadovali pätinový nárast miezd. Dodal, že dostávajú mesačný plat spolu s príplatkami a poistením asi 220-tisíc korún. Najviac, spolu asi 272-tisíc, dostávajú vo firme inštruktori letovej služby. "Takýto plat nemá ani premiér či niektorí vysokí manažéri," povedal minister.
Kolektívnu zmluvu, v ktorej sa vyjednávalo aj zvyšovanie platov, podpísali odborári zastupujúci dispečerov s vedením štátneho podniku v polovici decembra minulého roka.
Štrajk dispečeri začali preto, lebo sa znižuje úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Upozornili aj na pokles počtu riadiacich letovej prevádzky a nevyhovujúci pracovný režim počas hustej premávky v letných mesiacoch.
Zároveň sa podľa nich takmer vôbec nevykonáva výcvik, pri ktorom sa majú pripraviť na núdzové situácie.
Za vzniknutú situáciu je podľa štrajkujúcich zodpovedný práve Biró.
Šéf dispečerov však argumentuje bezpečnostným auditom Leteckého úradu, ktorý nedostatky neobjavil. Minister Vážny povedal, že už požiadal Európsku organizáciu pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol) o vykonanie bezpečnostného auditu v činnosti Letových prevádzkových služieb. Chce, aby sa preukázalo, či je kritika štrajkujúcich opodstatnená. Ak by táto kontrola ukázala, že šéf dispečerov pochybil a porušil predpisy, je ho Vážny pripravený odvolať.
Od štvrtka minulého týždňa do včera bolo slovenské nebo zatvorené pre lietadlá, ktoré by mali prelietať ponad slovenské územie. Museli teda letieť ponad okolité krajiny, čo znamenalo predĺženie ich letu o 30 až 40 minút.
Autor: ik
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.