Korzár logo Korzár
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Airbusy A320 lietajú už 20 rokov

Tristodvadsiatky vídame aj na košickom letiskuEurópska spoločnosť Airbus sa od svojho založenia v roku 1970 vypracovala na jedného z dvoch

Tristodvadsiatky vídame aj na košickom letisku

Európska spoločnosť Airbus sa od svojho založenia v roku 1970 vypracovala na jedného z dvoch najväčších výrobcov dopravných lietadiel na svete (tým druhým je americká firma Boeing). K úspechu firmy Airbus rozhodujúcou mierou prispela rodina dopravných lietadiel A320, do ktorej v súčasnosti patria už štyri typy (A318, A319, A320 a A321) s rôznou dĺžkou trupu a tým aj s rôznou prepravnou kapacitou. Označenie A320 má táto rodina lietadiel podľa svojho prvého typu, z ktorého boli potom odvodené ďalšie verzie. 27. februára uplynulo 20 rokov odo dňa prvého vzletu prvého vyrobeného lietadla A320. Typ A320 je skutočne revolučným typom, pretože ide o vôbec prvé dopravné lietadlo, ktoré je vystrojené systémom elektroimpulzného riadenia (v zahraničnej lietaratúre sa tento systém označuje výrazom fly-by-wire, čiže doslovne lietanie prostredníctvom "drôtov"). Spomenutý výraz fly-by-wire naznačuje, že riadiace povely pilota nie sú na príslušné riadiace plochy (smerové a výškové kormidlo, krídelká) prenášané obvyklými mechanickými (lankami, tyčami) či hydraulickými prvkami, ale prostredníctvom elektrických impulzov (teda po "drôtoch"). Pilot vlastne len dáva pokyny riadiacim počítačom, ktoré potom príslušným spôsobom ovládajú akčné členy riadiacich plôch. Takéto inovatívne konštrukčné riešenie prináša nie len úsporu hmotnosti, ale nedovoľuje ani prekročenie určitých letových parametrov (definovaných tzv. letovou oblálkou). Ide napríklad o maximálnu a minimálnu rýchlosť a o limity uhlu nábehu. Ďalšou prevratnou novinkou, ktorou sa vyznačuje typ A320, je absencia klasického stĺpika riadenia s "volantom". Piloti ovládajú lietadlo pomocou pákových ovládačaov (podobných počítačovým joystickom), ktoré sú umiestnené na bočných paneloch pilotnej kabíny (veliteľ lietadla ovláda lietadlo ľavou rukou, druhý pilot má tento ovládač, nazývaný sidestick, na pravej strane). Do tretice možno spomenúť, že Airbus A320 sa vyznačuje rozsiahlym použitím inovatívnych konštrukčných materiálov. Napríklad celé chvostové plochy sú zhotovené z kompozitného materiálu (plast, zosilnený uhlíkovými vláknami). Použitím plastov a kompozitov sa podarilo znížiť hmotnosť lietadla o 800 kg.

Lietadlo A320 má rozpätie krídiel 34,1 m, dĺžku 37,57 m a výšku 11,76 m. Priemer trupu je 3,95 m, maximálna vnútorná šírka kabíny je 3,7 m. Na pohon lietadla slúžia dva motory CFM56-5 alebo IAE V2500, ktorých ťah sa pohybuje v rozmedzí od 111 do 120 kN (pre jeden motor). Pri typickom usporiadaní v dvoch triedach je v kabíne 150 sedadiel, maximálny počet sedadiel je 180. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 73,5 tony, na želanie sa dodáva verzia so vzletovou hmotnosťou zvýšenou na 77 ton. Táto verzia môže niesť až 29 840 litrov paliva a jej dolet je až 5 700 km, zatiaľ čo štandardná verzia má palivové nádrže objemu 23 860 litrov a jej dolet je 4 800 km. Typ A320 sa stal základom celej rodiny lietadiel, do ktorej patria kratšie typy A318 a A319 a dlhší typ A321. Celá rodina A320 tak pokrýva potreby leteckých spoločností na prepravu 107 cestujúcich (typ A318 pri usporiadaní kabíny v dvoch triedach) až 220 cestujúcich (typ A321 v jednotriednom usporiadaní). Najdlhší typ A321 slúži u leteckých spoločností od marca 1994, kratší typ A319 bol do prevádzky po prvý raz zaradený v roku 1996 (u dnes už neexistujúcej spoločnosti Swissair) a najkratší typ A318 lieta komerčne od júla 2003. Doteraz bolo 200 zákazníkom na celom svete dodaných vyše 3 000 lietadiel rodiny A320, ktoré nalietali 30 miliónov letových cyklov a 50 miliónov letových hodín. Celkový počet objednaných lietadiel už presiahol 5 000. Pokiaľ ide o samotný typ A320, firma Airbus (ktorá je dnes súčasťou koncernu EADS) už dodala 1 664 lietadiel z celkového počtu 2 755 objednaných lietadiel (stav ku koncu februára 2007).

Možno ešte uviesť, že dopravné lietadlá Airbus A320 síce nelietajú na žiadnej pravidelnej linke do Košíc, ale počas minulej dovolenkovej sezóny ich používalo niekoľko leteckých spoločností na charterové lety z Košíc do rôznych dovolenkových destinácií (na snímke lietadlo tuniskej spoločnosti Nouvelair). Rovnako tomu bude i v tejto dovolenkovej sezóne, počas ktorej sa tristodvadsiatky opäť viac ráz objavia na našom letisku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 742
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 027
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 784
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 7 617
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 555
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 801
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 673
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 318
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 810
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 867

Blogy SME

  1. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  2. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  3. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  4. Štefan Vidlár: Darmožráč
  5. Rudolfa Vallová: Je ľahko kritizovať každú vládu
  6. Vlasta Žampová: Čo ma /nás zaujíma???
  7. Aleš Tvrdý: Cestovné poistenie počas pandémie
  8. Radovan Kazda: Všetko je inak. Na Madagaskare nehladujú pre zmenu klímy
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 447
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 5 344
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 846
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 804
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 740
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 586
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 201
  8. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 185
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mliečne produkty by vo vyváženej strave nemali chýbať.

Sťažujú sa obchodníci, mliekari aj farmári.


2 h
Ilustračné foto.

Pozitivita testov stúpla len mierne.


5 h

Patrí medzi lídrov B-tímu.


2. dec

Blogy SME

  1. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  2. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  3. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  4. Štefan Vidlár: Darmožráč
  5. Rudolfa Vallová: Je ľahko kritizovať každú vládu
  6. Vlasta Žampová: Čo ma /nás zaujíma???
  7. Aleš Tvrdý: Cestovné poistenie počas pandémie
  8. Radovan Kazda: Všetko je inak. Na Madagaskare nehladujú pre zmenu klímy
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 447
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 5 344
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 846
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 804
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 740
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 586
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 201
  8. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 185
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu