Korzár logo Korzár

Airbusy A320 lietajú už 20 rokov

Tristodvadsiatky vídame aj na košickom letiskuEurópska spoločnosť Airbus sa od svojho založenia v roku 1970 vypracovala na jedného z dvoch

Tristodvadsiatky vídame aj na košickom letisku

Európska spoločnosť Airbus sa od svojho založenia v roku 1970 vypracovala na jedného z dvoch najväčších výrobcov dopravných lietadiel na svete (tým druhým je americká firma Boeing). K úspechu firmy Airbus rozhodujúcou mierou prispela rodina dopravných lietadiel A320, do ktorej v súčasnosti patria už štyri typy (A318, A319, A320 a A321) s rôznou dĺžkou trupu a tým aj s rôznou prepravnou kapacitou. Označenie A320 má táto rodina lietadiel podľa svojho prvého typu, z ktorého boli potom odvodené ďalšie verzie. 27. februára uplynulo 20 rokov odo dňa prvého vzletu prvého vyrobeného lietadla A320. Typ A320 je skutočne revolučným typom, pretože ide o vôbec prvé dopravné lietadlo, ktoré je vystrojené systémom elektroimpulzného riadenia (v zahraničnej lietaratúre sa tento systém označuje výrazom fly-by-wire, čiže doslovne lietanie prostredníctvom "drôtov"). Spomenutý výraz fly-by-wire naznačuje, že riadiace povely pilota nie sú na príslušné riadiace plochy (smerové a výškové kormidlo, krídelká) prenášané obvyklými mechanickými (lankami, tyčami) či hydraulickými prvkami, ale prostredníctvom elektrických impulzov (teda po "drôtoch"). Pilot vlastne len dáva pokyny riadiacim počítačom, ktoré potom príslušným spôsobom ovládajú akčné členy riadiacich plôch. Takéto inovatívne konštrukčné riešenie prináša nie len úsporu hmotnosti, ale nedovoľuje ani prekročenie určitých letových parametrov (definovaných tzv. letovou oblálkou). Ide napríklad o maximálnu a minimálnu rýchlosť a o limity uhlu nábehu. Ďalšou prevratnou novinkou, ktorou sa vyznačuje typ A320, je absencia klasického stĺpika riadenia s "volantom". Piloti ovládajú lietadlo pomocou pákových ovládačaov (podobných počítačovým joystickom), ktoré sú umiestnené na bočných paneloch pilotnej kabíny (veliteľ lietadla ovláda lietadlo ľavou rukou, druhý pilot má tento ovládač, nazývaný sidestick, na pravej strane). Do tretice možno spomenúť, že Airbus A320 sa vyznačuje rozsiahlym použitím inovatívnych konštrukčných materiálov. Napríklad celé chvostové plochy sú zhotovené z kompozitného materiálu (plast, zosilnený uhlíkovými vláknami). Použitím plastov a kompozitov sa podarilo znížiť hmotnosť lietadla o 800 kg.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo A320 má rozpätie krídiel 34,1 m, dĺžku 37,57 m a výšku 11,76 m. Priemer trupu je 3,95 m, maximálna vnútorná šírka kabíny je 3,7 m. Na pohon lietadla slúžia dva motory CFM56-5 alebo IAE V2500, ktorých ťah sa pohybuje v rozmedzí od 111 do 120 kN (pre jeden motor). Pri typickom usporiadaní v dvoch triedach je v kabíne 150 sedadiel, maximálny počet sedadiel je 180. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 73,5 tony, na želanie sa dodáva verzia so vzletovou hmotnosťou zvýšenou na 77 ton. Táto verzia môže niesť až 29 840 litrov paliva a jej dolet je až 5 700 km, zatiaľ čo štandardná verzia má palivové nádrže objemu 23 860 litrov a jej dolet je 4 800 km. Typ A320 sa stal základom celej rodiny lietadiel, do ktorej patria kratšie typy A318 a A319 a dlhší typ A321. Celá rodina A320 tak pokrýva potreby leteckých spoločností na prepravu 107 cestujúcich (typ A318 pri usporiadaní kabíny v dvoch triedach) až 220 cestujúcich (typ A321 v jednotriednom usporiadaní). Najdlhší typ A321 slúži u leteckých spoločností od marca 1994, kratší typ A319 bol do prevádzky po prvý raz zaradený v roku 1996 (u dnes už neexistujúcej spoločnosti Swissair) a najkratší typ A318 lieta komerčne od júla 2003. Doteraz bolo 200 zákazníkom na celom svete dodaných vyše 3 000 lietadiel rodiny A320, ktoré nalietali 30 miliónov letových cyklov a 50 miliónov letových hodín. Celkový počet objednaných lietadiel už presiahol 5 000. Pokiaľ ide o samotný typ A320, firma Airbus (ktorá je dnes súčasťou koncernu EADS) už dodala 1 664 lietadiel z celkového počtu 2 755 objednaných lietadiel (stav ku koncu februára 2007).

SkryťVypnúť reklamu

Možno ešte uviesť, že dopravné lietadlá Airbus A320 síce nelietajú na žiadnej pravidelnej linke do Košíc, ale počas minulej dovolenkovej sezóny ich používalo niekoľko leteckých spoločností na charterové lety z Košíc do rôznych dovolenkových destinácií (na snímke lietadlo tuniskej spoločnosti Nouvelair). Rovnako tomu bude i v tejto dovolenkovej sezóne, počas ktorej sa tristodvadsiatky opäť viac ráz objavia na našom letisku.

Autor: rm

Spravodajstvo

Ilustračné foto.

Trvalý dážď môže spôsobiť problémy.


TASR

Patrí medzi najstaršie expozície ľudovej architektúry na Slovensku.


SITA

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 009
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 618
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 849
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 660
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 289
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 868
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 315
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 136
  1. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  2. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  3. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  4. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  5. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  8. Peter Slamenik: Černák
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 213
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 734
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 360
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 286
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 882
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 783
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 027
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 570
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  2. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  3. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  4. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  5. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  8. Peter Slamenik: Černák
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 213
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 734
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 360
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 286
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 882
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 783
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 027
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 570
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu