byrokracie v štátnej správe. Niežeby sa tu niekto vážne domnieval, že defenestrácia 20 percent administratívy a vyklčovanie niekoľkých úradov je úprimná, nefalošná, či dokonca srdcová záležitosť Roberta Fica. Ak je už ale niečo písmom dané a ešte sa to marketingovo využíva, prečo by motyka nemohla strieľať, všakáno?.
Skutočnosť, že včera prešiel v parlamente do druhého čítania zákon o zrušení krajských úradov, preto treba len uvítať. Kritika opozície, ktorá vyzývala stiahnuť to celé z rokovania, je trochu zrozumiteľná z aspektu, že sú opozícia, avšak len kým si neuvedomíme, že model 8 krajov a krajských úradov zaviedol ešte Mečiar, za čo ho vtedy, no, nechválili. Až potom k tomu oni sami prispôsobili samosprávnu mapu Slovenska (keďže sa nevedeli dohodnúť so SDĽ na "dvanástke") Samozrejme, tu nejde o počet, ale fakt, že Fico likviduje formát, proti ktorému kedysi sami hlasovali.
Nad tvrdením predkladateľa, že sa týmto ušetrí 151 funkčných miest, pričom tohto roku to neušetrí štátu ani korunu, sa môžeme láskavo usmiať a vnímať ho ako začiatok procesu, ktorý má pokračovať postupným škrtaním a zlučovaním špecializovanej štátnej správy. Presun niektorých kompetencií na ústredné orgány, čo stojí v zákone (ďalšie na obvodné úrady), vyzerá na centralizáciu, čo dobre nikdy nepôsobí, fakt ale je, že v celom projekte, ako ho predložil Kaliňák, sa nedá vyznať. Nedôvera k sľubu, že "ide o prvý krok k racionalizácii miestnej štátnej správy", je právo a azda i povinnosť každého, kto vládnutie Fica a jeho spolku sleduje od júla 2006. Jednoducho preto, lebo akosi generálne nevidieť odbornú kompetenciu nie konkrétne pri tomto zákone, ale všeobecne. Avšak treba vidieť aj to, že pochybnosti či jednoznačné odmietanie tzv. odbornej verejnosti zvonka nie je tiež nezištné a čisto "expertné". So súčasným systémom sú mnohí, ktorí sa vyjadrujú, nejakým spôsobom spútaní. Ak nie rovno existenčne či zákazkami, tak autorsky a ideovo ako spolutvorcovia reformy verejnej správy.
Určujúci princíp, cez ktorý sa na kauzu oddá pozerať, znie, že celá správa štátu je naddimenzovaná, prezamestnaná a prekŕmená, čo je stopercentný fakt, takže akékoľvek pustenie žilou ak už neprospeje, tak škodiť nemôže. Nech bude usporiadanie akékoľvek, vždy sa nájdu ľudia, ktorí budú mať na nejaký úrad bližšie a iní zase ďalej. O efektivite akože pre verejnosť je debata nekoncepčná a nemá koniec, pretože na Slovensku nie je zodpovedaná a ani sa neskúma zásadná otázka: Aké a ktoré funkcie má štátna správa vykonávať a čo je už nadbytočné? Toto nie je kvázi populistický obrat, ale dlhoročný poznatok ešte z čias Dzurindových vlád, keď sa po rezortoch zadávali audity za veľké peniaze, ale vždy akosi zhora nadol. Teda niežeby ministerstvo najprv povedalo, že tie a tie činnosti sú nevyhnutné, a ostatné tu akosi "prebývajú" z predpotopných čias, ale auditori dostali zadanie, či to všetko, čo robia, by sa nedalo zariadiť o niekoľko percent lacnejšie. Z takýchto auditov Miklošovi vyšlo, že "na ústredných orgánoch je prezamestnanosť 20-50 percent". Predstavme si, že personálnemu auditu by predchádzal audit činností... Toto je argument voči odborným názorom, že "sa nedá plošne" a podobne. V situácii, keď sami politici si dovolia len tak vyhlasovať, že zbytočne platíme veľa úradníkov, potvrdzujú to dokonca auditmi, avšak racionalizovať nie cez hlavy, ale činnosti, nechcú, tak je opodstatnené strihanie a zlučovanie aj naverímboha a naslepo. Obávať sa, že štát nevyprodukuje ani toľko služieb, čo doteraz, je naivné. Oni majú toľko rezerv, že sa utrasú za mesiac a nabehnú na úspornejší režim.
Teda, ak nejaký úspornejší vôbec bude. Nádej je malá. Kaliňákov plán počíta napr. so zrušením školských úradov k 1.júlu 2008, avšak minister Mikolaj je naopak toho názoru, že sú nielenže potrebné, ale ich počet sa má ešte zvýšiť. Jeho stranícky kolega Janušek prednostom stavebných úradov povedal, že "urobím všetko, aby zostalo dnešné status quo". Takto môžeme ísť od rezortu k rezortu, odpor je abnormálny. Prvý náznak povstania na vláde, asi pred mesiacom, Fico akože "zmietol zo stola" (všetky noviny tak písali), avšak zároveň pripustil, že "nie je rozhodujúce, či to bude 20 percent alebo 17,5". A to sme ešte zabudli, že k zrušeniu všeobecných úradov bude možno potrebný aj jeden ústavný zákon. Agenda je to pekná, populistická a užitočná už len preto, lebo Fico do nej (podobne ako Zákonníka práce) investoval veľa osobného kapitálu. Pričom, na rozdiel od iných, pri rušení úradov platí, že horšie ako je status quo vec dopadnúť nemôže. To je podstatné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.