Bratislava - Minulý rok zmizlo na Slovensku každý deň priemerne 14 áut.
Oproti roku 1998, ktorý bol pre majiteľov automobilov u nás historicky najhorší, je to o tretinu menej.
Policajti, poisťovne i odborníci sa zhodujú, že krádeží ubudlo najmä preto, že vozidlá sú lepšie chránené. Upozorňujú však, že ak si auto vyhliadne profesionálny zlodej, zabrániť krádeži je stále takmer nemožné.
Na krádežiach sa podieľali aj policajti a colníci
Za krádežami áut sú dobre organizovaní a vysoko špecializovaní profesionáli, kto?r?í používajú najmodernejšiu tech?niku a sú napojení na medzinárodné organizované siete.
„Do krádeží boli v minulosti zapletení aj pracovníci autoservisov, colníci a policajti," priznáva Marta Bujňáková z policajného riaditeľstva.
Krádeže na objednávku
Autá zlodeji väčšinou kradnú priamo na objednávku. „Klient si určí, akú chce farbu, typ, rok výroby, počet najazdených kilometrov," povedal v spovedi pre českú políciu člen autičkárskeho gangu Martin.
Kradnuté autá z Česka a Slovenska, ktoré sa nerozoberú na náhradné dielce, končia väčšinou v krajinách bývalého východného bloku.
Cesta kradnutého automobilu do zahraničia je podľa Martina veľmi jednoduchá. Stačí mať známych na colnici. „V Čechách ukradnete auto, ktoré chcete odviesť kupcovi napríklad do Poľska. Najprv autu zoženiete nemecké papiere. Zájdete za známym colníkom a on vám vyplní sprievodku na tranzit, že legálne vyvážate auto z Nemecka do Poľska cez naše územie. Potom auto papierovo priveziete do Čiech, ono tu však fyzicky stále je. U nás urobíte papierovú opravu a odídete s ním do Poľska."
Viac systémov mnohých zlodejov odradí
Najúčinnejšou ochranou pred krádežou auta zostáva jeho viacnásobné zabezpečenie a čo najväčšie znehodnotenie dielcov pre zlodeja, napríklad ak sú na nich vyleptané špecifické mikrobodky.
Jaroslava Zemanová z Allianz - Slovenskej poisťovne hovorí, že najlepšia je kombinácia mechanických a elektronických systémov.
„Samozrejme, každé zabezpečenie je prekonateľné a páchatelia sa zdokonaľujú v metódach i rýchlosti ich prekonania, ale poisťovňa prihliada na to, či boli aktivované alebo nie."
Expert na zabezpečenie vozidiel pred krádežami Július Klein hovorí, že znásobené zabezpečovacie systémy mnohých zlodejov odradia. „Odporúčal by som leptanie skiel, dvojcestný alarm s plávajúcim kódom, dvojokruhový imobilizér a špeciálnu zámku riadiacej páky," hovorí. Takáto výbava spolu s montážou podľa neho vyjde asi na 26-tisíc korún a čas na jej prekonanie sa výrazne predĺži.
Bežnú ochranu prelomia o pár sekúnd
Bežne používané zariadenia, ako uzamykanie prevodovky, fabricky montované imobilizéry, alebo zámky na volant sú podľa odborníka pre zlodejov „hračkami na pár sekúnd". Zámky rozbíjajú pomocou tekutého dusíka, kód imobilizéra skopírujú čítačkou, na aute so zamknutou prevodovkou jednoducho vycúvajú, alebo ho ďalším autom odtlačia.
Vlani polícia objasnila každú siedmu krádež. „Treba však dodať, že za objasnený sa považuje ten skutok, kde bol zadržaný a obvinený páchateľ. Ak sa nájde a vráti majiteľovi vozidlo, neznamená, že skutok je štatisticky objasnený," hovorí Bujňáková.
Kradnú na parkoviskách i v centre
(dg)
„Po návrate z nákupov som si všimol, že mám otvorenú priehradku v aute. Nebol som si istý, či som ju otváral, ale v tej chvíli som tomu nevenoval pozornosť. Po príchode domov ma sused upozornil, že na dverách spolujazdca mám dieru. Až vtedy som zistil, že sa mi niekto vlámal do auta," opisuje nedávnu skúsenosť Bratislavčan Milan Kučera.
Zlodeji využívajú anonymitu veľkých parkovísk, ale autá vykrádajú aj na frekventovaných uliciach v centrách veľkých miest. Často dokážu auto otvoriť za niekoľko sekúnd.
Napríklad mechanickú zámku otvoria špeciálne vyfrézovaným kľúčom. „Ide najmä o autá nemeckej výroby. Ten istý koncern totiž vyrába rovnaký tvar kľúča pre viaceré značky. Kľúč vložia do zámku spolu s páčidlom a násilne ním otočia. Zámka sa vnútri zlomí, ale navonok poškodenie nevidno. Menej zruční zlodeji zámku vytiahnu pomocou skrutkovača," hovorí odborník, ktorý prichádza do kontaktu s poškodenými autami.
„Profesionáli si autá, ktoré chcú vykradnúť alebo aj ukradnúť, vopred vytypujú. Sledujú, ako vodič zamyká diaľkovým ovládaním. Špeciálnou rušičkou prerušia signál a auto síce pípne, ale ostane odomknuté."
Policajná hovorkyňa Alena Toševová povedala, že najčastejšie vykrádači pretočia či vytrhnú zámku, alebo rozbijú okno. „Odkedy mi rozbili zadné sklo, aby mi zo sedadla ukradli bundu, v aute už nič nenechávam," hovorí jeden z okradnutých.
Veľké obchodné centrá tvrdia, že parkoviská strážia. Väčšinou majú strážnikov i kamerové systémy.
Autor: mp
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.