Prakticky na každom z veľkých medzinárodných autosalónov sú predstavované nie len novinky v oblasti sériovo vyrábaných vozidiel, ale aj koncepčné
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
vozidlá a štúdie. Okem už známych výrobcov automobilov a dizajnérskych fifriem sa však občas na autosalóne objaví aj nejaká exotická automobilová značka. Ide pritom buď o "vzkriesenú" značku (takými sú napríklad značky Bugatti, Maybach či Spyker), alebo o úplne nového výrobcu automobilov. Na tohtoročnom ženevskom autosalóne sme videli niekoľko automobilových "exotov" z produkcie celkom nových resp. znovuoživených producentov automobilov. Na tejto motostrane predstavíme aspoň niektoré z týchto exotov.
Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve po prvý raz vystavovala svoj produkt ruská značka Russo-Baltique. Táto značka má storočnú históriu, pretože bola založená v roku 1907 ako automobilová divízia Ruskobaltickej spoločnosti na výrobu železničných vozňov v Rige. Prvý automobil značky Russo-Baltique bol vyrobený v roku 1909. V roku 1910 si nová značka získava reputáciu v Európe, keď firemný inžinier André Nagel absolvuje s vozidlom Russo-Baltique na vtedajšiu dobu náročnú cestu zo Sankt Petersburgu cez Berlín, Prahu a Rím až na vrchol sopky Vezuv. V roku 1913 dodala firma prvé vozidlá ruskému cárovi Mikulášovi II. Sľubne sa rozvíjajúca značka však nemala dlhé trvanie, pretože v roku 1918 bola fabrika zoštátnená a prestala vyrábať automobily. K založeniu obnovenej značky Russo-Baltique došlo v roku 2003 a v minulom roku predstavila táto značka na súťaži elegancie Villa d´Este prototyp luxusného cestovného kupé. Na nedávnom ženevskom autosalóne predstavil výrobca mierne pozmenenú verziu tohto nádherného vozidla, ktorého oblé línie sú dielom gruzínskeho dizajnéra Zviada Cikolii. Technickou bázou nového kupé, nazvaného Impression, je vozidlo Mercedes-Benz CL 65 AMG. Kupé Impression je postavené na podvozku s rázvorom 300 cm, dĺžka vozidla je 550 cm, šírka je 188 cm a výška 140 cm. Karoséria je zhotovená z uhlíkových kompozitov. Vozidlo je vystrojené pneumatickým systémom pruženia, ktorý umožňuje meniť svetlosť podvozku. Pri pohľade zboku zaujmú zakryté 22-palcové zadné kolesá. V štvormiestnom interiéri dominuje koža a dekoračné prvky zo vzácnych drevín a hliníka. Na pohon kupé Impression slúži šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec, prevzatý zo spomenutého modelu CL 65 AMG. Motor je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami a jeho maximálny výkon je 408 kW. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky. Okrem impozantného vzhľadu má superluxusné kupé aj impozantné jazdné výkony. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá len štyri sekundy, rýchlosť 200 km/h dosiahne 13,2 sekundy po štarte. Maximálna rýchlosť kupé je 314 km/h. Pri konštrukcii vozidla poskytovala pomoc nemecká firma Gerg. V Ženeve zástupcovia firmy Russo-Baltique sondovali záujem o svoje exkluzívne kupé Impression. Prípadný záujemca bude musieť na zhotovenie svojho vysnívaného kupé približne jeden rok, pričom zaň "vycáluje" okolo 1,8 milióna dolárov. Rusi plánujú vyrobiť len desať až pätnásť týchto superdrahých vozidiel.
Aj ďalšia u nás prakticky neznáma firma predstavila v Ženeve luxusné kupé. Ide o taliansku firmu Stola, ktorú v roku 1919 založil Alfredo Stola. Firma Stola však nikdy nebola "pravou" automobilkou, pretože sa od počiatku venovala výrobe prototypov a demonštračných modelov. V súčasnosti je firma Stola modernou inžiniersko-výrobnou firmou, ktorá vývíja a testuje prototypy pre rôzne firmy a má aj kapacity na výrobu karosérií. Firma Stola však zrejme zatúžila vyrábať automobily pod vlastnou značkou a preto v Ženeve predstavila exkluzívne športové kupé. Tvary nového kupé, nazvaného Phalcon, nie sú úplne originálne, pretože vychádzajú z tvarov unikátneho testovacieho vozidla Maybach Exelero, ktoré tiež zhotovila firma Stola. Zaujímavosťou je veľký oblúkovitý sklenený strešný panel, ktorý sa tiahne od prednej kapoty až po zadnú časť vozidla. O kupé Phalcon nie je známych veľa technických údajov. Vie sa v podstate len toľko, že hnacou jednotkou vozidla je 6,3-litrový vidlicový dvanásťvalec, ktorý je výrobkom nemeckej firmy Brabus (tá sa venuje "ladeniu" vozidiel Mercedes-Benz). Motor je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami a jeho maximálny výkon je 552 kW. Najvyšší krútiaci moment motora je úctyhodných 1 360 Nm. Vozidlo jazdí na 22-palcových ráfikoch, na ktorých sú namontované pneumatiky rozmeru 315/25 P Zero, ktoré sú výrobkom firmy Pirelli. Firma Stola tvrdí, že maximálna rýchlosť jej prvého kupé je vyše 330 km/h. Zatiaľ nie je jasné, kedy si kupé Phalcon prevezme prvý bohatý zákazník. Nie je známa ani cena tohto exkluzívneho vozidla. Exkluzivitu zaručí aj to, že firma Stola plánuje vyrobiť len 25 vozidiel Phalcon.
Rakúska firma KTM, ktorá je druhým najväčším európskym výrobcom motocyklov, by svoje produkty mala vystavovať skôr na motosalóne než na autosalóne. Táto firma však mala dobrý dôvod aj na to, aby mala stánok na ženevskom autosalóne. Tým dôvodom bol športový automobil X-Bow, prvý štvorkolesový produkt firmy v jej celej doterajšej histórii. X-Bow dvojsedadlové otvorené vozidlo, ktoré svojím dizajnom pripomína pretekárske autá. Vozidlo nemá dvere ani predné okno, len 70 mm vysoký priehľadný čelný štítok. Vozidlo je postavené na odvozku s rázvorom 243 cm, pričom vodič aj spolujazdec sedia v tzv. monokoku (v podstate tuhá škrupina), zhotovenom z uhlíkových kompozitov. Dĺžka vozidla je 367 cm, šírka je 187 cm a výška len 116 cm. Vpredu sú 17-palcové, vzadu 18-palcové kolesá. Na predných kolesách sú štvorpiestikové kotúčové brzdy, na zadných dvojpiestikové. Prázdne vozidlo má hmotnsoť len 700 kg. Na pohon vozidla slúži vzadu umiestnený dvojlitrový štvorvalec zo sortimentu firmy Audi. Ide o turbodúchadlom prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý má štyri ventily na valec a ktorého maximálny výkon je 162 kW pri 5 900 ot/min. Najvyšší krútiaci moment motora je 300 Nm. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Keďže vozidlo je veľmi ľahké, dokáže zrýchliť na 100 km/h za 3,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 217 km/h. Športové vozidlo X-Bow má poskytovať taký pôžitok z jazdy, aký poskytujú motocykle. Firma KTM zatiaľ plánuje vyrobiť sto vozidiel X-Bow. Tieto vozidlá budú vyrobené talianskou firmou Dallara, ktorá spolupracovala na vývoji tohto unikátneho roadstera. Po vyhodnotení reakcií návštevníkov ženevského autosalóna sa firma KTM rozhodne, či na budúci rok vyrobí väčšiu sériu svojho prvého auta. Táto séria, ktorá by mohla mať až 1 000 kusov, by sa pravdepodobne vyrábala už v Rakúsku.
Nová značka Artega
Ďalším novou značkou, ktorá sa objavila na tohtoročnom ženevskom autosalóne, bola značka Artega. Túto značku založila nemecká firma Paragon, ktorá je dodávateľom elektronických zariadení. V Ženeve bolo predstavené športové kupé Artega GT, ktorého tvary navrhol Dán Henrik Fisker, bývalý šéfdizajnér firmy Aston Martin. Technický vývoj vozidla mal na starosti bývalý konštruktér firmy Porsche Hardy Essig. Dvojmiestne kupé je postavené na podvozku s rázvorom 240 cm a jeho nosnou časťou je priestorový hliníkový rám. Karoséria je zhotovená z ľahkého kompozitného materiálu. Vozidlo má dĺžku 395 cm, šírku 188 cm a výšku 118 cm. Na pohon vozidla slúži osvedčený 3,6-litrový vidlicový šesťvalec z produkcie firmy Volkswagen. Motor má štyri ventily na valec, je uložený vzadu naprieč a jeho maximálny výkon je 221 kW pri 6 600 ot/min. Najvyšší krútiaci moment motora je 350 Nm pri 2 400 ot/min. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Kupé Artega by malo zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej než päť sekúnd a jeho predpokladaná maximálna rýchlosť je vyše 270 km/h. Nové kupé sa má začať sériovo vyrábať v roku 2008 a jeho bude okolo 75 000 eur. Firma Paragon očakáva, že sa jej ročne podarí predať 500 vozidiel Artega GT, ktoré by sa mali predávať aj vo východoeurópskych krajinách.
Autor: Rado MLÝNEK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.