poznatkov vedy a výskumu v praxi.. Veda však stále ešte nemá v našej spoločnosti také miesto, aké by mala mať. Ani študenti našich stredných škôl nemajú obvykle konkrétnejšie predstavy o práci vedcov a vedeckých tímov, o medzinárodnej vedeckej spolupráci a o tom, čo všetko sa skrýva za úsilím vedeckej komunity o posun nášho poznania dopredu. Niet sa preto čo čudovať, že na mnohé odbory štúdia na vysokých školách, najmä na tie "ťažké" prírodovedné, sa nehlási toľko študentov koľko by sa mohlo a malo. Existujú však vedecké komunity, ktoré sa nespoliehajú na to, že stredoškolským študentom priblíži vedeckú prácu "ktosi iný" a vzali popularizáciu svojho odboru do svojich (vedeckých) rúk. Takouto komunitou je aj komunita "časticových fyzikov", teda fyzikov, ktorí skúmajú tie najmenšie častice, z ktorých je zložený svet, v ktorom žijeme (a napokon aj my sami).
V dňoch 15. až 30. marca sa uskutočnil už tretí ročník európskeho projektu s trochu dlhým anglickým názvom Hands on Particle Physics European Masterclasses for High School Students. Ide o projekt, v ktorom (ako to naznačuje prvá časť jeho názvu) študenti sami "priložia ruky" k výskumu v oblasti časticovej fyziky. Druhá časť názvu projektu hovorí, že ide o odborné prednášky pre stredoškolských študentov. Projekt organizuje Európska skupina pre popularizáciu časticovej fyziky (EPPOG) a Európska fyzikálna spoločnosť. Koordinátorom tohto projektu na Slovensku je združenie Virtuálna kolaborácia, ktorého zakladateľom je RNDr. P. Murín, CSc. z košickej prírodovedeckej fakulty. Na treťom ročníku spomenutého projektu sa zúčastnilo vyše 70 univerzít a výskumných centier z 18 európskych krajín. Každá univerzita pripravila pre stredoškolákov jednodňový program, ktorý akoby simuloval jeden deň výskumného pracovníka. Dopoludnia sa konali prednášky odborníkov, ktoré mali za úlohu pripraviť študentov na praktickú popoludňajšiu časť podujatia. Tou bola analýza záznamov z reálnych experimentov, konaných v európskom centre jadrového výskumu (CERN). Konkrétne išlo o identifikáciu častíc, ktoré vznikli v procesoch kolízií protibežných zväzkov urýchlených častíc a antičastíc. Na Slovensku sa na tohtoročnom projekte zúčastnili fyzikálne pracoviská deviatich univerzít, z toho dve východoslovenské: Prírodovedecká fakulta Univerzity P. J. Šafárika (PF UPJŠ) v Košiciach a Fakulta prírodných a humanitných vied Prešovskej univerzity. V Košiciach pripravila program pre stredoškolákov Katedra jadrovej a subjadrovej fyziky Ústavu fyzikálnych vied PF UPJŠ. Odbornými ganrantmi boli Prof. RNDr. G. Martinská, CSc., a Prof Ing. S. Chalupka, CSc., hlavným organizátorom bol RNDr. A. Dirner, CSc. Finančnú podporu pre tento porjekt poskytla aj Agentúra pre podporu vedy a vzdelávania, a to v rámci programu Podpora ľudského potenciálu v oblasti výskumu a vývoja a popularizácie vedy. Na košickom podujatí sa zúčastnilo okolo 50 študnetov z niekoľkých košických gymnázií a z dvoch popradských gymnázií. V Prešove sa na podujatí zúčastnilo okolo 30 študentov z ďalších východoslovenských gymnázií. Dopoludňajší program v Košiciach pozostával z odborných prednášok, ktoré študentom priblížili základnú štruktúru hmoty, základné interakcie medzi časticami i činnosť urýchľovačov a detektorov. Popoludní nasledovala praktická časť, pri ktorej študenti analyzovali skutočné údaje z experimentu OPAL v ústave CERN. Snáď najzaujímavejšou časťou celého podujatia bolo záverečné videokonferenčné stretnutie s partnerskými univerzitami v iných krajinách a s fyzikmi priamo v CERNe, pričom študenti diskutovali v angličtine. Nadobudnuté vedomosti si študenti mohli overiť v kvíze, ktorého víťazi dostali hodnotné ceny. Všetci študenti, ktorí sa tohto podujatia zúčastnili, dostali certifkát a materiály na CD-ROM. Domov si však odniesli oveľa viac: na jeden deň sa dotkli sveta vedeckých pracovníkov, odhaľujúcich záhady mikrosveta, ktorý sa riadi inými zákonmi než makrosvet, v ktorom žijeme.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.