šampionátu F1. Treba však rovno povedať, že väčšina (desať) z tímov sa do Malajzie presťahovala ešte minulý týždeň, aby absolvovala jeden z oficiálnych testov. Na tejto trati sa F1 jazdí síce od roku 1999, no oficiálne testy tu máme zaznamenané doteraz iba raz. Presnejšie v roku 2003, keď sa tu testovalo v piatok pred podujatím a najrýchlejší bol Alonso (1:37,693). Prvé skutočné testy sa však konali na tejto trati práve minulý týždeň a ozaj posúvali tímy dopredu. Počas štyroch dní zajazdili najrýchlejšie časy postupne Kubica (BMW), Räikkonen (Ferrari), Hamilton (McLaren) a Kovalainen (Renault), čo tiež potvrdzuje súčasnú výkonnosť. Najlepší čas mal Räikkonen, keď v stredu 28. marca zajazdil 1:35,258, čo je nový traťový rekord. Ale to sa vlastne dalo očakávať. Neočakávaný bol však výsledok Renaultu, ktorý slovami svojich pilotov tvrdí, že konečne porozumeli pneumatikám Bridgestone a hneď sa to prejavilo na vlastnostiach auta i jeho rýchlosti. Nuž uvidíme v kvalifikácii. Okrem toho sa po pretekoch riešil problém legálnosti monopostov Ferrari a BMW, ktoré spochybnili (myslíme, že to bol McLaren) a obvinili z flexibilnosti podvozku a niektorých prítlačných plôch. FIA pod vedením technického šéfa Whitinga však po podrobnom preskúmaní tieto pochybnosti vyvrátila a obidva monoposty uznala za legálne.
Otvorený však naďalej zostáva prípad porušenia zmluvy Concorde tímami Super Aguri a STR, ktoré vraj používajú vlaňajšie podvozky svojich materských tímov (Honda a Red Bull Racing). Kampaň, ktorú rozohral šéf tímu Spyker, Kolles, sa však nakoniec u ostatných tímov nestretla s veľkou odozvou a Spyker pri podaní návrhu na súdne konanie zostal osamotený. Očakáva sa však, že aj tak mu to nebude nič platné, pretože proces sa môže pretiahnuť a navyše nie je v záujme F1, aby tieto tímy boli vylúčené zo šampionátu. Takže pokojne môžeme čakať zahratie do autu a postupné zabudnutie.
Zaujímavosťou je aj to, že Bridgestone prišiel s ďalším riešením označenia mäkších pneumatík. Po nevýraznej bielej značke v Austrálii a neskoršej červenej bodke, ktorá sa tiež strácala, tentoraz zafarbil na bielo prvú z vonkajších drážok na pneumatike. Uvidíme, či to pomôže. V Paríži sa tiež konalo zasadnutie Svetovej rady motoristického športu, ktoré pre F1 znamenalo zamietnutie plánov vrátiť sa k hladkým pneumatikám (od 2008) a zväčšiť späť šírku vozidiel. Trochu viacej priestoru dostali výrobcovia motorov, ktorí budú môcť vyvíjať niektoré "menej významné" časti agregátu.
Poďme však už do Sepangu a pripomeňme si, že trať je jedným z Tilkeho dietok. Je to moderný široký autodróm, kde sa dá výborne predbiehať, no zároveň piloti môžu dokonale pochovať svoje ambície. Samotná trať meria 5 543 m (56 kôl) a je kombináciou pomalších zákrut s dvojicou dlhých rýchlych roviniek, kde sa vyžaduje úplne iné nastavenie, ak chce pilot na ich konci získať dostatočnú rýchlosť na predbiehanie. Nájsť kompromis je potom hotová alchýmia. Ľahké to však nemajú ani pneumatiky a motory. Trať leží vo vlhkej monzúnovej oblasti, kde sú vysoké teploty (čo dáva zabrať materiálu i ľudom) a navyše jej povrch je značne drsný, z čoho nemajú radosť pneumatikári. Zvlášť trpia zadné gumy. Nuž a to môže byť jeden z rozhodujúcich faktorov. Technici tímov tvrdia, že jazdiť za takýchto podmienok je pre nich poriadnou výzvou a okruh dokáže oddeliť zrno od pliev. Tak uvidíme. Mimochodom, očakávajú sa mokré preteky. Z ohľadom na časové pásmo sa jazdí v nedeľu dopoludia. Štart je o 9.00 SEČ a víťaza budeme poznať asi o necelé dve hodiny neskôr.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.