Korzár logo Korzár

Novým exponátom leteckého múzea je rumunské lietadlo IAR-93A

V nedeľu 15. apríla sa po zimnej prestávke (podľa mňa zbytočne dlhej) opäť otvoria brány košického Múzea letectva, ktoré je súčasťou Slovenského

technického múzea. Návštevníci múzea sa môžu tešiť aj na jeden nový exponát prezidentskej galérie, v ktorej sú sústredené lietadlá a ďalšie exponáty, o ktorých získanie z rôznych krajín sveta sa zaslúžil najmä náš bývalý prezident Rudolf Schuster. Tým novým exponátom je rumunské vojenské lietadlo typu IAR-93A, ktoré bolo do Košíc dovezené v rozloženom stave na jeseň minulého roka a ktoré nedávno zložili odborní pracovníci múzea. Lietadlo IAR-93 má zaujímavú históriu, ktorá má tak trochu politický "podtón". Začiatok vývoja spomenutého lietadla siaha do roku 1971, keď sa Rumunsko a Juhoslávia dohodli, že budú spoločne vyvíjať ľahké lietadlo na útoky na pozemné ciele, ktoré by mohlo slúžiť aj ako taktické prieskumné lietadlo a prípadne aj ako lietadlo na vzdušný boj v malých výškach. Obe krajiny chceli týmto krokom aj demonštrovať istú "nezávislosť" od Sovietskeho zväzu a vyhnúť sa nákupu sovietskych lietadiel MiG-23BN resp. Su-22. Tým mladším čitateľom možno pripomenúť, že Juhoslávia bola v oných časoch federatívnou republikou, v ktorej tvrdou rukou vládol maršál Josip-Broz Tito (federáciu tvorilo šesť republík: Srbsko, Čierna Hora, Chorvátsko, Macédonsko, Slovinsko a Bosna a Hercegovina). Rumunsku vtedy ešte tvrdšou rukou vládol diktátor Nicolae Ceausescu. Rumunsko-juhoslovanská medzivládna dohoda o spoločnom vývoji nového lietadla bola podpísaná 20. mája 1971, pričom celý program dostal názov YUROM. Istou zaujímavosťou je, že zodpovednosť za vývoj lietadla nemali závody, v ktorých sa lietadlo malo vyrábať, ale letecké vývojové a výskumné ústavy v oboch krajinách. V Juhoslávii dostalo nové lietadlo označenie J-22 Orao (orol), v Rumunsku IAR-93. Na výrobu rumunskej verzie bol určený závod CNIAR (dnes Avioane) v Craiove, producentom juhoslovanskej verzie sa stal známy letecký závod SOKO. Obidva závody vyrobili po dvoch prototypoch (jeden jednosedadlový a jeden dvojsedadlový). Oba jednosedadlové prototypy vykonali svoj prvý let v ten istý deň, 31. októbra 1974. Dvojsedadlové prototypy uskutočnili svoje prvé lety 23. januára 1977. Nasledovalo 30 predsériových lietadiel (15 rumunských a 15 juhoslovanských), ktoré boli v roku 1978 podrobené dôkladným letovým skúškam. So sériovou výrobou sa v Rumunsku začalo v roku 1979, v Juhoslávii o rok neskôr. Do operačnej služby v rumunskom vojenskom letectve sa ako prvá dostala verzia IAR-93A, a to v roku 1981.Celkovo bolo vyrobených 36 lietadiel tejto verzie (vrátane 10 dvojsedadlových cvičných lietadiel). Zlepšená verzia IAR-93B odštartovala na svoj prvý let 12. júla 1984 (niektoré pramene uvádzajú rok 1985), dodávky letectvu začali v roku 1987. Podstatným rozdielom medzi verziami A a B bolo to, že verzia B mala motory vystrojené systémom prídavného spaľovania, zvyšujúcim maximálny ťah počas štartu. Úpravy sa dotkli aj krídiel a palivových nádrží. Celkovo bolo vyrobených 165 lietadiel verzie IAR-93B. V Juhoslávii bolo vyrobených celkovo 215 lietadiel typu J-22 Orao rôznych verzií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo IAR-93A je dvojmotorový hornoplošník, ktorý má rozpätie krídiel 9,3 m, dĺžku 14,9 m (vrátane prednej sondy) a výšku 4,52 m (dvojsedadlová verzia má dĺžku 14,44 m). Hmotnosť prázdneho lietadla je 6 150 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 10 326 kg. Hlavným konštrukčným materiálom lietadla je hliníková zliatina. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory Rolls-Royce Viper Mk 633-47, vyrábané v licencii firmou Turbomecanica/Orao. Motor má maximálny ťah 17,79 kN, verzia s prídavným spaľovaním, použitá na pohon verzie IAR-93B, vyvíja maximálny ťah 22,24 kN. Maximálna rýchlosť lietadla v prízemnom lete je 1 070 km/h, maximálna stúpavosť je 2 040 m/min (stúpavosť verzie IAR-39B je 3 900 m/min). Dostup lietadla je 10 500 metrov (verzia IAR-93B má dostup 13 600 m). Lietadlo má v spodnej prednej časti trupu dva dvojhlavňové kanóny GSh-23L ráže 23 mm (kanóny vyvinuli ruskí konštruktéri Grjazev a Šipunov). Okrem toho môže lietadlo niesť na piatich závesníkoch (jeden pod trupom, ostatné pod krídlami) rôzne bomby, rakety a prídavné nádrže s celkovou hmotnosťou do 1 500 kg. Operačný rádius sa v závislosti od hmotnosti nesenej výzbroje pohybuje od 260 km do 530 km. Podvozok umožňuje štarty a pristátia aj na trávnatých plochách. Lietadlo je vystrojené vystreľovacou sedačkou britskej firmy Martin-Baker, ktorá je typu nula-nula, čo znamená, že umožňuje pilotovi vystreliť sa pri nulovej rýchlosti a v nulovej výške (teda aj na zemi).

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlá typu IAR-93 boli zo služby v rumunskom vojenskom letectve vyradené v roku 1998, pričom väčšina zo zostávajúcich exemplárov (približne 60 kusov) je uskladnená na letisku v Craiove. Odtiaľ bolo dovezené aj lietadlo, ktoré sa stalo súčasťou expozície košického leteckého múzea. Toto lietadlo má výrobné číslo 93182157 a trupové číslo 157. O histórii tohto konkrétneho lietadla nie je nič známe, ale svoj posledný let vykonalo pravdepodobne v roku 1997.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 225
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 070
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 099
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 786
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 221
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 548
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu