bol vytvorený nový svetový rýchlostný rekord pre koľajové vozidlá, pohybujúce sa na kolesách. Spomenutou hodnotou bol vysoko prekonaný predchádzajúci rekord, ktorý mal hodnotu 515,3 km/h a ktorý vytvorila súprava TGV Atlantique už v máji roku 1990.
Nový rekord však nebol vytvorený sériovou súpravou TGV, ale špeciálnou súpravou, označenou V150. Toto označenie bolo odvodené od cieľovej rýchlosti, ktorú mala súprava dosiahnuť, a to 150 metrov za sekundu, čiže 540 km/h. Pri rekordnom pokuse sa teda podarilo dosiahnuť podstatne vyššiu rýchlosť než bola spomenutá cieľová hodnota. Súprava V150 pozostáva z dvoch hnacích vozidiel z novej súpravy TGV POS (Paris-Ostfrankreich-Süddeutschland, čiže Paríž východné Francúzsko južné Nemecko), medzi ktoré boli vložené tri dvojpodlažné vozne Duplex. Dva štandardné nepoháňané podvozky vozňov Duplex boli pritom nahradené podvozkami s hnacími motormi. Súprava má tak celkovo 12 hnacích náprav (štyri v každom hnacom vozidle a štyri vo vozňoch Duplex), zatiaľ čo rekordná súprava z roku 1990 mala len osem hnacích náprav. Motory v oboch koncových hnacích vozidlách majú výkon po 1 950 kW, motory v podvozkoch vozňov Duplex majú výkon po 1 000 kW. Výkon všetkých hnacích motorov súpravy V150 je teda 19,6 MW, zatiaľ čo štandardná súprava TGV má výkon 9,3 MW. Na porovnanie možno uviesť, že výkon 19,6 MW je temer dvojnásobkom celkového výkonu všetkých motorov monopostov F1, stojacich na štarte pretekov formuly jeden. V porovnaní so štandardnými súpravami TGV boli na súprave V150 vykonané úpravy na zníženie aerodynamického odporu. Išlo napríklad o namontovanie krytov medzi vozňami a odstránenie nepotrebných zberačov (ostal len jeden zberač), pričom úchyty po odstránených zberačoch boli zakryté krytmi. Upravená bola aj spodná predná časť čela súpravy a zakrytý bol aj spodok predného hnacieho vozidla. Ďalšou úpravou bolo to, že súprava V150 bola vystrojená kolesami priemeru 1 092 mm, zatiaľ čo priemer kolies bežnej súpravy TGV je 920 mm. Pre rekordný pokus bolo napätie v napájacom vedení zvýšené na 31 kV, zatiaľ čo bežné napätie je 25 kV. Súprava V150 má dĺžku 100 metrov, čo je polovica dĺžky bežnej súpravy TGV. Výrobcom hnacích vozidiel POS je firma Alstom, úpravy na vozidlách boli vykonané v dielňach francúzskej železničnej spoločnosti SNCF. Vývoj a zhotovenie celej súpravy V150 trvali 14 mesiacov. Počas testovania súpravy, ktoré trvalo sedem týždňov, bolo vykonaných 40 skúšobných jázd s celkovým trvaním vyše 200 hodín. Pri týchto jazdách bolo najazdených vyše 3 200 kilometrov, pričom súprava bežne prekračovala rýchlosť 450 km/h. Počas niektorých jázd bolo vytvorených niekoľko neoficiálnych rýchlostných rekordov. Rekordný pokus sa uskutočnil na novovybudovanej trati LGV Est, ktorá smeruje z Paríža na východ a na ktorej začnú nové súpravy TGV POS pravidelne jazdiť v júni tohto roka.
Pre úplnosť možno spomenúť, že najvyššiu rýchlosť dopravného prostriedku, pohybujúceho sa na koľajovej trati, dosiahol japonský experimentálny vlak Maglev MLX01. Ten však nemá kolesá a je nadnášaný magnetickým poľom, takže pri pohybe sa vôbec nedotýka koľajníc špeciálneho tvaru. Názov Maglev je skratkou výrazu magnetic levitation, čiže magnetická levitácia (nadnášanie). Súprava Maglev MLX01 dosiahla v decembri roku 2003 maximálnu rýchlosť 581 km/h. Zdá sa, že súprava TGV "má na to", aby tento výkon prekonala a stala sa absolútnym rekordérom vo svete dopravných prostriedkov, pohybujúcich sa po koľajniciach.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.