Korzár logo Korzár

Aké boli a kam viedli naše cesty

Čím ďalej, tým menej sa o ne starali, až kým ich nepoštátniliAké boli cesty na našom území a kam viedli? V praveku a v staroveku viedla naším území

Čím ďalej, tým menej sa o ne starali, až kým ich nepoštátnili

Aké boli cesty na našom území a kam viedli? V praveku a v staroveku viedla naším území významná obchodná jantárová cesta, z ktorej odbočovali spojovacie cesty na územie terajšieho Slovenska.

Určitý rozvoj ciest bol pravdepodobne v dobe keltskej a rímskej, ich väčší rozmach spájajú historici s obdobím Veľkej Moravy a ranného feudalizmu. Bez ciest by sa nemohli spájať administratívne a obchodné centrá, mestá, feudálne sídla, ani banské centrá a nebol by možný medzinárodný (diaľkový) obchod. Naším územím prechádzali významné obchodné cesty po ktorých prevážali tovar kupecké karavány a povozníci.

Spojenie Uhorska s českými krajinami bolo možné po českej považskej a vlárskej ceste, s Poľskom po poľskej ceste. Veľký význam mali vnútorné spoje - ponitrianska cesta z Komárna na severné Slovensko., pohronská zo Štúrova cez Zvolen na Oravu, juhoslovenská z Rožňavy do Michalian, cesty spájajúce Bratislavu s Komárnom, Poprad s Michalovcami, Spiš s Košicami, Banskú Bystricu s Rimavskou Sobotou, Šahy so Zvolenom a ďalšie.

Na cestné trasy sa využívali také pásy pôdy, ktoré svojím zložením uľahčovali dopravu aj v zlom počasí. Boli to kamenisté piesčité a štrkopieskové trasy o ktoré sa nemuseli starať mestá a zemepáni mýta, ktoré sa na nich vyberali. Náklady na ich úpravu stúpali s rozvíjajúcim sa obchodom. So začiatkami poštových dostavníkov, ktoré prevážali aj ľudí s vojenskými potrebami v 15. a začiatkom 16. storočia sa museli budovať aj nové cesty a staré udržiavať v zvýšenej miere. Do banských oblastí budovala cesty Thurzovsko - Fuggerovská spoločnosť a stali sa známe aj v zahraničí. Vozovka týchto ciest bola obdobou starých rímskych ciest, ktoré pretrvali bez ujmy na ich kvalite. Do lôžka kládli v dvoch až troch vrstvách na seba ploché kamene, na ne ukladali vrstvu menších kameňov, ktoré prikryli štrkom. Tento spôsob vytváral vypuklý povrch, aby mohla voda stekať do odvodňovacích priekop.

Vojny, stavovské povstania aj živelnosť pohromy, najmä povodne, cesty ničili, čo sa u nás od druhej polovice 16. storočia prejavilo najmä na dôležitejších spojoch. Tie sa práve pre tieto udalosti prestali systematicky udržiavať a nové sa nebudovali. Väčšina ich bola v dezolátnom stave, čo pretrvalo až do jozefínskej doby, kedy sa urobil súpis najdôležitejších, ale z nich sa obnovili iba niektoré úseky. Žiadna podstatná zmena k lepšiemu nenastala, azda okrem výstavby strategickej dôležitej cesty do Haliče.

V 19. storočí mala záujem na dobrom stave ciest pošta a vojsko. V roku 1825 - 27 určila osobitná komisia uhorského snemu trinásť hlavných cestných ťahov, ktoré mali byť vybudované na štátne náklady. Pochopiteľne, snem nemohol riadiť výstavbu ciest, ale župy, ktorým zveril túto úlohu áno. Každá župa stavala cesty z hľadiska svojich potrieb bez ohľadu na celoštátne. Pôvodný plán sa vôbec nerealizoval, lebo sa začali budovať železnice. V roku 1848 bolo na našom území asi 660 km štetovaných alebo štrkovaných ciest. Veľké úseky ciest boli súkromné. Asi 800 km dôležitých ciest v celom Uhorsku v roku 1854 poštátnili, čím sa položili základy štátnych ciest aj na Slovensku. Išlo predovšetkým o starú považskú cestu, cestu z Trnavy do Banskej Štiavnice a cez Banskú Bystricu na starú poľskú cestu, cestu z Banskej Štiavnice do Budapešti, z Lučenca do Zvolena, z Budapešti do Košíc a na Duklu.

Každá župa mala funkciu župného inžiniera, ktorému podliehala výstavba, udržiavanie a spravovanie župných ciest. Táto sa po roku 1877 preniesla na štátne stavebné úrady rezortu Ministerstva obchodu a dopravy s tými istými povinnosťami, ku ktorým pribudla starostlivosť aj o štátne cesty. V roku 1890 vyšiel cestný zákon a podľa neho sa cesty rozdelili do viacerých kategórií. Takže k štátnym a župným pribudli vicinálne riadené samosprávami, obecné i súkromné. Zriadená bola funkcia cestmajstra, ktorý bol výkonným orgánom správy a údržby ciest. Cesty boli naďalej nekvalitné a väčšia starostlivosť bola o štátne cesty. Mnohí seniori sa pamätajú na cestárov, ktorí sa pravidelne starali aj o priekopy a odtok vody, v zime o označenie krajníc ciest tyčami a protisnehové zábrany. V Európe sa v 19. storočí venovala pozornosť kvalite a údržbe ciest kvôli zvyšujúcej sa preprave tovaru, začali budovať makadamové vozovky. Tie sa u nás neuplatili. Zato sa stavali kryté drevené mosty.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 765
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 834
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 034
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 682
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 144
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

U.S. Steel Košice.

Odborári vyjednali zvýšenie mesačnej tarifnej mzdy.


TASR

Prípad už rieši enviropolícia.


SITA
Ilustračné foto.

Páchateľovi hrozí basa až na desať rokov.


Exprezident Rudolf Schuster.

Bez členstva v NATO by sme podľa neho neboli ani v EÚ.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu