Galaxy. Obidva modely sú postavené na rovnakom podvozku, ktorý má rázvor 2 850 mm (každý zoboch modelov má však inak vyladený podvozok). Model Galaxy má väčšie vonkajšie rozmery ako S-MAX, ktorého dĺžka je 4 768 mm, šírka je 1 884 mm a výška 1 658 mm. Predné kolesá vozidla sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je viacprvková náprava. Nezameniteľný dizajn vozidla sa vyznačuje dynamicky pôsobiacou prednou časťou a "zdvojeným" predným stĺpikom s vloženým trojuholníkovým oknom. V interiéri vozidla môžu byť dva alebo tri rady sedadiel. Všetky tri sedadlá druhého radu sú rovnaké a možno ich pozdĺžne posúvať (v rozsahu asi 15 cm), pričom možno meniť aj sklon ich operadiel. Sedadlá možno jednotlivo sklopiť dopredu, pričom sklopením všetkých troch sedadiel sa objem batožinového priestoru zväčší až na 2 000 litrov. Na želanie môže byť S-MAX dodaný v sedemmiestnej verzii, pričom batožinový priestor za zadnými sedadlami má objem 285 litrov. Navyše sa S-MAX dodáva aj v úžitkovej verzii (N1), umožňujúcej odpis DPH. Zaujímavým príplatkovým prvkom päťmiestnej verzie je vysúvacie dno batožinového priestoru, ktoré uľahčuje nakladanie a vykladanie predmetov. Do sériového bezpečnostného výstroja patrí sedem airbagov (tým siedmym je kolenný airbag pre vodiča). Na pohon S-MAX sú k dispozícii dva zážehové a tri vznetové motory (všetky splňujú emisnú normu Euro IV). Dvojlitrový štvorvalec Duratec má maximálny výkon 107 kW a jeho celková normovaná spotreba je 8,1 l/100 km. Radový 2,5-litrový päťvalec (používaný aj v modeloch Volvo) má výkon 162 kW a je najvýkonnejším motorom celého sortimentu. Týmto motorom poháňaný S-MAX zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 230 km/h. Vznetový 1,8-litrový motor sa dodáva v dvoch výkonových verziách, pričom slabšia má najvyšší výkon 74 kW a výkonnejšia 96 kW. Ide o mimoriadne úsporné motory, ktorých priemerná spotreba je len 6,2 l/100 km, pričom priemer mimo mesta je len 5,2 l/100 km. Najvýkonnejším vznetovým motorom je dvojlitrový motor výkonu 105 kW.
Vyskúšali sme si Ford S-MAX, poháňaný vznetovým motorom výkonu 92 kW. S vozidlom sme sa okamžite "spriatelili", pričom sme ocenili najmä veľmi priestranný a účelne zariadený interiér a dobré dynamické vlastnosti, kombinované s nízkou spotrebou. Podvozok je optimálne vyladený a dobre filtruje nerovnosti vozovky. S-MAX možno považovať za "noblesný" viacúčelový automobil, vhodný na dlhé dovolenkové cesty, na rozvoz rodiny do práce či do školy, na odvoz manželky vo večernej róbe na ples, ale napríklad aj na odvoz úrody zo záhrady či na cesty do prírody. Niet sa čo čudovať, že porota, zložená z popredných európskych motoristických novinárov, udelila modelu Ford S-MAX titul Automobil roka 2007.
Lamborghini Gallardo Superleggera
Talianska firma Lamborghini, patriaca pod firmu Audi (tá zas patrí do koncernu Volkswagen), má za sebou veľmi úspešný rok. V minulom roku predala táto firma 2 087 vozidiel a tak po prvý raz v histórii prekročila dvojtisícovú hranicu. Najviac fanúšikov má zrejme firma Lamborghini v USA, kde vlani predala 876 vozidiel. Dopredu vypredaná je už aj celá tohtoročná produkcia firmy Lamborghini, ktorá v tomto roku plánuje otvoriť desať nových zastupiteľstiev (okrem iného aj v Kyjeve).
Novinkou, s ktorou prišla firma Lamborghini na autosalón do Ženevy, je nový model Gallardo Superleggera. Doplnkové označenie Superleggera znamená (ako isto tušíte) znamená superľahký. Použitím ľahkých materiálov, najmä uhlíkových kompozitov, sa totiž podarilo konštruktérom znížiť hmotnosť o 100 kg, na 1 330 kg. Z kompozitných materiálov je zhotovený kryt motora, bočné panely dverí, zadný difuzor, kryt stredného tunela, puzdrá zrkadiel a kryt spodnej časti vozidla. Nosným prvkom vozidla je priestorový hliníkový rám. Úpravami nasávacieho a výfukového traktu sa konštruktérom podarilo zvýšiť výkon motora o 8 kW. Päťlitrový vidlicový desaťvalec, ktorý má štyri ventily na valec a dva vačkové hriadele v každej hlave, má vo verzii Superleggera maximálny výkon 390 kW pri 8 000 ot/min. Najvyšší krútiaci moment je 510 Nm pri 4 250 ot/min. Chladiaci systém má dva chladiče vody pre motor a separátne chladiče oleja pre prevodovku a motor. Motor poháňa všetky štyri kolesá, pričom systém pohonu všetkých kolies je vystrojený viskóznou spojkou. Vozidlo jazdí na 19-palcových hliníkových ráfikoch, na ktorých sú namontované pneumatiky Pirelli Pzero Corsa. Štandardná prevodovka je šesťstupňová manuálna, na želanie sa montuje robotizovaná sekvenčná prevodovka, ovládaná páčkami na volante. Znížením hmotnosti vozidla a zvýšením výkonu motora sa podarilo mierne zlepšiť dynamické vlastnosti vozidla. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy, čo je 0,2 s menej ako u bežného modelu Gallardo. Maximálna rýchlosť vozidla je 315 km/h. Gallardo Superleggera spotrebuje pri jazde mimo mesta v priemere 12,4 l/100 km, priemerná normovaná spotreba v meste je 24,8 l/100 km. To je na mňa veľa, takže si to nekúpim...
Nová kategória vozidiel: LUV
Nemecká inžinierska a dizajnérska firma EDAG predstavila na autosalóne v Ženeve svoje najnovšie koncepčné vozidlo. Štúdia má označenie LUV, pričom táto skratka znamená Luxury utility vehicle, čiže luxusné úžitkové vozidlo. Podľa firmy EDAG vraj táto skratka označuje novú kategóri vozidiel, aj keď v USA skratka LUV znamená light utility vehicle, čiže ľahké úžitkové vozidlo. Vozidlo LUV je postavené na báze veľkého sériového športovo-úžitkového vozidla, pričom jeho typ firma EDAG neuviedla. Dominantným prvkom vozidla EDAG LUV je jeho "námorný" dizajn. Predná kapota, podlaha interiéru a podlaha ložného priestoru sú pokryté teakovým drevom, čo pripomína námorné jachty. Dizajn vozidla sa vyznačuje veľkou chrómovanou prednou maskou a mohutným predným nárazníkom. Vozidlo má dĺžku 5,7 metra, šírku vyše dva metre a výšku 1,8 metra. V kabíne sú dva rady sedadiel, ktoré poskytujú dostatok priestoru celkovo piatim cestujúcim. Na pohon vozidla slúži 6,1-litrový vidlicový osemvalec firmy Brabus, ktorého výkon je okolo 340 kW. Vozidlo vraj zrýchli z 0 na 100 km/h za šesť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Stavba vozidla LUV trvala (od vzniku koncepcie po realizáciu) len tri mesiace. Firma EDAG teraz hľadá výrobcu, ktorý by vozidlo LUV vyrábal v malých sériách.
Nová škodovka pre automobilové súťaže
Prekvapením na stánku českej firmy Škoda na tohtoročnom ženevskom autosalóne nebola ani tak nová Fabia (o jej svetovej premiérev Ženeve sa vedelo vopred), ako športová štúdia s označením S2000. Toto vozidlo vzniklo na základe rozhodnutia vedenia škodovky z decembra 2006, podľa ktorého sa Škoda opäť zapojí do svetového motoristického športu. Vozidlo S2000 je určené pre účasť v automobilových súťažiach a je postavené v súlade s predpismi Svetovej automobilovej federácie(FIA) pre kategóriu Super 2000. Základom športovej štúdie S2000 je Fabia druhej generácie, s ktorou má vozidlo rovnakú dĺžku (3 992 mm) i rovnaký rázvor podvozku (2 486 mm). V súlade s predpismi je vozidlo vystrojené dvojlitrovým štvorvalcovým motorom. Na rozdiel od bežnej Fabie má však súťažná verzia pohon všetkých štyroch kolies. Na ochranu posádky slúži mohutná ochranná klietka v interiéri vozidla. Nová súťažná Škoda S2000 by mala byť cenovo dostupná aj súkromným tímom a mladým talentovaným jazdcom. Automobilový šport má v škodovke viac než storočnú tradíciu. Zakladatelia firmy, Václav Laurin a Václav Klement, po prvý raz závodili so svojimi motocyklami v roku 1901. Prvé víťazstvo s automobilom zaznamenala firma Laurin&Klement v roku 1906, keď vozidlo Voituretta A zvíťazilo v jazde do vrchu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.