Korzár logo Korzár
Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

80. výročie Lindberghovho preletu Atlantiku

Minulý pondelok (21. mája) o 22. hod. 22. min. uplynulo presne 80 rokov od chvíle keď sa trávnika parížskeho letiska Le Bourget dotkli kolesá

podvozku špeciálneho lietadla Ryan NYP. Pilot tohto lietadla sa stal okamžite svetovou "celebritou" (aj keď tento výraz sa pravdepodobne v tých časoch ešte nepoužíval) a vyslúžil si trvalé miesto v dejinách "vzduchoplavby" (to je zastaralé, ale podľa mňa krásne slovo), čiže letectva. Tým pilotom bol Charles Lindbergh a jeho na tú dobu obdivuhodným výkonom bol prvý sólový nonstop prelet (bez medzipristátia) z amerického kontinentu na európsky kontinent.

Keď začal Charles Lindbergh v roku 1926 uvažovať o prelete Atlantiku z New Yorku do Paríža, bol už skúseným pilotom. Pilotný diplom získal vo vojenskej leteckej škole a stal sa poručíkom Národnej gardy štátu Missouri. Po prepustení z armády sa stal poštovým pilotom a lietal na linke ChicagoSt.Louis. Lindberghovo rozhodnutie letieť cez Atlantik bolo motivované aj cenou, ktorú mohol týmto letom získať. Išlo o cenu v hodnote 25 000 dolárov (na tú dobu obrovský peniaz), ktorú pre toho, kto ukutoční prvý let z New Yorku do Paríža (prípadne opačne, čo však kvôli prevládajúcemu smeru vetrov nad Atlantikom nebolo reálne), vypísal newyorkský hoteliér Francúz Raymond Orteig. Vážnym Lindberghovým problémom sa ukázalo byť získanie vhodného lietadla na takýto let. Lindbergh sa obrátil na mnohé americké letecké firmy, ale jeho požiadavky spočiatku žiadna z nich nevedela alebo nemohla splniť. Napokon sa Lindberghovi ozvala kalifornská firma Ryan Airlines, ktorá bola schopná postaviť lietadlo za dva mesiace a za prijateľnú cenu 10 000 dolárov. Základom pre špeciálny Lindberghov stroj sa stalo lietadlo typu M-2. Išlo o spoľahlivý jednomotorový hornoplošník, používaný na poštových linkách pozdĺž západného pobrežia USA. Do Lindberghovho lietadla však museli byť inštalované ďalšie palivové nádrže, aby lietadlo dokázalo absolvovať dlhý prelet cez Atlantik. Lindbergh nástojil na tom, aby veľká prídavná nádrž bola hneď za motorom a teda pred kokpitom. Konštruktérom firmy Ryan sa to síce nepozdávalo, ale Lindbergh presadil svoje, a to i za cenu toho, že zo svojej kabíny dopredu prakticky nevidel. Preto mal na jednej strane kokpitu namontovaný vysúvateľný periskop, ale nie je isté, či ho vôbec použil. Palivové nádrže Lindberghovho lietadla pojali až 1 700 litrov paliva, zatiaľ čo sériový stroj M-2 mal jednu palivovú nádrž objemu 190 litrov. Kvôli zvýšeniu vzletovej hmotnosti lietadla sa muselo zväčšiť rozpätie krídiel približne o tri metre. Lindberghovo lietadlo malo oficiálne označenie Ryan NYP, pričom skratka NYP znamená New York Paris. Na celom svete sa však toto unikátne lietadlo stalo známym skôr pod názvom Spirit of St.Louis (duch St.Louis). Týmto názvom vzdal Lindbergh hold svojim mecenášom z mesta St. Louis. Lietadlo Ryan NYP malo (vlastne ešte má, pretože toto lietadlo sa zachovalo) rozpätie krídiel 14 m, dĺžku 8,4 m a výšku 3 m. Maximálna vzletová hmotnosť bola okolo 2 330 kg. Trup lietadla bol zhotovený z kovových rúrok, potiahnutých plátnom, krídla boli z dreva a tiež potiahnuté plátnom.Na pohon lietadla slúžil vzduchom chladený deväťvalcový hviezdicový motor Wright J-5C Whirlwind, ktorého maximálny výkon bol 166 kW.

21. mája 1927 ráno o 7. hod. 52. min Lindbergh len tak-tak odštartoval so svojím preťaženým lietadlom Spirit St.Louis z Rooseveltovho letiska na ostrove Long Island pri New Yorku a nabral kurz ku kanadskému ostrovu New Foundland a potom smeroval k južnému cípu Írska. Odtiaľ letel Lindbergh, ktorý už občas mal z dlhého letu halucinácie, cez juh Anglicka a napokon cez francúzske prístavné mesto Cherbourg do Paríža, kde ho očakávali desaťtisícové davy ľudí. Na letisku Le Bourget pristál, ako sme už spomenuli v úvode, 21. mája o 22. hod. 22. minút miestneho času, teda o 17. hod. 22. min. amerického času. V análoch letectva sa uvádza, že let trval 33 hodín, 30 minút a 29,8 sekundy (aj keď o presnosti merania na desatiny sekundy možno pochybovať), pričom Lindebrgh prekonal bez medzipristátia vzdialenosť 5 089 km a pochopiteľne získal aj spomínanú Orteigovu cenu. Svoj posledný let vykonalo lietadlo Spirit of St. Louis 30. apríla 1928, keď ho Lindbergh preletel zo St. Louis do Washingtonu, aby ho daroval Smithsonian Institute. Dnes si toto historicky cenné lietadlo môžete pozrieť v Národnom múzeu letectva a kozmonautiky vo Washingtone.

Nakoniec možno treba zdôrazniť, že Lindberghov let nebol prvým preletom Atlantiku, ale bol prvým sólovým preletom bez medzipristátia. Prvý let cez Atlantik uskutočnil v dňoch 16. až 30. mája Američan A. C. Read, ktorý so svojím lietadlom Curtiss NC-4 absolvoval let z kanadského ostrova New Foundland cez Azorské ostrovy do Lisabonu. Prvý nonstop prelet uskutočnila v dňoch 14.-15. júna dvojčlenná britská posádka (J. W. Alcock a A. Whitten-Brown), ktorá na lietadle Vickers Wimy doletela z New Foundlandu až do Clifdenu v Írsku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 940
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 207
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 579
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 844
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 846
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 196
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 244
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 118
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 065
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 1 766

Blogy SME

  1. Rasťo Valent: Zamyslenie o Messim, PSG a Barce
  2. Adam Sedláček: O tom, ako hrubé črevo zachránilo Vianoce
  3. David Kapusta: Bystrica má na viac alebo krátka úvaha nad rozpočtom a investíciami mesta
  4. Andrea Vörösová: Správa z miesta... „čapice hore, Slovensko dole“... pomítingová
  5. Rudolfa Vallová: Komu chýbajú sociálne balíčky?
  6. Adriana Boysová: Ktorá chce, cestu si nájde
  7. Šťastná domácnosť: Čo sa blondínka naučila o vysávačoch a vysávaní
  8. Lubomir Zahora: Dať si vynosiť dieťa je cool. Nerobí to iba Kim Kardashian
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 631
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 281
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 865
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 719
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 357
  6. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 212
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 653
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 574
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ernesta Valka zavraždili v roku 2010.

Obžalovaný Radič sa môže dostať na slobodu. Začne konať ministerka.


1 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Voľba detskej ombudsmanky bude vo štvrtok.


a 2 ďalší 8m

Blogy SME

  1. Rasťo Valent: Zamyslenie o Messim, PSG a Barce
  2. Adam Sedláček: O tom, ako hrubé črevo zachránilo Vianoce
  3. David Kapusta: Bystrica má na viac alebo krátka úvaha nad rozpočtom a investíciami mesta
  4. Andrea Vörösová: Správa z miesta... „čapice hore, Slovensko dole“... pomítingová
  5. Rudolfa Vallová: Komu chýbajú sociálne balíčky?
  6. Adriana Boysová: Ktorá chce, cestu si nájde
  7. Šťastná domácnosť: Čo sa blondínka naučila o vysávačoch a vysávaní
  8. Lubomir Zahora: Dať si vynosiť dieťa je cool. Nerobí to iba Kim Kardashian
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 631
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 281
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 865
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 719
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 357
  6. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 212
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 653
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 574
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu