Korzár logo Korzár

Morava lieta už pol storočia

Keď nad Košicami a ich okolím poletuje menšie dvojmotorové lietadlo, vyznačujúce sa charakteristickým zvukom piestových motorov, ide veľmi

pravdepodobne o lietadlo, ktoré je medzi športovými pilotmi známe ako Morava alebo dvojstovka. Úplne označenie tohto lietadla, ktoré práve jubiluje a ktoré bolo jedným z najúspešnejších produktov československého leteckého priemyslu, je Let L-200 Morava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Morava je prvým a hneď aj veľmi úspešným dielom malého vývojového kolektívu, ktorý v národnom podniku Let v moravskom mestečku Kunovice začal pracovať v roku 1955. Tento kolektív, pracujúci pod vedením Ing. Ladislava Smrčka, dostal za úlohu vyvinúť menšie lietadlo pre nájomnú a nepravidelnú dopravu, ktoré by bolo schopné prepravovať až päť osôb. Nové lietadlo malo poskytovať cestujúcim väčšie pohodlie než lietadlo Aero 45S, ktoré podnik Let vyrábal (Let prevzal výrobu tohto lietadla od podniku Aero, ktorý sa preorientoval na vojenskú techniku). Dôraz pri vývoji sa kládol aj na nižšie prevádzkové náklady a na jednoduchšiu technológiu, umožňujúcu lacnejšiu sériovú výrobu. Prototyp nového lietadla, označený LX-200 a pilotovaný továrenským šéfpilotom Ladislavom Švábom, po prvý raz vzlietol 9. apríla 1957, teda pred niečo viac než 50 rokmi. Charakteristickým znakom nového lietadla boli jeho ladné tvary, dve zvislé chvostové plochy (tým sa zmenšila výška lietadla) a palivové nádrže objemu 110 litrov na koncoch krídiel. V kabíne boli vpredu dve sedadlá a vzadu lavica pre dvoch až troch cestujúcich. Lietadlo malo byť poháňané dvomi motormi M-337 s výkonom po 154 kW, ale tieto motory pri stavbe prototypov a overovacej série (10 lietadiel) neboli ešte k dispozícii. Preto prvé lietadlá lietali so slabšími motormi Walter Minor 6-III, ktorých výkon bol len 118 kW. Bolo evidentné, že tieto motory neposkytujú lietadlu potrebné výkonové parametre. Maximálna rýchlosť lietadla nedosahovala ani 300 km/h a stúpavosť pri zemi bola len 5 m/s. Lietadlá overovacej série, ktoré už dostali aj doplnkové označenie Morava, prevzali na testovanie Československé aerolínie, vojenské letectvo i sovietska letecká spoločnosť Aeroflot. Až v roku 1959 boli k dispozícii motory M-37, vystrojené vstrekovaním paliva do nasávacieho potrubia a vypínateľným kompresorom. Prvé lietadlo, vystrojené týmito motormi výkonu 154 kW a označené L-200A, vzlietlo na svoj prvý let 27. februára 1960. V spomenutom roku sa začala sériová výroba verzie L-200A Výkonnejšie motory podstatne zlepšili parametre lietadla, pričom maximálna rýchlosť stúpla na 310 km/h a stúpavosť pri zemi sa zvýšila na 8 m/s. Lietadlo L-200A Morava je celokovový dolnoplošník s rozpätím krídiel 12,31 m, dĺžkou 8,61 m a výškou 2,25 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 1 950 kg, dostup je 6 200 metrov, dolet 1 900 km. Verzie L-200B a L-200C sa nevyrábali. Druhou sériovovu verziou bola verzia L-200D, ktorá sa od "áčka" odlišovala najmä úpravami, ktoré si vyžiadal sovietsky Aeroflot. Jednou z hlavných zmien bolo použitie hydraulicky ovládaných trojlistových vrtulí V-506 (verzia A mala dvojlistové vrtule). Verzia L-200D sa vyrábala až do ukončenia výroby v roku 1964. Celkovo bolo vyrobených 361 lietadiel Morava všetkých verzií, pričom niekoľko lietadiel malo sanitnú úpravu. Juhoslovanská firma Libis zmontovala päť lietadiel z dodaných dielov. Najväčším odberateľom bol sovietsky Aeroflot, ktorý odobral okolo 170 lietadiel a používal ich ako aerotaxíky. Československé aerolínie prevzali celkovo 45 lietadiel Morava, z toho 30 verzie L-200D. V aerokluboch Zväzarmu lietalo okolo 50 lietadiel Morava (možno pripomenúť, že celý názov organizácie,známej ako Zväzarm, bol Zväz pre spoluprácu s armádou). Československé vojenské letectvo postupne odobralo 20 lietadiel Morava a využívalo ich aj na výcvik. Niekoľko lietadiel vlastnili aj niektoré veľké československé podniky (napríklad Škoda). Veľkým odberateľom bolo aj Poľsko, kam bolo dodaných okolo 50 lietadiel. Moravy boli exportované do mnohých krajín sveta, vrátane Indie, Indonézie, Egyptu a Švédska. Najďalej sa Morava dostala do Austrálie. Z typu L-200 bolo odvodené šesťmiestne lietadlo L-210, to však ostalo v jedinom exemplári. Šieste sedadlo typu L-210 bolo za zadnou lavicou, pričom miesto pre hlavu cestujúceho sa získalo úpravou zasklenia zadnej časrti kabíny.

SkryťVypnúť reklamu

V slovenskom registri lietadiel je v súčasnosti zapísaných deväť lietadiel Morava, z toho päť verzie L-200D. Na košickom letisku majú základňu dve Moravy L-200A, pričom jedna (OM-PLF) patrí aeroklubu a druhá (OM-PLO) spoločnosti Air Service.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 098
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 312
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 992
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 151
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 951
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 246
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 517
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 165
  1. Ernest Klotton: Slovensko podľa predstáv Roberta Fica
  2. Vladimír Bojničan: Prečo cirkev počas SNP kolaborovala s Tisom a podporovala fašizmus – a prečo je dodnes vážnym rizikom pre našu slobodu a demokraciu
  3. Stop alibizmu: Aj minister školstva Tomáš Drucker požehnal šikane ukrajinských žiakov
  4. Braňo Ondruš: Svedectvá izraelských vojakov ako cielene vyvražďujú Palestíncov
  5. Zora Horská: Plné vrecká slovenských dôchodcov
  6. Štefan Šturdzík: Adamovské jazerá. Rybársky raj a skvelá zastávka pri cyklotrase.
  7. Danica Chames: O plnotučných obrazoch a ich štíhlej autorke
  8. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Keď sa minie ružová
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 102
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 18 626
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 491
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 654
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 035
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 616
  7. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 246
  8. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 203
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu