Korzár logo Korzár

Morava lieta už pol storočia

Keď nad Košicami a ich okolím poletuje menšie dvojmotorové lietadlo, vyznačujúce sa charakteristickým zvukom piestových motorov, ide veľmi

pravdepodobne o lietadlo, ktoré je medzi športovými pilotmi známe ako Morava alebo dvojstovka. Úplne označenie tohto lietadla, ktoré práve jubiluje a ktoré bolo jedným z najúspešnejších produktov československého leteckého priemyslu, je Let L-200 Morava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Morava je prvým a hneď aj veľmi úspešným dielom malého vývojového kolektívu, ktorý v národnom podniku Let v moravskom mestečku Kunovice začal pracovať v roku 1955. Tento kolektív, pracujúci pod vedením Ing. Ladislava Smrčka, dostal za úlohu vyvinúť menšie lietadlo pre nájomnú a nepravidelnú dopravu, ktoré by bolo schopné prepravovať až päť osôb. Nové lietadlo malo poskytovať cestujúcim väčšie pohodlie než lietadlo Aero 45S, ktoré podnik Let vyrábal (Let prevzal výrobu tohto lietadla od podniku Aero, ktorý sa preorientoval na vojenskú techniku). Dôraz pri vývoji sa kládol aj na nižšie prevádzkové náklady a na jednoduchšiu technológiu, umožňujúcu lacnejšiu sériovú výrobu. Prototyp nového lietadla, označený LX-200 a pilotovaný továrenským šéfpilotom Ladislavom Švábom, po prvý raz vzlietol 9. apríla 1957, teda pred niečo viac než 50 rokmi. Charakteristickým znakom nového lietadla boli jeho ladné tvary, dve zvislé chvostové plochy (tým sa zmenšila výška lietadla) a palivové nádrže objemu 110 litrov na koncoch krídiel. V kabíne boli vpredu dve sedadlá a vzadu lavica pre dvoch až troch cestujúcich. Lietadlo malo byť poháňané dvomi motormi M-337 s výkonom po 154 kW, ale tieto motory pri stavbe prototypov a overovacej série (10 lietadiel) neboli ešte k dispozícii. Preto prvé lietadlá lietali so slabšími motormi Walter Minor 6-III, ktorých výkon bol len 118 kW. Bolo evidentné, že tieto motory neposkytujú lietadlu potrebné výkonové parametre. Maximálna rýchlosť lietadla nedosahovala ani 300 km/h a stúpavosť pri zemi bola len 5 m/s. Lietadlá overovacej série, ktoré už dostali aj doplnkové označenie Morava, prevzali na testovanie Československé aerolínie, vojenské letectvo i sovietska letecká spoločnosť Aeroflot. Až v roku 1959 boli k dispozícii motory M-37, vystrojené vstrekovaním paliva do nasávacieho potrubia a vypínateľným kompresorom. Prvé lietadlo, vystrojené týmito motormi výkonu 154 kW a označené L-200A, vzlietlo na svoj prvý let 27. februára 1960. V spomenutom roku sa začala sériová výroba verzie L-200A Výkonnejšie motory podstatne zlepšili parametre lietadla, pričom maximálna rýchlosť stúpla na 310 km/h a stúpavosť pri zemi sa zvýšila na 8 m/s. Lietadlo L-200A Morava je celokovový dolnoplošník s rozpätím krídiel 12,31 m, dĺžkou 8,61 m a výškou 2,25 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 1 950 kg, dostup je 6 200 metrov, dolet 1 900 km. Verzie L-200B a L-200C sa nevyrábali. Druhou sériovovu verziou bola verzia L-200D, ktorá sa od "áčka" odlišovala najmä úpravami, ktoré si vyžiadal sovietsky Aeroflot. Jednou z hlavných zmien bolo použitie hydraulicky ovládaných trojlistových vrtulí V-506 (verzia A mala dvojlistové vrtule). Verzia L-200D sa vyrábala až do ukončenia výroby v roku 1964. Celkovo bolo vyrobených 361 lietadiel Morava všetkých verzií, pričom niekoľko lietadiel malo sanitnú úpravu. Juhoslovanská firma Libis zmontovala päť lietadiel z dodaných dielov. Najväčším odberateľom bol sovietsky Aeroflot, ktorý odobral okolo 170 lietadiel a používal ich ako aerotaxíky. Československé aerolínie prevzali celkovo 45 lietadiel Morava, z toho 30 verzie L-200D. V aerokluboch Zväzarmu lietalo okolo 50 lietadiel Morava (možno pripomenúť, že celý názov organizácie,známej ako Zväzarm, bol Zväz pre spoluprácu s armádou). Československé vojenské letectvo postupne odobralo 20 lietadiel Morava a využívalo ich aj na výcvik. Niekoľko lietadiel vlastnili aj niektoré veľké československé podniky (napríklad Škoda). Veľkým odberateľom bolo aj Poľsko, kam bolo dodaných okolo 50 lietadiel. Moravy boli exportované do mnohých krajín sveta, vrátane Indie, Indonézie, Egyptu a Švédska. Najďalej sa Morava dostala do Austrálie. Z typu L-200 bolo odvodené šesťmiestne lietadlo L-210, to však ostalo v jedinom exemplári. Šieste sedadlo typu L-210 bolo za zadnou lavicou, pričom miesto pre hlavu cestujúceho sa získalo úpravou zasklenia zadnej časrti kabíny.

SkryťVypnúť reklamu

V slovenskom registri lietadiel je v súčasnosti zapísaných deväť lietadiel Morava, z toho päť verzie L-200D. Na košickom letisku majú základňu dve Moravy L-200A, pričom jedna (OM-PLF) patrí aeroklubu a druhá (OM-PLO) spoločnosti Air Service.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 492
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 091
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 892
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 911
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu