Štúdia Audi TT clubsport quattro
Pomerne nezvyčajné miesto si zvolila automobilka Audi na prvé verejné predstavenie svojej novej štúdie TT clubsport quattro. Toto vozidlo bolo verejnosti po prvý raz predstavené na každoročne konanom veľkom stretnutí fanúšikov športovo ladených automobilov pri rakúskom jazere Wörthersee. Tohto roku sa toto podujatie konalo od 16. do 20. mája, a to za účasti okolo 50 000 automobilov a vyše 200 000 motoristických fanúšikov.
Štúdia TT clubsport quattro je akousi "puristickou" verziou modelu TT, z ktorého bolo odstránené temer všetko, čo nie je bezpodmienečne potrebné k športovej jazde. Vozidlo nemá žiadnu strechu ani žiadne predné stĺpiky. Čelné sklo je veľmi nízke a nemá rám. Na toto okno nadväzujú malé trojuholníkové okná (či skôr okienka) na dverách. Na nich nie sú žiadne kľučky, pretože dvere sa otvárajú diaľkovým ovládaním stlačením tlačidla dvere trošku "povyskočia". Pretekárske vozidlo pripomínajú dve vyvýšeniny za operadlami sedadiel. Čo vozidlu ale nechýba, je typická predná maska typu single frame (doslova jeden rám), ktorá je poznávacím znakom všetkých nových voidiel Audi. Novinkou ale je, že firemný znak (známe prepletené štyri krúžky, pripomínajúce štyri firmy, z ktorých Audi vzniklo) nie je umiestnený v ráme, ale na kapote. Zadnej časti vozidla dodávajú športový charakter dve oválne koncovky výfuku. Vozidlo jazdí na 20-palcových ráfikoch, na ktorých sú namontované pneumatiky rozmeru 265/30 R20. V porovnaní so sériovým modelom TT bol rozchod kolies zväčšený o 80 mm. Štúdia je vystrojená keramickými brzdovými kotúčmi, ktoré sa nevyznačujú žiadnym "vädnutím" (ich brzdiaci účinok neklesá ani po mnohých brzdeniach). V interiéri vozidla sú dve pretekárske sedadlá, pričom vodič i spolujazdec sa pripútavajú štvorbododvými bezpečnostnými pásmi. Mnohé prvky interiéru (napríklad pedály) sú zhotovené z hliníka. Na pohon vozidla slúži dvojlitrový prepĺňaný štvorvalcový motor s priamym vstrekovaním benzínu (typ TFSI), ktorý sa používa aj v modeli S3. Ide o veľmi modenrý motor, ktorých v rokoch 2003 a 2004 získal v svojej kategórii titul Motor roka. Zatiaľ čo v modeli S3 vyvíja tento motor výkon 191 kW, v štúdii TT clubsport quattro pracuje "nadupaná" verzia tejto pohonnej jednotky. Úpravami nasávacieho potrubia sa konštuktérom podarilo zvýšiť výkon motora až na hranicu 220 kW (300 koní). Ako naznačuje názov novej štúdie, je vozidlo vystrojené systémom pohonu všetkých štyroch kolies. Motor poháňa kolesá prostredníctvom prevodovky S tronic s priamym radením. Táto šesťstupňová prevodovka je vystrojená dvomi spojkami a vyznačuje sa extrémne rýchlym radením. Trochu prekvapenia prichystali konštruktéri tým, ktorí otvoria prednú kapotu. Motor zámerne nie je zakrytý vekom a nad ním je priečka, ktorá vystužuje karosériua zároveň slúži ako vyrovnávacia nádržka pre chladiacu kvapalinu. Firma Audi uvažuje o tom, že vyrobí malú sériu týchto vozidiel.
Prvý Seat do terénu
Španielska automobilka Seat si zvolila domácu pôdu pre svetovú premiéru svojho najnovšieho modelu. Na blížiacom sa autosalóne v Barcelone, ktorý svoje brány otvorí 7. júna, predstaví Seat svoje prvé vozidlo, určené aj pre jazdu v teréne. Ide o model Altea freetrack, ktorého základom je luxusný model Altea XL. Exteriér nového modelu je veľmi pôsobivý, pričom jeho typickými prvkami sú mohutné nárazníky, dodávajúce vozidlu robustnosť. Špeciálne pre tento model boli vyvinuté nové 17-palcové ráfiky z ľahkých zliatin. V porovnaní s modelom Altea XL bola svetlá výška podvozku zvýšená o 40 mm. Vozidlo je vystrojené systémom pohonu všetkých kolies (so spojkou typu Haldex). Za normálnych trakčných podmienok sa všetok hnací moment motora prenáša na predné kolesá, za zhoršenej adhézie môže spojka Hladex prenášať až polovicu celkového momentu na zadné kolesá. Na pohon terénneho seatu sú určené dva dvojlitrové motory. Prvým z nich je zážehový motor s priamym vstrekovaním benzínu, ktorého maximálny výkon je 147 kW. Týmto motorom poháňaná Altea freetrack zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 214 km/h. Druhým motorom je turbodieselový motor s najvyšším výkonom 125 kW. Tento motor urýchli vozidlo na stovku za 8,7 sekundy a je schopný rozbehnúť ho na rýchlosť až 204 km/h. Interiér vozidla je zariadený luxusne. Vozidlo je sériovo vystrojené dvojzónovou klimatizačnou sústavou, snímačom dažďa, parkovacími snímačmi, tempomatom, palubným počítačom a snímačmi intenzity svetla, ktoré pri zníženej viditeľnosti automaticky zapnú reflektory. Do bezpečnostného výstroja patrí šesť airbagov, stabilizačný systém a systém varovania pri poklese tlaku v niektorej pneumatike. Batožinový priestor vozidla má objem 593 litrov. Delené zadné sedadlá možno pozdĺžne posúvať v rozmedzí 16 cm. Vozidlo je vystrojené aj multimediálnym systémom, ktorého 7-palcový displej je priprevnený na strope. Keď sa s vozidlom vyberiete do terénu, môžete si urobiť piknik, pretože vo výbave vozidla je aj piknikový stolík.
Volkswagen má 70 rokov
Nemecký koncern Volkswagen, ktorým je jedným z najväčších producentov automobilov na svete, oslavuje 70. výročie svojho založenia. Dňa 28. mája 1937 bola v Berlíne založená "Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagen mbH", čiže spoločnosť na prípravu nemeckého Volkswagenu (dolsova ľudového auta). Od roku 1938 fungovala spoločnosť pod názvom Volkswagenwerk GmbH. Cieľom nacistického Nemecka bolo realizovať víziu ľudového auta, ktoré by bolo cenovo dostupné prakticky každému. Vývojom takéhoto vozidla bol už v roku 1934 poverený Ferdinand Porsche. Výsledkom vývoja bolo vozidlo, ktoré sa na celom svete stalo známym pod názvom chrobák. Rozbeh sériovej výroby tohto vozidla so vzadu uloženým a vzduchom chladeným motorom zastavil vznik druhej svetovej vojny, počas ktorej sa firma Volkswagen musela preorientovať na vojenskú výrobu. Už v auguste 1945 si však britské okupačné veliteľstvo objednalo prvých 20 000 vozidiel Volkswagen, čím sa položil základ ich svetovej slávy. V rokoch 1973 až 1975 prešiel Volkswagen na výrobu moderných vozidiel s kvapalinou chladenými motormi, poháňajúcimi predné kolesá. Postupne sa začali vyrábať modely Passat, Golf a Polo, ktoré dodnes tvoria jadro produkcie firmy Volkswagen. Doteraz bolo vyrobených celkovo okolo 107 miliónov vozidiel so značkou VW.
Sarkozy sa predstavil v landaulete 607 Paladine
Nedávno zvolený francúzsky prezident Nicolas Sarkozy krátko po svojom zvolení pozdravil Parížanov počas jazdy v otvoreném vozidle Peugeot 607 Paladine. Toto vozidlo bolo vyrobené v jedinom exemplári a bolo v roku 2000 predstavené na ženevskom autosalóne. Vozidlo vyvinula firma Peugeot v spolupráci s karosárskou firmou Heuliez. V porovnaní so sériovým modelom 607 je Paladine o pol metra dlhší. Zadná časť karoséírie je prekrytá kovovu sklápacou strechou, ktorá má podobnú konštrukciu ako strechy modelov 207 CC a 307 CC. Vozidlo má polohovateľné zadné sedadlá a je vystrojené minibarom s chladničkou. Špeciálny, kožou potiahnutý interiér vozidla bol vyvinutý v spolupráci s firmou Hermčs. Na pohon vozidla slúži 2,9-litrový benzínový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 155 kW. Najvyšší krútiaci moment motora je 296 Nm. Pretože v roku 2004 bol model 607 podrobený modernizácii, pričom bola mierne pozmenená predná i zadná časť vozidla, vykonali sa takéto úpravy aj na landaulete Paladine. Nové reprezentačné vozidlo nového francúzskeho prezidenta zrýchli z 0 na 100 km/h za desať sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je 230 km/h. Mimochodom, landaulet ja taký typ karosérie, ktorý sa vyznačuje pevnou strechou nad prednými sedadlami a sklopnou časťou nad priestorom vzadu sediacich cestujúcich. Francúzska firma Peugeot sa teší, pretože v ostatných 33 rokoch nejazdili francúzski prezidenti v jej vozidlách.
Autor: som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.