spolupráci s francúzskym koncernom PSA a jeho sesterskými modelmi sú Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser. Outlander patrí do kategórie stredne veľkých športovo-úžitkových vozidiel (SUV) a je postavený na rovnakom podvozku ako typ Lancer. V porovnaní s modelom prvej genrácie narástol Outlander druhej generácie zvonku i znútra. Rázvor náprav narástol o 35 mm na 2 670 mm, celková dĺžka vozidla vzrástla až o 90 mm (na 4 640 mm) a šírka o 50 mm (na 1 800 mm). Výška vozidla je 1 680 mm, so strešnými lyžinami 1 720 mm. Zväčšenie vonkajších rozmerov sa prejavilo na zväčšení priestoru pre cestujúcich, a to najmä tých, ktorí sedia na zadných sedadlách. Vonkajšiemu dizajnu vozidla dominuje typická predná časť s veľkým firemným logom, zasadeným do trojuholníkového prvku, ktorý symbolizuje horu Fuji. Interiér vozidla je estetický, funkčný a variabilný. Druhý rad sedadiel je delený v pomere 60:40, pričom tieto sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať, čím možno podľa potreby zväčšiť priestor pre vzadu sediacich cestujúcich alebo batožinový priestor. Novinkou je funkcia automatického sklápania týchto sedadiel (potiahnutím jednej rukoväte). Vozidlo môže byť vystrojené aj dvomi (viac či menej núdzovými) sedadlami v treťom rade, ktoré možno sklopiť do podlahy. Batožinový priestor má 771 až 1 691 litrov a je prístupný po odklopení zadného veka smerom nahor. Veľmi praktické je to, že stredná časť zadného nárazníka sa dá sklopiť nadol, pričom takto vzniknutá plošinka má nosnoť až 200 kg a môžu si teda na ňu sadnúť dve osoby. Sklopením nárazníka sa uľahčí aj nakladanie batožín. Outlander je vystrojený elektronicky riadeným systémom pohonu všetkých štyroch kolies, pričom vodič si môže zvoliť jeden z troch režimov jazdy (pohon predných kolies, automatické zapínanie pohonu všetkých kolies a trvalý pohon všetkých kolies). Na pohon vozidla je k dispozícii dvojlitrový turbodieselový motor z produkcie firmy Volkswagen, ktorého maximálny výkon je 103 kW pri 4 000 ot/min. Týmto motorom poháňaný Outlander zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 187 km/h. Normovaná priemerná spotreba sa v závislosti na výbave pohybuje od 6,7 do 6,9 l/100/km. V budúcnosti pribudne 2,2-litrový vznetový motor výkonu 115 kW a 2,4-litrový zážihový motor výkonu 125 kW.
Mali sme možnosť vyskúšať si Outlander s výbavou Intense+, do ktorej patrí aj tempomat, autoamtická klimatizačná sústava, špičkový audiosystém Rockford Fosgate s 9 reproduktormi a systém Bluetooth na ovládanie telefónu bez potreby sňať ruky z volantu. Outlander nás príjemne prekvapil veľmi pohodlnými prednými sedadlami, variabilitou interiéru a bezproblémovými jazdnými vlastnosťami a prekvapivo nízkou spotrebou paliva, ktorá podľa údajov palubného počítača nedosahovala ani úroveň normovanej spotreby.
Športový bavorák M3
Priaznivci mníchovskej značky BMW vedia, že písmenom M označuje táto firma športové deriváty svojich modelov. V polovici tohto roka by na trh malo prísť najnovšie "emko", označené M3 (ide teda o športovú verziu kupé trojkového radu). Nový model M3 je síce odvodený od kupé radu 3, ale obidve vozidlá majú okrem základného tvaru karosérie málo spoločného. Z bežného kupé prevzalo kupé M3 len reflektory a zadné svetlá, z karosárskych dielov len dvere a veko batožinového priestoru. Nápadnými prvkami prednej časti vozidla sú tri veľké otvory na vstup chladiaceho vzduchu k motoru. K zväčšeniu týchto otvorov prispelo aj to, že vozidlo nemá hmlové reflektory. Predná kapota s veľkým výklenkom (tzv. powerdome) je zhotovená z hliníka. Strecha vozidla je zhotovená z uhlíkových kompozitov a je nalakovaná priehľadným lakom, pod ktorým vidno štruktúru kompozitu. Na zadnej hrane veka batožinového priestoru je decentný spojler, zvyšujúci prítlak zadnej nápravy k vozovke. Zadnej časti dominuje difuzor a dve typické koncovky výfuku. Špeciálne pre M3 boli vyvinuté vonkajšie zrkadlá, ktorých tvar bol optimalizovaný skúškami v aerodynamickom tuneli. Vozidlo jazdí na kovaných 19-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin. Srdcom vozidla je nový štvorlitrový vidlicový osemvalec, ktorý vznikol z desaťvalca, poháňajúceho modely M5 a M6. Ide o prvý osemvalec, použitý na pohon vozidla M3 (predchádzajúce generácie M3 boli poháňané šesťvalcami). Blok motora je zhotovený z ľahkých zliatin a odlieva sa v tej istej zlievárni BMW v Lndshute, v ktorej vznikajú aj bloky monopostov BMW formuly 1. Hmotnosť motoraje len 202 kg, čo je o 15 kg menej, ako bola hmotnosť doterajšieho šesťvalca. Maximálny výkon motora je 309 kW, jeho maximálne otáčky sú až 8 300 min-1. Najvyšší krútiaci moment 400 Nm dosahuje motor pri 3 900 ot/min. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Technickou zaujímavosťou vozidla je aj systém Brake Energy Regeneration (regenerácia brzdovej energie), ktorého podstatou je to, že spúšťač motora pracuje vo fáze brzdenia ako generátor, ktorý dobíja akumulátor. Kupé M3 zrýchli na stovku za 4,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.
Vojdem sa tam, nevojdem sa tam?
Keď v preplnených mestských uliciach už pomaly beznádejne hľadáme voľné parkovacie miesto a konečne nájdeme medzeru v rade zaparkovaných áut, musíme rýchlo zhodnotiť (inak budú nervózovia za nami trúbiť), či sa do tejto medzery vojdeme alebo nie. To pre menej skúseného vodiča môže predstavovať dilemu a keď nie je si istý, radšej odíde preč, aj keby miesto bolo skutočne dostatočne dlhé. Jediným vozidlom na svete, ktoré dokáže vodičovi v tomto smere pomôcť, je automobil Citroën C4 Picasso. Toto vozidlo je totiž ako vôbec prvé vystrojené systémom integrovaného merania dĺžky parkovacieho priestoru. Tento inovatívny parkovací asistent je výrobkom firmy Bosch a je vlastne rozšírením už dlhšie používaného systému, ktorý vodiča upozorňuje na prekážku pred a za vozidlom. Okrem bežných ultrazvukových snímačov na prednom a zadnom nárazníku má tento systém na oboch bokoch nárazníka ďalšie dva snímače. Po nájdení potenciálne vhodného miesta aktivuje vodič tento systém stlačením tlačidla na volante. Pri prejazde popri voľnom mieste (rýchlosťou do 20 km/h) snímač zmeria dĺžku parkovacieho miesta a prostredníctvom displeja na prístrojovej doske oznámi vodičovi, či priestor je dostatočne dlhý, tesný alebo jednoznačne krátky. Je to skutočne vtipná pomôcka.
Toyota Yaris sa bude vyrábať aj v Číne
Motorizácia Číny postupuje rýchlym tempom a preto sa prakticky všetky svetové automobiky snažia čo najlepšie presadiť na čínskom trhu, ktorý bude ešte dlhé roky nenasýtený. Zatiaľ čo spočiatku sa na čínskom trhu predávali najmä luxusnejšie vozidlá (kuovali ich buď firmy alebo bohatší Číňania), v ostatnej dobe začína narastať dopyt po kompaktných vozidlách s nízkou spotrebou paliva. Preto sa aj japonská automobilka Toyota rozhodla začať vyrábať priamo v Číne svoj kompaktný model Yaris, obľúbený aj u nás. Yaris sa bude vyrábať v závode firmy Guangzhou Toyota Motor Co., čo je spoločný podnik, založený firmami Toyota a Guangzhou Automobile v roku 2004. V spomenutom spoločnom podniku sa od mája 2006 vyrába model Camry. V závode, ktorý má najmodernejšie výrobné zariadenie a splňuje prísne ekologické kritériá, pracuje približne 3 500 zamestnancov a jeho ročná kapacita je 200 000 vozidiel. Výroba modelu Yaris sa v závode Guangzhou Automobile začne v polovici roka 2008, pričom predpokladaný ročný objem výroby je 80 000 až 90 000 vozidiel. Mimochodom, na domácom, teda japonskom trhu sa model Yaris predáva pod názvom Vitz. Toyota postaví ďalší závod v USA, v ňom sa však nebude vyrábať malý Yaris, ale veľký športovo-úžitkový model Highlander.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.