najvýkonnejšou útočnou ponorkou britského Kráľovského námorníctva. Ponorku, prvú z ponoriek novej triedy Astue, pokrstila v lodeniciach spoločosti BAE Systems v meste Barrow-in-Furness manželka princa Charlesa Kamila (či, ak chcete, Camilla). Viac ako 10 000 ľudí sledovalo, ako ponorka opúšťa montážnu halu Devonshire Dock Hall, ktorá je rozlohou 25 000 m2 najväčšou halou svojho druhu v Európe. Spoločnosť BAE Systems, ktorá je hlavným dodávateľom jadrových ponoriek triedy Astute, zodpovedá za konštrukčný návrh, výrobu a zaradenie plavidiel s výtlakom 7800 ton do výzbroje britského Kráľovského námorníctva, v ktorom nahradia útočné ponorky triedy Swiftsure a Trafalgar. Podľa harmonogramu bude prvá ponorka triedy Astute odovzdaná Kráľovskému námorníctvu v auguste 2008 a zaradená do výzbroje v januári 2009. Ďalšie ponorky triedy Astute budú dodané postupne v dohodnutej 22-mesačnej lehote.
Ponorka triedy Astute je vystrojená zdokonalenými komunikačnými prostriedkami na podporu spojeneckých operácií. V porovnaní s ponorkami predchádzajúcej triedy má aj zvýšenú schopnosť pôsobiť v plytších pobrežných vodách. Popri podpore strategických jadrových ponoriek vyzbrojených raketami typu Trident je Astute schopná zabezpečovať celý rozsah ďalších úloh vrátane podpory pozemných síl raketami s plochou dráhou letu typu Tomahawk a získavania spravodajských informácií. Na pohon ponoriek triedy Astute slúži najmodernejší tlakovodný reaktor, ktorý má komplikovanejšiu konštrukciu ako bežná jadrová elektráreň. Reaktor musí byť prtom konštruovaný tak, aby mohol pracovať v blízkosti približne stočlennej posádky ponorky. Ponorka Astute je skonštruovaná tak, že po nasadení do služby si nevyžaduje dopĺňanie paliva počas celej plánovanej operačnej životnosti 25 rokov. Neobmedzene dlho vyrábať aj vlastný kyslík a vodu. Obmedzenie dĺžky hliadkovacej plavby na 90 dní je spôsobené len potrebou doplniť proviant pre posádku. Ponorka má tzv. akustickú stopu približne rovnakú ako delfín a preto dokáže zotrvať bez odhalenia tisícky kilometrov od domova a stovky metrov pod hladinou. Snímačeponorky sú pritom také citlivé, že za ideálnych podmienok dokáže ponorka, plaviaca sa v Lamanšskom prielive, zamerať vyhliadkovú loď Queen Elisabeth 2, opúšťajúcu prístav v New Yorku. Návrh a konštrukčné riešenie ponoriek triedy Astute patria medzi najnáročnejšie konštrukčné projekty, do akých sa človek pustil. Miera náročnosti je porovnateľná s náročnosťou konštrukcie raketoplánov. Ponorku tvorí vyše milióna komponentov a na jej výrobu bolo potrebné zhotoviť viac ako 7 000 konštrukčných výkresov. Na konštrukčnom návrhu ponorky Astute pracovali špecialisti z rôznych odborov. Odborníci z oblasti jadrového inžinierstva mali na starosti zlepšenia bezpečnosti a výkonnosti špičkového tlakovodného reaktora, ktorý má zásoby paliva na celú životnosť ponorky. Úlohou systémových inžinierov bola integrácia tisícok podsystémov, ktoré využívajú vyše 100 km kabeláže, 23 000 potrubí o celkovej dĺžke 10 km a vyše 5 milliónov riadkov softvérového kódu. Špecialisti v oblasti hydrodynamického a riadiaceho inžinierstva boli zodpovední za konštrukciu trupu ponorky a jej ovládacích a riadiacich prvkov, zabezpečujúcich riadenie ponoru a dobrú manévrovateľnosť plavidla.
Mimochodom, anglické prídavné meno astute, po ktorom je nová trieda britských jadrových ponoriek pomenovaná, znamená bystrý, všímavý či prefíkaný.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.