Deravý výfuk môže spôsobiť negatívne výsledky testu motora
V živote každého majiteľa motorového vozidla existujú okamihy, ktoré nemá príliš v láske. Tentoraz nemáme na mysli stav krátko po dopravnej nehode, či platenie pokuty. Narážame na povinnosť absolvovať so svojimi plechovým miláčikom technickú kontrolu, známu pod skratkou STK. Majiteľom novších vozidiel až také vrásky nerobí, no kto vlastní starší ročník, ten môže mať z blížiacej sa prehliadky vážne obavy.
S cieľom pomôcť vám pripraviť auto tak, aby ste prípadnú "estekáčku" absolvovali bez problémov, sme navštívili jednu z košických prevádzok, ktoré sa tejto činnosti venuje. S technikom Ondrejom Bičom z firmy Transfer technológií sme sa porozprávali o tom, z čoho prehliadka pozostáva, aké chyby na vozidle najčastejšie odhalí i ktoré nedostatky vylučujú získanie "nálepky".
"Prehliadka sa skladá z troch zastávok," vysvetľuje Ondrej Bič. "Na prvom stanovišti sa najprv kontroluje identifikácia vozidla podľa ´veľkého´ technického preukazu. Teda farba, evidenčné číslo a číslo karosérie i motora. Technik potom skontroluje povinnú výbavu auta. Výstražný trojuholník, sadu náhradných žiaroviek, rezervné koleso, zdvihák, lekárničku i ťažné lano. Povinná je už aj reflexná vesta a čo je dôležité, musí byť v dosahu vodiča."
Následuje vizuálna kontrola svetiel. Vodič, sediaci vo vozidle, postupne prepína parkovacie, tlmené, diaľkové a keď má, tak aj svetlá do hmly. Samozrejme, prevria sa aj brzdové svetlá a smerovky vpredu i vzadu. Technik potom preverí, či sú svetlá správne nastavené. Je to dôležité preto, aby vozidlo neoslepovalo vodičov, idúcich v protismere. Pozornosť sa venuje aj vôli volantu v súčinnosti na prednú nápravu a tiež pneumatikám a hĺbke dezénu. Technik spustí stierače, preverí funkčnosť ostrekovača predného skla a nevynechá ani klaksón.
Na prvom stanovišti sa kontroluje aj katalyzátorový systém, teda zloženie výfukových splodín. Dôležitý je najmä obsah oxidu uhoľnatého CO, oxidu uhličitého CO2, kyslíka O2, nespálené uhľovodíky HC a tzv. lambda sonda. Na to všetko slúži prístroj, ktorý sa napojí na bežiaci motor a výfuk. Na displeji ukáže všetky namerané hodnoty i zo zistenými nedostatkami. "Okrem toho sa tam kontroluje teplota oleja, ktorá musí zodpovedať tabuľkám pre to-ktoré vozidlo. Následuje meranie bodu varu brzdovej kvapaliny. Ak nezodpovedá predpísaným hodnotám, pri dlhších jazdách môže spôsobiť prehriatie brzd a celkovo skracuje životnosť brzdového systému."
Na druhom stanovišti sa ako prvá kontroluje geometria prednej nápravy, teda rozbiehavosť, zbiehavosť a odklon. Robí to stroj, ktorý ľahko odhalí, či je ľavá a pravá pneumatika v správnom uhle. "Nasleduje kontrola brzdového systému. Povolený rozdiel v súčinnosti pravej a ľavej brzdy je maximálne 30 percent. Ak je vyšší, pri brzdení to ťahá auto doľava alebo doprava," vysvetľuje O. Bič. Na brzdenie má vplyv aj ovalita bubnov, teda ich opotrebenie. Bubny majú totiž tendenciu po určitom čase meniť svoj tvar na "vajce". Meniť svoje parametre zvyknú aj kotúče - disky a to uberať zo svojej hrúbky.
Na treťom stanovišti sa auto postaví nad tzv. jamu. Technik do nej vojde a skontroluje podvozok, výfuk a stav prednej i zadnej nápravy. Dôraz sa kladie na stav guľových čapov, tlmičov i riadiacej tyče. Dôležité je tiež uloženie ramien a stav hadíc, vedúcich po podvozku. Mnohí vodiči iba vtedy po prvý raz uvidia svoje auto zospodu a sú prekvapení, aké je skorodované. Práve hrdzavý či iba trochu deravý alebo netesniaci výfuk môže byť príčinou predošlých nevyhovujúcich hodnôt pri teste motora. Dôležitým bodom prehliadky je skontrolovanie možného úniku oleja.
V tejto časti sme si v krátkosti vymenovali všetky základné body prehliadky STK. O týždeň vám O. Bič prezradí, čo by si mali vodiči skontrolovať, než prídu s vozidlom na "estekáčku", aké najčastejšie závady prehliadka odhalí a ktoré z nich vylučujú jej úspešné absolvovanie. Dozviete sa tiež, aké sankcie hrozia v prípade, že vás dopravný policajt pristihne jazdiť na aute bez platnej kontroly i ktoré vozidlá a dokedy musia absolvovať tzv. emisnú kontrolu.
Róbert BEJDA
Autor: V PONDELOK 18. 6.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.