Logo nesie posolstvo, otvorenosti, spolupráce a predstavivosti
V uliciach mesta, ale aj v rôznych informačných materiáloch a médiách sa čoraz častejšie objavuje netradičné logo z prázdnym štvorčekom v letopočte. Košice ho prijali ako svoj oficiálny symbol kandidatúry na titul Európske hlavné mesto v roku 2013.
Okrem profesionálnych umelcov, architektov a výtvarníkov sa na príprave projektu EHMK podieľajú aj študenti Fakulty umení TU v Košiciach. "Zdalo sa nám úplne prirodzené osloviť akademickú obec, ktorá pôsobí v našom meste a venuje sa na vysokej úrovni grafickému dizajnu," vysvetľuje Marek Kolárčik, šéf projektového tímu. "Chceli sme dať príležitosť mladým ľuďom dokázať, čo v nich je, zároveň sme im do rúk zverili zodpovednú úlohu pri takej významnej udalosti, medzi ktoré tento európsky megaprojket nesporne patrí."
Výtvarné stvárnenie loga je len jednou z úloh, na ktorej pracujú študenti 6 . ročníka grafického dizajnu pod vedením Lindy Marenčíkovej. "Fakulta umení TU má rozhodne čo ponúknuť. Košice sú jedným z mála miest, kde vznikla úspešne funguje fakulta s výtvarným zameraním. Je preto prirodzené, že došlo k spolupráci mesta a vysokej školy. Plne si uvedomujeme očakávania a zodpovednosť, ktorá je s tým spojená, no berieme to ako veľkú výzvu. Kvalitnou prácou chceme prezentovať naše mesto, ale aj fakultu," vraví odborná asistentka v Ateliéri vizuálnej komunikácie.
"Študenti síce nemajú až toľko skúseností, ale túžia prenikať inakosťou, sviežosťou," dopĺňa Natália Biathová, autorka víťazného návrhu loga. Jednoduchosť, farebnosť, variabilnosť, otvorenosť a prepojenie mladého so starým. Aj kvôli týmto prívlastkom bolo vybraté logo s otvoreným štvorcom a jasným posolstvom.
"Je to symbol otvoreného a multikultúrneho mesta. Tvorený je typografiou jednoduchého symbolu farebného štvorca - priestoru, ktorý je síce vymedzený, no nie je ohraničený. Práve ním budú prúdiť všetky kultúrne aktivity, bude možné doň slobodne vstupovať a zanechať stopu. Zapojiť sa môže každý, bez rozdielu veku, pohlavia či rasy. Štyri farby zároveň zastupujú určitú formu umenia. Logu dominuje číslica 2013, teda rok, ktorý je pred nami," hovorí Linda Marenčíková.
"Nejde nám o to, aby ľudia logo analyzovali. Je to symbol, vytvorený pre určitý produkt. Nemusí sa vyrovnávať logám veľkých a silných firiem, má úplne iný charakter. Nesie posolstvo, otvorenosti, spolupráce a predstavivosti Košičanov o radosti, kultúre a zábave." Niekto by azda mohol namietať, že logo nemá nič spoločné s mestom; nevidieť tu žiadnu siluetu Košíc...
"Úlohou nie je symbolizovať iba historické mesto. Ambíciou bolo vytvoriť logo projektu, ktorý má určité poslanie. Chceme prezentovať Košice ako moderné, otvorené a európske mesto kultúry," dodáva autorka, dnes už úspešná absolventka Fakulty umení.
Ľubomír Lehotský
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.