Nové Iveco Stralis sa predstavilo v "čiernych dresoch"
Na tejto dvojstrane obvykle predstavujeme novinky zo sveta osobných automobilov a občas aj motocyklov, ale nič neprekáža tomu, aby sme občas neurobili výnimku a nepredstavili novinky aj zo sveta ťažkých nákladných vozidiel. Dobrý dôvod na odbočenie do sveta ťažkých "truckov" máme práve teraz, pretože v Košiciach sa nedávno zastavila karavána nákladných automobilov Iveco Stralis novej generácie. Košice boli jednou zo slovenských zastávok celého turné karavány, ktoré začalo v Českej republike a pokračovalo v Lotyšsku, Estónsku, Litve a Poľsku, odkiaľ sa karavána presunula na Slovensko. Za 76 dní prejde karavána 9 165 kilometrov. Všade, kde sa nové Stralisy zastavili, vzbudzovali veľkú pozornosť, a to najmä svojím nevšedným "čiernym dresom". Súpravy sú totiž celé nalakované lesklým čiernym lakom (no, nefotografovalo sa to najlepšie) a na návesoch je zobrazený slávny novozélandský rugbyový tím All Blacks (všetci čierni resp. všetko čierne). Firma Iveco je totiž oficiálnym svetovým sponzorom tímu All Blacks, s ktorým ju spája viera v rovnaké hodnoty, ktorými sú sila, tímový duch, spoľahlivosť, zodpovednosť a výkon.
Pôvodný model Stralis mal premiéru v roku 2002, pričom o kvalite tohto vozidla svedčí aj to, že získalo titul Nákladný automobil roka 2003. Pri inovácii vozidla sa konštruktéri sústredili najmä na ďalšie zvýšenie pohodlia vodiča, a to nie len počas jeho práce, čiže vedenia vozidla, ale aj počas jeho oddychu. V novej kabíne je viac miesta, lôžka sú väčšie, poťahové materiály sú kvalitnejšie, vodič a spolujazdec majú k dispozícii viac odkladacích priestorov. Rýchle a pohodlné rozloženie vrchného lôžka podporujú teleskopické vzpery a prístup naň uľahčuje celkom nový hliníkový rebrík.Prepracovaná bola aj prístrojová doska. Nový vzhľad má celá predná časť vozidla, ktorej dominuje pôsobivá veľká maska chladiča a moderné reflektory, integrované do preštylizovaného nárazníka. Nový modelový rad Stralis je navrhnutý tak, aby dokázal splniť akékoľvek požiadavky ťažkej dopravy v rozsahu celkovej hmotnosti súpravy od 19 do 44 ton. Odberatelia si môžu skutočne doslova "ušiť" Stralis na mieru, pretože celý sortiment modifikácií poskytuje tisíce možných kombinácií. Základom, z ktorého sa tieto kombinácie odvíjajú, sú tri typy kabíny (Active Day, Active Time a Active Space) s tromi možnými výškami, ďalej tri motory a tri typy prevodoviek. Na pohon vozidiel radu Stralis sú k dispozícii osemlitrové, desaťlitrové a trinásťlitrové motory Cursor. Výkonové spektrum týchto motorov siaha od 228 kW do 412 kW, pričom maximálne hodnoty krútiaceho momentu dosahujú až 2 500 Nm. Motory možno kombinovať buď s mechanickou prevodovkou ZF (s 9 alebo 16 prevodovými stupňami), s automatickou prevodovkou Allison alebo s plne automatizovanou 12-stupňovou prevodovkou EuroTronic.
Toyota FT-HS s hybridným pohonom
Japonská firma Toyota je jedným z pionierov uplatňovania hybridného pohonu, teda pohonu, ktorý kombinuje spaľovací motor s elektromotorom. Najnovším "hybridom" firmy Toyota je športový automobil s označením FT-HS, ktorý vznikol v spolupráci firemného výskumného a dizajnérskeho centra CALTY a strategickej skupiny pre pokročilé produkty, ktoré sídlia v Kalifornii. Dizajnérsky tím mal za úlohu vytvoriť športové vozidlo strednej triedy, ktoré by integrovalo ekológiu s emóciami a bolo by odpoveďou na otázku "aké športové vozidlo je vhodné pre 21. storočie?"
Toyota FT-HS sa vyznačuje originálnym dizajnom, ktorý kombinuje ostré hrany s oblými tvarmi a trojuholníkovými motívmi. Veľmi malé predné reflektory sú tvorené sústavou svietiacich diód. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 265 cm a jeho dĺžka je 432 cm, šírka je 186 cm a výška 129 cm. Veľké, 21-palcové ráfiky kolies sú zhotovené z uhlíkových kompozitov a sú na nich namontované pneumatiky rozmeru 245/35 (vpredu) resp. 285/30 (vzadu). Strecha, zhotovená z kevlaru, sa dá zasunúť smerom dozadu, pričom sa zo štvormiestneho kupé stane dvojmiestny otvorený roadster. Pohonnú sústavu vozidla tvorí 3,5-litrový vidlicový šesťvalec v kombinácii s elektromotorom, ktorý je napájaný z palubnej siete na 650 V. Celkový maximálny výkon tejto hybridnej hnacej sústavy je okolo 300 kW, ale ďalšie podrobnosti o tomto pohone nie sú zatiaľ známe.. Vie sa len toľko, že vozidlo má poháňané zadné kolesá a zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá len prilbižne štyri sekundy. Futuristicky je riešený interiér vozidla, v ktorom zaujmú originálne predné predné sedadlá, ktoré sa akoby vznášali vo vzduchu, a volant, ktorý nemá stredný náboj a ktorý možno teleskopicky posúvať. FT-HS by mohlo naznačovať, ako by asi mohol vyzerať sériový športový automobil, ktorý by bol náhradou za už nevyrábaný model Supra.
Nová automatická prevodovka Renault
Dávno preč je doba, keď bolo pohodlie vodiča, ktoré mu poskytovala automatická prevodovka, spojené s jednou nevýhodou tou bolo zvýšenie spotreby vozidla v porovnaní s autom, vystrojeným manuálnou, teda ručne ovládanou prevodovkou. Dnešné automatické prevodovky sú už veľmi "múdre", dokážu sa prispôsobiť režimu jazdy vodiča a navyše prakticky nezvyšujú spotrebu paliva (ba v niektorých prípadoch ju dokážu dokonca znížiť). Novú automatickú prevodovku začala pre niektoré svoje modely ponúkať francúzska firma Renault. Ide o šesťstupňovú automatckú prevodovku, ktorou môžu byť vystrojené modely Scénic a Espace, poháňané dvojlitrovým vznetovým motorom. Nová prevodovka má "krátky" prvý stupeň, čím sa zlepšila akcelerácia vozidla pri jeho štarte, a "dlhý" šiesty stupeň, ktorý prispieva k zníženiu spotreby i hlučnosti pri jazde vyššou rýchlosťou na diaľnici. Nová prevodovka je adaptívna, čo znamená, že trvalo analyzuje štýl jazdy vodiča a tomu prispôsobuje režim radenia jednotlivých stupňov. Vodič však môže impulzným radením aj sám určiť okamih preraďovania. Elektronický riadiaci systém pritom dbá o to, aby vodič nemohol zaradiť taký prevodový stupeň, ktorý by mohol viesť k poškodeniu motora. V porovnaní s doterajšou päťstupňovou prevodovkou dokáže nová šesťstupňová automatika ušetriť až jeden liter paliva na 100 km.
Seal sa stal vyslancom značky Audi
Mnohé veľké automobilky si na vylepšenie, posilnenie či doplnenie svojho imidžu zvyknú angažovať nejakú tú celebritu z radov špičkových športovcov, hercov, či spevákov. Nedávno tak urobila aj nemecká firma Audi, ktorá angažovala britského soulového speváka Seala ako vyslanca svojej značky. Seal bude značku, ktorej svetoznámym symbolom sú štyri prepletené kruhy (symbolizujúce pôvodné štyri značky, z ktorých vzniklo Audi), reprezentovať na celom svete. K jeho prvým úlohám ako vyslanca značky Audi patrila účasť na predstavovaní nového športového modelu A5 v nemeckých mestách Kolín, Frankfurt, Berlín a Hamburg. Seal vystupoval už vlani v Ingolstadte (tam má automobilka Audi sídlo) na letných koncertoch Audi. V Nemecku je Seal veľmi dobre známy aj vďaka jeho manželstvu so špičkovou nemeckou modelkou Heidi Klumovou (sobáš bol 10. mája 2005). Seal, ktorého plné meno je Seal Henry Olusegun Olumide Adelo Samuel, sa narodil v roku 19. februára 1963 v Lodýne, a to ako syn brazílskych a nigérijských prisťahovalcov. Seal a Heidi majú dvoch synov: Henry Günther Ademola Dashtu Samuel sa narodil 12. septembra 2005, Johan Riley Fyodor Taiwo Samuel sa narodil 22. novembra 2006. V októbri tohto roka by na trh mal prísť najnovší Sealov album, nazvaný System.
Autor: Letný zemiakový šalát
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.