Korzár logo Korzár

Gateway Arch brána Západu

Možno ste si to všimli, možno nie, ale v tomto seriáli o zaujímavých stavebných dielach sveta sa snažím predstavovať striedavo nie len staré a

relatívne nové stavby, ale aj rôzne typy stavieb. V dnešnej časti seriálu predstavíme unikátnu stavbu, ktorá v podstate nemá na svete páru. Ide o stavbu, ktorá je na prvý pohľad veľmi jednoduchá, ale napriek tomu mimoriadne pôsobivá. Je to vlastne obyčajný oblúk, ktorý však nebolo vôbec jednoduché postaviť. Predstavíme teda stavbu, ktorá je vo svete známa pod názvom Gateway Arch, čo by sme síce "otrocky" mohli preložiť ako oblúk brány, ale čo sa u nás zvykne vecne správne prekladať ako brána Západu (či, ak chcete, oblúk brány k Západu). Gateway Arch stojí v meste St. Louis v americkom štáte Missouri.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Obchodnú osadu St.Louis založil v roku 1764 Francúz Pierre Laclede, pričom štatút mesta získala táto osada v roku 1823. Meno dostalo toto mesto po francúzskom kráľovi Ľudovítovi IX svätom, ktorý sa na trón dostal ako 12- ročný a zúčastnil sa dvoch križiackych výprav (počas druhej zomrel). Spojené štáty získali toto mesto od Francúzov v roku1803, a to ako súčasť kúpy Lousiany. Mesto St.Louis, ležiace na brehu rieky Mississippi, sa stalo významným východiskom osídľovania amerického Západu a v roku 1870 malo vyše 300 000 obyvateľov, čím sa stalo tretím najväčším mestom v USA (po New Yorku a Philadelphii). Dnes má St.Louis okolo 350 000 obyvateľov, pričom celá mestská aglomerácia má temer tri milióny obyvateľov a patrí medzi desať najriemyselnejších oblastí v USA.

SkryťVypnúť reklamu

Oblúk je symbolom expanzie na západ

Už v roku 1935 bolo nábrežie rieky Mississippi v St.Louis vybraté ako miesto národného pamätníka expanzie USA smerom na západ, ktorá vrcholila v 19. storočí. Na tento účel bola odkúpená oblasť približne 40 blokov budov a všetky budovy boli zbúrané. Druhá svetová vojna však znamenala zastavenie prác na pamätníku. V rokoch 1947-48 sa konala verejná súťaž na návrh pamätníka, ktorého oficiálny názov je Jefferson National Expansion Monument (Jeffersonov pamätník národnej expanzie). Víťazom tejto súťaže sa stal vtedy ešte pomerne neznámy architekt fínskeho pôvodu Eero Saarinen, ktorý navrhol postaviť jednoduchý oblúk vysoký 180 metrov. V nasledujúcich 15 rokoch však bol návrh modifikovaný, pričom sa zvýšila výška oblúka (o 12 m) i jeho šírka. Oblúk bol postavený na vyvýšenom priestore, pripomínajúcom čistinku okolo táborov prvých pionierov, raziacich si cestu na západ amerického kontinentu. Tvar oblúka bol určený na základe matematických rovníc, ktoré poskytol dr. Dr. Hannskarl Bandel. Zjednodušene možno povedať, že tvar tohto monumentu zodpovedá prevrátenej reťazovke (reťazovka je geometrický útvar, ktorý vytvorí napríklad voľne visiaca retiazka, podopretá na oboch koncoch). Na podrobnom projekte pamätníka spolupracoval Saarinen s architektom Johnom Dinkeloom a stavebným inžinierom Fredom Severudom. Prierez oblúka má tvar rovnostranného trojuholníka, pričom dĺžka strany sa smerom nahor zmenšuje. Na úrovni terénu je dĺžka strany 16,5 m, na vrchu oblúka je to len 5,2 m. Oblúk má dvojplášťovú konštrukciu, pričom vonkajší plášť je zhotovený z plechov hrúbky 6,3 mm, zhotovených z nehrdzavejúcej ocele, ktorá sa leskne a nevyžaduje žiadnu údržbu. Tento plášť má hmotnosť 804 ton. Vnútorný pláš je zhotovený z uhlíkovej ocele hrúbky 9,5 mm. Na úrovni terénu je medzera medzi vonkajším a vnútorným plášťom 91 cm, na vrchu oblúka je to len 19,6 cm. Do výšky približne 90 metrov je priestor medzi plášťami vyplnený betónom, vyššie sú plášte poprepájané oceľovými výstuhami. Na vrchu oblúka je vyhliadková miestnosť, v ktorej môže naraz byť až 140 osôb. Táto vyhliadková miestnosť má dĺžku 19,8 m, šírku 2,18 m a výšku 2,06 m. Za jasného počasia vidno z vrchu oblúka do vzdialenosti až 48 km. S výstavbou Gateway Arch sa začalo 12. februára 1963 a stavba bola dokončená 28. októbra 1965. Možno spomenúť, že Eero Saarinen sa nedožil ani začatia výstavby ním navrhnutého pamätníka, pretože zomrel 1. septembra 1961 (po operácii mozgu). Oblúk sa postupne staval z oboch strán, pričom pomocou "šplhajúcich" sa žeriavov boli postupne nahor vynášané prefabrikované sekcie, ktoré sa po uložení na miesto privarili k existujúcej konštrukcii. Spodné sekcie mali výšku 3,6 m, dve horné sekcie mali dĺžku 2,4 m. Celkové náklady na výstavbu oblúka nedosiahli ani 15 miliónov dolárov. Do národného zoznamu historických miest bol oblúk zapísaný 15. októbra 1966. Slávnostné otvorenie oblúka sa uskutočnilo až 25. mája 1968, a to za prítomnosti amerického viceprezidenta Huberta Humphreyho a ministra vnútra Stewarta Udalla.

SkryťVypnúť reklamu

Na vrchol oblúka vedie špeciálny výťah

Možno si položiť otázku, ako sa návštevníci dostanú do vyhliadkovej miestnosti, keď oblúk má výšku 192 metrov. Vnútri oblúka je síce schodisko s 1 076 schodmi, to sa však používa len pri údržbe a v núdzových prípadoch. Saarinen chcel do oblúka inštalovať výťah a obrátil sa na niekoľkých výrobcov výťahov, ale žiaden nebol schopný dodať výťah, pohybujúci sa v oblúku. Napokon sa Saarinen obrátil na istého Richarda Bowsera, ktorý ani nemal ukončené vysokoškolské vzdelanie. Skeptickí otcovia mesta St.Louis dali Bowserovi len dva týždne na vypracovanie návrhu výťahu. Bowser skutočne navrhol unikátny výťah, či skôr originálny "vláčik", ktorý bol inštalovaný v roku 1968. Tento výťah-vláčik pozostáva z ôsmich kabín vajcovitého tvaru, pričom každá kabína pojme piatich cestujúcich. Kabíny sú zavesené podobne ako gondoly na "ruskom kolese", takže v zakrivujúcom sa oblúku je ich podlaha neustále vo vodorovnej polohe. Priemer kabíny je len 1,5 metra, takže interiér pôsobí veľmi stiesneným dojmom. Vstupné dvere majú dokonca rozmery len 0,61 m x 1,37 m. Cez malé okienka vo dverách môžu cestujúci počas jazdy nahor sledovať vnútro oblúka. Vláčik (z každej základne oblúka ide nahor jeden) sa pohybuje rýchlosťou 6,3 km/h a cesta nahor trvá približne štyri minúty. Pod oblúkom je návštevnícke centrum, ktorého súčasťou je aj múzeum, pripomínajúce míľnik osídľovania amerického Západu. Gateway Arch možno chápať aj ako oblúk, ktorý spája skôr osídlenú východnú časť severoamerického kontinetu s jeho neskôr osídlenou západnou časťou.

Možný rámček

Víťazstvo najprv prisúdili nesprávnemu Saarinenovi

Eero Saarinen sa narodil 20. augusta 1910 vo Fínsku a v roku 1923 sa spolu s rodičmi presťahoval do USA, kde sa naturalizoval. V rokoch 1929-1930 študoval Eero sochárstvo v Paríži, v rokoch 1930 až 1934 architektúru na univerzite Yale.V roku 1936 nastúpil Eero do otcovej architektonickej firmy. Víťazstvo v súťaži na pamätník v St. Louis bolo prvým veľkým Saarinenovým triumfom. Keď Saarinen v súťaži zvíťazil, oficiálne oznámenie prišlo jeho otcovi Elielovi, ktorý sa tiež súťaže zúčastnil. Rodina to oslávila fľašou šampanského, ale o dve hodiny prišiel telefonát, že víťazstvo patrí Eerovi. Saarinen senior tak otvoril ďalšiu fľašu šampnaského, aby oslávil synov úspech. Medzi ďalšie významné projekty Eera Saarinena patrí návrh terminálu spoločnosti TWA na Kennedyho letisku v New Yorku, návrh technického centra spoločnosti General Motors a návrh Dullesovho medzinárodného letiska vo Washingtone.

Ďalší možný rámček

Základné údaje o Gateway Arch

Výška oblúka je 192 metrov. Šírka oblúka, meraná z vonkajšej strany oboch nôh na úrovni terénu, je tiež 192 metrov.

Celková hmotnosť oceľovej konštrukcie je 4 644 ton.

Hmotnosť betónu, uloženého medzi oba plášte do výšky 90 m, je 11 011 ton.

Hmotnosť podzemných betónových základov oblúka je 23 569 ton.

Hĺbka základov je približne 13,7 m.

Maximálna vypočítaná výchylka oblúka pri víchrici rýchlosti 240 km/h je 46 cm.

Prvé lietadlo preletelo popod oblúk 22. júna 1966.

Autor: Letný zemiakový šalát

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 789
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 067
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 116
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 422
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 829
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 447
  7. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 419
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 362
  1. Jozef Kurty: Hodnoty naruby, otroctvo je sloboda
  2. Anna Šuhajdová: Zbrojárske odvetvie v Česku a na Slovensku „raketovo rastie“. V praxi opäť vidíme vzájomnú česko-slovenskú spoluprácu...
  3. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!!
  4. Viera Valentová: Zápisky znovu-pracujúcej mamy
  5. Viktor Pamula: Kam sa vydá Česko
  6. Marek Brenčič: Miroslav Válek – modernista i komunistický normalizátor - 2. časť
  7. Vladimír Bojničan: Biblia a „kontext doby“: Najväčšia apologetická lož
  8. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!)
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 803
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 348
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 206
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 528
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 458
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 242
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 017
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 5 303
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu