úplne nového typu 787. Dátum podujatia zrejme nebol zvolený náhodne, pretože 7.júl 2008 sa podľa amerických zvyklostí píše aj ako 7-08-07, v čom možno dešifrovať označenie 787. Priamo v závode firmy Boeing v Everette (v štáte Washington na západnom pobreží USA) sa na hodinovom predstavovaní nového lietadla zúčastnilo okolo 15 000 pozvaných hostí, medzi ktorými boli aj predstavitelia spoločností, ktoré si typ 787 objednali. Podujatie bolo naživo prenášané televíznymi družicami v deviatich jazykoch do viac než 45 krajín a dalo sa sledovať aj na internete. Firma Being odhaduje, že potenciálne mohlo priamy prenos sledovať až sto miliónov zájjemcov z celého sveta (v našom časovom pásme sa prenos začal pol hodiny po polnoci).
Typ 787 je prvým úplne novým dopravným lietadlo firmy Boeing od rku 1995, keď začal lietať typ 777. Typ 787 je prvým veľkým dopravným lietadlom, ktorého hlavným konštrukčným materiálom sú ľahké kompozitné materiály, ktoré majú viacero výhod v porovnaní s bežne používanými hliníkovými zliatinami. Kompozitné materiály tvoria približne polovicu hmotnosti lietadla a je z nich zhotovený celý trup lietadla. Lietadlo 787 bude mať nižšiu spotrebu a poskytne cestujúcim vyšší komfort ako doterajšie dopravné lietadlá. Podľa údajov firmy Boeing bude spotreba jej nového lietadla na jedného cestujúceho o 20 % nižšia ako je spotreba dnešných dopravných lietadiel. Firma Boeing ponúka nový typ 787, ktorý dostal oficiálnu prezývku Dreamliner (dopravné lietadlo snov) v troch verziách. Minulú nedeľu bolo predstavené lietadlo verzie 787-8, ktoré sa do služby leteckých spoločností dostane ako prvé. Ide o prvé zo šiestich lietadiel, ktoré budú použité na letové skúšky. Ďalšie dve lietadlá budú podrobené statickým a únavovým skúškam. Prvý vzlet Dreamlinera by sa mal uskutočniť medzi koncom augusta a koncom septembra. Boeing 787-8 je určený na dopravu 210 až 250 cestujúcich, pričom jeho dolet je 14 200 až 15 200 kilometrov. Lietadlo má rozpätie krídiel 60,1 m, dĺžku 56,7 m a výšku 16,9 m. Priemer trupu je 574 cm, maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 219 540 kg. Verzia 787-3 je určená na dopravu na kratšie trate a môže dopravovať až 330 cestujúcich. Dolet tejto verzie je od 4 650 km do 5 650 km. Táto verzia má rozpätie krídiel 51,7 m, ostatné vonkajšie rozmery sú rovnaké ako u verzie 787-8. Maximálna vzletová hmotnosť verzie 787-3, ktorá sa do služby dostane v polovici roka 2010, je 165 100 kg. Koncom roka 2010 by sa na pravidelné linky mala dostať aj tretia verzia 787-9. Tá má trup predĺžený na 62,8 m a rozpätie krídiel zväčšené na 62,1 m. Podľa usporiadania kabíny bude môcť v tejto verzi cestovať 250 až 290 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť tejto verzie je 244 940 kg, jej dolet je 14 800 km až 15 750 km. Na pohon Dreamlinera budú slúžiť (podľa výberu objednávateľa) motory General Electric Genx alebo Rolls-Royce Trent 1000 s maximálnym ťahom 244 kN až 311 kN. Firma Boeing eviduje v súčasnosti 677 objednávok na lietadlá 787 všetkých verzií (lietadlo si objednala aj poľská spoločnosť LOT). Firma Boeing plánuje vyrábať aj ďalšiu verziu, označenú 787-10, ktorá bude mať trup predĺžený na temer 68 metrov. Ďalšou verziou bude salónna či firemná verzia, označená 787 VIP. Do pravidelnej služby sa prvé lietadlo 787-8 dostane v máji budúceho roka, a to na linkách japonskej spoločnosti All Nippon Airways, ktorá si dokopy objednala 50 Dreamlinerov. Mimochodom, dnešná cenníková cena typu 787-8 je približne 162 miliónov dolárov, pričom objednávatelia väčšieho počtu lietadiel sú obvykle schopní dojednať zľavy.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.