obdobia musí byť dokončené diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami".
Ministerstvo dopravy pripravilo do vlády dokument Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010.Zmienka o tom, že by do Košíc mala byť dobudovaná diaľnica o tri roky, v ňom nie je.
Podľa správy chce minister dopravy Ľubomír Vážny "zabezpečiť do roku 2010 prípravu diaľnice D1 po Košice". Ukončenie diaľnice na východ plánuje ministerstvo do roku 2013. Ministerstvo dopravy tým nepriamo spochybňuje premiérové slová.
Správu však vláda minulý týždeň neprerokovala. Úrad vlády ju zaradil na internete do sekcie Nezaradené materiály.
Ak by sa mali naplniť premiérové slová, muselo by sa za tri roky stihnúť postaviť 11 tunelov a asi 200 kilometrov diaľnic.
Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je "reálny termín v roku 2013 tak, ako ho prezentuje ministerstvo dopravy". Ak by sa to malo stihnúť skôr, podľa Palčáka by sa muselo začať všade stavať už tento rok. A to by si vyžiadalo vybrať dodávate3ov bez verejných súťaží priamym zadaním.
Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík nám minulý týždeň povedal, že termín v roku 2010, je "teoreticky možný, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády". A na to treba peniaze.
Ministerstvo dopravy v správe poukazuje "na spoločenskú potrebu zvýšenia tempa výstavby". Zároveň požaduje zvýšiť plánované zdroje na výstavbu cestnej infraštruktúry zo 70 miliárd na možných 105 miliárd.
Podľa správy poskytne štátny rozpočet na výstavbu diaľnic na najbližšie tri roky približne 25 miliárd. Reálna potreba na budovanie cestnej infraštruktúry je však vyššia. Takmer o 22 miliárd.
Hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či splnia požiadavku rezortu dopravy, odpovedal, že "dopredu sa to nedá prejudikovať, rokovania o štátnom rozpočte na najbližšie roky budú ešte len prebiehať".
Nádejou pre slovenské diaľnice sú európske peniaze. Problém je v tom, že schválenie základného dokumentu pre čerpanie eurofondov Národného strategického referenčného rámca - stále mešká. Doprava by v rámci vlastného operačného programu mala dostať viac ako 3,2 miliardy eur, z toho 1,5 miliardy by malo ísť na diaľnice a rýchlostné cesty.
Podľa hovorcu ministerstva výstavby Miroslava Bátovského zaslalo ministerstvo pred dvoma týždoami Európskej komisii finálny dokument na schválenie. Podľa neho už ministerstvo nepredpokladá žiadne pripomienky a dokument by mohol byť schválený.
Minister výstavby Marián Janušek nevidí v neskorom odovzdaní dokumentu problém. "Nepovažujem za neúspech, že ani rok od vzniku vlády Európska komisia referenčný rámec neschválila," povedal.
Ak však do roku 2013 Slovensko nevyčerpá pridelených 11,36 miliardy eur, môže sa stať, že komisia nám na ďalšie programovacie obdobie dá oveľa menej peňazí. A na ďalšie projekty tak neostanú peniaze.
Podľa Palčáka "treba celý proces urýchliť a prejsť od slov k činom".
Samotné ministerstvo dopravy tiež priznáva, že v dôsledku neschváleného referenčného rámca môže nastať situácia, že namiesto pôvodných 85 percent nám únia poskytne na dopravné projekty iba 70 percent. Zvyšok bude musieť uhradiť štát. "Komisia môže zmeniť model financovania, čo zvýši nároky na financovanie zo štátneho rozpočtu," píše rezort dopravy v správe.
Autor: Tomáš HALÁN
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.