potvrdil svoje slová ,že západ krajiny bude v roku 2010 plynulo spojený s východom.
"Záväzok vlády je vytvoriť podmienky na výstavbu a sprevádzkovanie sto kilometrov diaľnic do roku 2010," povedal premiér. Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti sa medzi Bratislavou a Košicami buduje takmer 59 kilometrov diaľnic. Ďalších 150 je vo fáze prípravy, teda výstavba ešte neprebieha.
Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák nám však už minulý týždeň povedal, že premiérove slová považuje skôr "za gesto, ktoré má urýchliť výstavbu".
Podľa Palčáka je realistický dátum ukončenia diaľnice až v roku 2013. Tak to pôvodne tvrdilo aj ministerstvo dopravy. V správe, ktorú minulý týždeň predložilo na rokovanie vlády, hovorí, že ministerstvo "zabezpečí do roku 2010 prípravu diaľnice po Košice". Vláda sa však správou nezaoberala.
Včera už bolo všetko inak. Minister Vážny predloží v auguste vláde aktualizovanú správu o výstavbe diaľnic a zapracuje do nich všetky doterajšie poznatky. "Podľa pôvodného scenára by sme s touto víziou neuspeli," povedal Vážny.
Premiér na otázku, či vyvodí politickú zodpovednosť, ak sa plán výstavby diaľnic nedodrží, najskôr odpovedal, že "otázke absolútne nerozumiem". Potom poukázal na programové vyhlásenie vlády, kde sa vláda zaviazala postaviť do konca volebného obdobia sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. "Ak sa to nestihne, tak potom čo? Všetci sa obesíme, odvoláme celú vládu, ak to nebude 155,ale bude to len 148 kilometrov," pýtal sa premiér.
"My máme vládny záväzok. Ak ho nesplníme, potom vyvodíme politickú zodpovednosť," povedal nakoniec premiér.
Ministerstvo výstavby pripravilo aj nový zákon o strategických stavbách, na základe ktorého by bolo možné rýchlejšie vyvlastniť pozemky potrebné na výstavbu diaľnic.
Jedným z viacerých problémom zákona je však to, že ak sa občan obráti na súd, aby pozastavil rozhodnutie o vyvlastnení, súd mu nebude môcť vyhovieť. Podľa návrhu zákona o strategických investíciách súdom má byť totiž takáto právomoc odňatá. Podľa Richarda Drutarovského z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie sa tým "zruší efektívny nástroj obrany práv vyvlastnených proti rozhodnutiam stavebných úradov".
Aj ďalší právnici vyjadrili názor, že zákon je v tejto časti sporný.
"Či je, alebo nie je niečo protiústavné, to nechajme na sudcov ústavného súdu," povedal premiér Fico.
Podľa Vážneho sa dajú hľadať príklady aj v okolitých krajinách. Napríklad v Nemecku je budovanie diaľnic prioritou vlády. "A tomu sa prispôsobuje všetko," myslí si minister.
Vážny ďalej povedal, že "ak budujeme nadradenú dopravnú infraštruktúru, tak neriešime takéto veci, doriešime ich potom".
Lenže aj preto, že ministerstvo dopravy chcelo pôvodne zákonom o urýchlení výstavy diaľnic zabrániť súdom pozastovať výkon vyvlastňovacích rozhodnutí, mu ho Legislatívna rada vrátila. Parlament potom zákon schválil bez tohto kontroverzného ustanovenia.
Na otázku, či sa do roku 2010 stihne postaviť všetkých 11 tunelov medzi Žilinou a Košicami, premiér podotkol, že o toľkých tuneloch nevie. "Nebol som informovaný o takomto počte," povedal.
Lenže podľa Národnej diaľničnej spoločnosti je na danom úseku 11 tunelov. Jeden je už v prevádzke, dva sa stavajú, ostatné sa buď plánujú alebo sa na nich vôbec nezačalo robiť.
Vážny spresnil, že do konca volebného obdobia postavia na stokilometrovom úseku medzi Žilinou a Košicami päť tunelov. Čo bude s ďalšími šiestimi? "Tie sa nachádzajú v úsekoch, ktoré sú rozostavané. Do roku 2010 budú dokončené," povedal minister.
Ak by sa mal tento termín stihnúť, Palčák povedal, že by sa muselo začať stavať už tento rok a realizácia by musela prebehnúť bez výberových konaní.
Podľa premiéra i Vážneho majú urýchleniu výstavby pomôcť projekty súkromného a verejného partnerstva. "Do konca decembra, najneskôr do januára sa podpíše zmluva s koncesionárom, aby už na jar mohol začať pracovať," povedal Vážny.
Autor: Tomáš HALÁN
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.