Korzár logo Korzár

Zrútil sa mosta cez Mississippi

Najmenej štyria ľudia zahynuli, 62 bolo zranených, 20 až 30 je nezvestných po tom,ako sa v americkom meste Minneapolis v štáte Minnesota počas

Najmenej štyria ľudia zahynuli, 62 bolo zranených, 20 až 30 je nezvestných po tom,

ako sa v americkom meste Minneapolis v štáte Minnesota počas stredajšej popoludňajšej dopravnej špičky zrútil diaľničný most cez rieku Mississippi. Potápači vo štvrtok hľadali v rieke telá ďalších prípadných obetí v potopených autách a pokrivených oceľových častiach mosta, nádej na nájdenie živých je však mizivá. Ako uviedol šéf minneapoliskej polície Tim Dolan, v rieke je podľa informácií pobrežnej

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

hliadky 30 až 50 áut. Vozidlá spadli z dvadsaťmetrovej výšky z mosta, po ktorom viedla štvorprúdová diaľnica v oboch smeroch. Oficiálne miesta znížili počet obetí z deväť na štyri, očakávajú však nárast počtu mŕtvych.

SkryťVypnúť reklamu

Most s diaľnicou 35W spájajúcou Minneapolis so St. Paul, na ktorej prebiehali opravné práce, sa prelomil na niekoľko kusov a spadol do rieky približne o 18:10 miestneho času, oznámili americké médiá. Zo záberov bezpečnostnej kamery vyplýva, že celá tragédia netrvala ani štyri sekundy. Severná časť mosta sa podľa všetkého zrútila ako prvá, nasledoval južný koniec. Podľa šerifa okresu

Hennepin Richarda Staneka odstraňovanie trosiek bude trvať najmenej päť dní. Na miesto nešťastia smerujú federálni úradníci a minnesotskí zákonodarcovia, aby začali vyšetrovanie tragédie. Tím vyšetrovateľov vyšle aj Národná rada USA pre bezpečnosť dopravy (NTSB), uviedol jej hovorca

Ted Lopatkiewicz.

Medzi vozidlami, ktoré sa nachádzali na moste v čase nešťastia, bol aj školský autobus s viac ako 50 deťmi vracajúcimi sa z výletu. Všetky deti unikli cez zadné dvere, osem z nich vo veku 5 až 14 rokov hospitalizovali. Ako povedala 12-ročná Nina Jenkinsová, "vyskočili sme na diaľnicu a potom na chodník."

SkryťVypnúť reklamu

Po štyroch hodinách záchranného úsilia veliteľ hasičského zboru v Minneapolise Jim Clack uviedol, že 60 ľudí previezli do nemocnice a nie je pravdepodobné, že nájdu ďalších, ktorí nešťastie prežili. Úsilie preto presúvajú na odstraňovacie práce. "Posunuli sme sa zo záchranného režimu na režim obnovy," povedal. Americké ministerstvo pre vnútornú bezpečnosť uviedlo, že nič nenasvedčuje možnosti teroristického činu. "Pre Minnesotu je to katastrofa historických rozmerov," vyhlásil guvernér štátu Tim Pawlenty.

Minnesotské ministerstvo dopravy podľa guvernéra naposledy uskutočnilo inšpekciu štyridsaťročného oceľového mosta v roku 2006, predtým v roku 2005, a nezistilo žiadne konštrukčné problémy. "Bolo tam niekoľko menších vecí, ktoré potrebovali pozornosť," uviedol. Ako však napísali miestne noviny Star Tribune, most bol podľa ministerstva dopravy "štrukturálne poruchový" pred dvoma rokmi. V hodnotení od 1 do 10 mal štvrtú priečku z dôvodu chátrania, drobenia a opotrebovanosti.

SkryťVypnúť reklamu

V správe, ktorú v roku 2001 vypracovalo štátne ministerstvo dopravy, sa uvádza, že most "by v dohľadnej budúcnosti nemal mať žiadne problémy s súvislosti s únavovým praskaním " a neodporučilo predčasnú náhradu mosta. V záveroch však spomenulo problémy týkajúce sa korózie oceľových nosníkov, ako aj nedostatočných zvarov. Most bol podľa správy totiž postavený podľa noriem platných v roku 1961, tie sú však odvtedy oveľa prísnejšie. Americká spoločnosť stavebných inžinierov upozornila na korodovanie mostov a ďalšej americkej infraštruktúry vo svojej správe z roku 2003, podľa ktorej 27 percent amerických mostov je štrukturálne poruchových alebo funkčne zastaraných.

Príčina pádu 580 metrov dlhého mosta zatiaľ nie je známa, robili tam však práce "ako náhrada ochranných nárazníkov, práce na mostných kĺboch." V posledných mesiacoch bola preto prevádzka obmedzená len na niektoré z dopravných pruhov. V čase nešťastia sa na moste nachádzalo 18 robotníkov, jeden z nich je nezvestný, uviedol Tom Sloan, vedúci mostnej divízie spoločnosti Progressive Contractors Inc. v St. Michael.

Podľa Sloana posádka v rámci bežných opráv dokončovala betónovú úpravu povrchu, čo bola posledná fáza projektu. Po moste, postavenom v roku 1967 za použitia jediného oceľového oblúka, denne prechádzalo okolo 100 tisíc áut, uviedlo ministerstvo dopravy Minnesoty.

Autor: Minneapolis (SITA)

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 548
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 647
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 284
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 811
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 643
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 813
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 760
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 322
  1. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  2. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  3. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  4. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  5. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  6. Anna Miľanová: Rodičia a duševné zdravie detí... "Dospelí",bolo by fajn, keby ste sa povrchne nerealizovali na bezbranných deťoch.
  7. Eva Bachletová: Domáce poklady
  8. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete - Východisko.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 766
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 63 450
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 168
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 496
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 948
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 744
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 15 947
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 11 036
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  2. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  3. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  4. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  5. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  6. Anna Miľanová: Rodičia a duševné zdravie detí... "Dospelí",bolo by fajn, keby ste sa povrchne nerealizovali na bezbranných deťoch.
  7. Eva Bachletová: Domáce poklady
  8. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete - Východisko.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 766
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 63 450
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 168
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 496
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 948
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 744
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 15 947
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 11 036
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu