zaviesť novelou stavebného zákona a skrátiť tak prípravu stavieb viacerých úsekov diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a rýchlostnej cesty R1 zo zhruba troch rokov na šesť mesiacov.
Konkrétny postup, ktorý by sa mal vzťahovať aj vyvlastňovanie, zajtra prerokuje vláda. Štát chce zveriť výstavbu vyše 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest súkromnému investorovi, ktorý by mal začať stavať v apríli.
"Väčší problém ako technická realizovateľnosť diela, sú papiere," povedal minister Ľubomír Vážny. Zatiaľ nie je jasné, či štát zverí stavbu ciest jednému alebo viacerým investorom. Víťaz konkurzu na koncesionára - súkromná firma, ktorá zaplatí výstavbu diaľnice a štát jej bude 25 rokov platiť za jej prevádzku - by mal byť známy v decembri.
Časť ročných platieb by sa podľa návrhu mala uhrádzať zo štátneho rozpočtu, keďže plánované výnosy z mýta koncesionárovi výdavky nenahradia. S osobitným mýtom sa na týchto úsekoch diaľnic sa nepočíta.
Premiér Robert Fico nedávno vyhlásil, že spojenie Bratislavy a Košíc by malo byť hotové v roku 2010. Podľa odborníkov je však nepravdepodobný aj pôvodne plánovaný rok 2013.
Súkromný kapitál by mal zaplatiť 102,4 kilometra diaľnice D1. V náročnom úseku medzi Žilinou a Martinom sa má najskôr zlepšiť prejazdnosť asi 20 kilometrov cesty nižšej triedy, neskôr sa dobuduje diaľnica. Štát tiež zverí koncesionárovi 43 kilometrov cesty medzi Nitrou a Hronským Beňadikom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.