na výcvik vojenských pilotov, nám roky poletovali nad hlavami, a letecké umenie košických pilotov šírila v svete známa akrobatická skupina Biele Albatrosy. Žiaľ, po Albatrosoch ostali v bývalej vojenskej časti košického letiska len nejaké trosky a ani košické letecké múzeum nedisponuje žiadnym kompletným lietadlom L-39. Éra Albatrosov, ktoré používali na výcvikové účely letectvá mnohých krajín, pomaly končí, pričom zopár strojov v dobrom stave si kúpili zámožnejší fanatici lietania v niekoľkých krajinách. Napríklad v americkom registri civilných lietadiel nájdeme päť lietadiel L-39 rôznych verzií. Jedno z nich má skutočne prominentného majiteľa, ktorým nie je nikto iný než Robert (Bob) Lutz, viceprezident amerického koncernu General Motors. Lutz vlastní lietadlo s výrobným číslom 8211, ktoré bolo do amerického registra zapísané 16. marca 2000. Ide skoro isto o jediný Albatros na svete, ktorý lieta vo farbách letectva americkej námornej pechoty (US Marines). Oficiálna poznávacia značka lietadla je, pochopiteľne, civilná (N160JC). Lutz, familiárne nazývaný Bob, je jedným z najznámejších manažérov automobilového priemyslu. Počiatok jeho kariéry sa však spája práve s námornou pechotou, u ktorej pôsobil ako pilot v rokoch 1954 až 1959. To je aj dôvod, prečo si Lutz dal svoj Albatros dekorovať vo farbách Marines, teda námornej pechoty. V rokoch 1963 až 1971 pôsobil Lutz v európskej centrále General Motors. Potom pracoval tri roky pre firmu BMW, v ktorej sa podieľal aj na vývoji typu BMW 2002. V roku 1974 prešiel k firme Ford, kde to dopracoval až na prezidenta Ford of Europe. V rokoch 1986 až 1998 pôsobil vo vysokých funkciách v spoločnosti Chrysler, z ktorej odišiel na protest proti fúzii tejto firmy s nemeckou spoločnosťou Daimler-Benz (teraz sa obe firmy opäť delia). V rokoch 1998 až 2002 pôsobil Lutz ako prezident spoločnosti Exide, ktorá vyrába akumulátory. V roku 2002 ho oslovil šéf koncernu General Motors Rick Wagoner a ponúkol mu miesto viceprezidenta pre vývoj nových produktov, ktoré Lutz zastáva dodnes. Okrem lietadla L-39 Albatros vlatní Lutz aj nemecké lietadlo Alpha Jet. Za Albatros vraj vášnivý fajčiar cigár Lutz zaplatil 200 000 dolárov a za ďalších 20 000 dolárov doň inštaloval moderné prístrojové vybavenie. Pre úplnosť možno dodať, že Robert Lutz nie je žiadny mladík, pretože sa narodil 12. februára 1932 v Zürichu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.