umožňuje sporiteľom vystúpenie z II. piliera, pokladajú správcovia fondov za neprípustnú retroaktivitu. V prípade jeho schválenia nevylúčili, že sa obrátia na Ústavný súd.
Asociácia si nechala vypracovať aj niekoľko scenárov vývoja dôchodkového systému v závislosti od toho, ako vláda naloží s dôchodkovým sporením. Výpočty robili ekonómovia Slovenskej akadémie vied. Podľa prvého scenára sa systém nezmení. V takom prípade by sa v Sociálnej poisťovni (SP) vytvoril v rokoch 2006 až 2050 celkový dlh na úrovni 14,5 bilióna korún. "Druhý scenár počíta s odchodom všetkých sporiteľov z druhého piliera, čím by sa všetky peniaze, zhruba 50 miliárd korún, presunuli do Sociálnej poisťovne (SP). Podľa tohto scenára by sa v Sociálnej poisťovni v rokoch 2006 až 2050 vytvoril dlh vo výške 19,3 bilióna korún," povedal predseda ADSS Peter Socha.
Tretí scenár hovorí o odchode časti sporiteľov z II. piliera, pričom DSS počítajú, že by to viedlo k jednorazovému odlevu príjmov do poisťovne vo výške 15 miliárd korún. Takýto vývoj by mal za následok deficitnosť poisťovne v spomínaných rokoch vo výške 16,4 bilióna korún. "Z analýzy vidieť, že čím menej ľudí je v II. pilieri, tým vyšším objemom peňazí disponuje SP. Na druhej strane však bude musieť poisťovňa vyplácať vyššie objemy dôchodkov, čo spôsobí výrazne vyššie deficity," povedal Socha.
Tomanovej návrhy by tak pomohli SP len krátkodobo. Podľa ADSS v prípade ponechania súčasného stavu dôchodkového systému bude v budúcnosti deficit štátneho rozpočtu udržaný pod 3 percentami HDP ročne. V prípade zrušenia druhého dôchodkového piliera to bude viac ako 5 percent.
(sita, of)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.