V Paríži vyriekli ortieľ na obvineným tímom McLaren za to, že disponoval citlivými materiálmi o konkurenčnom tíme Ferrari.
PARÍŽ/KOŠICE. Podmienečný trest vylúčenia zo šampionátu na dva roky sa mohol pred týždňom, na mimoriadnom zasadaní Svetovej rady motoristického športu v Paríži, zmeniť pre tím McLaren na tvrdú realitu. Objavili sa totiž nové dôkazy a tie jasne preukázali, že okrem šéfdizajnéra Mike Coughlana o materiáloch tímu Ferrari vedeli aj iní členovia tímu McLaren.
Dostatočne tvrdé?
Vylúčiť z oboch šampionátov na dva roky chcel McLaren prezident Medzinárodnej automobilovej federácie, Max Mosley. Ten bral celý prípad až príliš osobne (zlé vzťahy s Ronom Dennisom), no našťastie sa rozhodovalo hlasovaním a jeho návrh neprešiel. Napokon takéto rozhodnutie by nepoškodilo iba McLaren, ale celú formulu jeden, ktorá by znova skĺzla do jednotvárnej hegemónie tímu Ferrari a stratila by nielen divákov, ale aj sponzorov. Trest vylúčenia tímu z tohtoročného Pohára konštruktérov je preto adekvátny a rovnako pokuta sto miliónov dolárov je primeraná významu celej kauzy.
Ako to teda bolo?
Na verejnosť sa dostali aj presnejšie interpretácie priebehu udalostí okolo prípadu. Ukázalo sa, že Coughlana kontaktoval nespokojný Stepney prvýkrát v marci, keď upozornil na pochybný podvozok Ferrari počas GP Austrálie. McLaren na základe tejto informácie podal protest, ale FIA ho zamietla. Potom mal Coghlan snahu prerušiť kontakt so Stepneym, ale ten mu naďalej emailom posielal informácie. Po veľkej cene Španielska potom vraj Coghlan osobne žiadal Stepneyho, aby ho už nekontaktoval, no ten mu dal počas tejto schôdzky 780 strán dôverných materiálov tímu Ferrari. Coughlan ich neodmietol. Počas júnovej GP USA potom Coughlanova žena mala za úlohu preskenovať materiál na CD nosiče a spoločne ho mali neskôr skartovať a spáliť. Celá vec sa prezradila prostredníctvom pracovníka kopírky a kauza bola na svete.
Definitíva v decembri
McLaren však stále tvrdí, že informácia vôbec nepoužil. Ako logický dôvod uvádza fakt, že sa jednalo o komplexné riešenia, čo by znamenalo prestavbu celého vozidla. Aj preto sa FIA rozhodla celý prípad definitívne uzavrieť až na decembrovom zasadaní Svetovej rady, kde má tím McLaren dokladovať materiály nového monopostu pre rok 2008. Tam sa posúdi, či tím McLaren naozaj nepoužil riešenie tímu Ferrari.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.