Časy lietali vzduchom

Sportnet|6. okt 2007 o 00:00

Na Betliarskej autoshow mal premiéru unikátny spôsob spracovania výsledkov.BETLIAR. Meranie časov jazdcov, ich presnosť, ale aj spôsob spracovania

Na Betliarskej autoshow mal premiéru unikátny spôsob spracovania výsledkov.

BETLIAR. Meranie časov jazdcov, ich presnosť, ale aj spôsob spracovania patria pri automobilových pretekoch, hoci aj amatérskych medzi najdôležitejšie. Kedže podujatie v Betliari je čoraz populárnejšie, organizátori si preto dávajú pozor. K bezproblémovému chodu prispeli časomerači z jednej košickej firmy. Oslovili sme jedného z jej predstaviteľov Ľuboša Šabíka.

V Betliari ste skúšali nový systém merania časov pretekárov. Čím je unikátny?

"To, že sa všetky skúšky merali elektronicky na rely súťažiach rozhodne nie je novinkou. Zaujímavý je bezdrôtový zber časov ihneď po dojazde posádky cieľom skúšky, čo na súťažiach nižšej úrovne než európskej nie je bežné. Pre divákov boli v priestoroch cieľa umiestnené displeje, kde mohli sledovať časy dosiahnuté súťažiacimi. Samotní pretekári dostávali na svoje mobily výsledné časy každej skúšky zhruba do 30 sekúnd po prejazde cieľom. Zároveň boli všetky časy online zobrazované na našich internetových stránkach. Naša voľba pre premiéru nového spôsobu spracovania výsledkov v Betliari nebola náhoda. Úroveň organizácie podujatí organizovaných MTZ racing tímom je vysoká a zlepšuje sa každým rokom. Pôvodný zámer tímu bol realizovať elektronické meranie len na skúškach číslo päť a šesť. Prišli sme s návrhom rozšíriť meranie aj na ostatné skúšky a tím ho nemal problém akceptovať."

Ako to vlastne funguje?

"Základom je simultánny bezdrôtový prenos časov zo všetkých skúšok do centrály. Tu sa časy spracovávajú a vzniknuté výsledky sú prezentované spôsobmi, ktoré som už spomínal. Oproti bežnému spôsobu, keď sa časy po skončení skúšky dopravia na papierovej predlohe a je ich nutné prepísať do počítača, je to obrovské zrýchlenie v spracovaní výsledkov. Dôležité je aj to, že časy dostávame na spracovanie bez zásahu človeka a tým nedochádza k možným chybám pri prepisovaní. Spolu s okamžitým zobrazovaním časov sa nepochybne zvyšuje aj transparentnosť celého systému spracovania výsledkov. Časomerači nemajú možnosť ovplyvniť výsledky, pretože zadajú štartové číslo a po prejdení cieľom je čas automaticky odoslaný na spracovanie."

Ako sa vydarila premiéra?

"V oblasti spracovania výsledkov nie sme žiadnym nováčikom. V ostatných dvoch rokoch sme výsledkový servis realizovali pre viacero medzinárodných podujatí, a to nielen v oblasti automobilových pretekov. Každému podujatiu predchádza dôkladná príprava, konfigurácia a testovanie všetkých systémov. Časová náročnosť prípravy často niekoľkonásobne prevyšuje dobu pretekov samotných. S výsledkom premiéry som spokojný. Všetky systémy pracovali správne. Chcel by som poďakovať aj mojim kolegom, ktorí boli ´v teréne´, obsluhovali časomernú techniku a dohliadali na bezproblémový chod z hľadiska merania časov. Drobná chybička sa predsa len vkradla - na internetovom zobrazení štvrtej skúšky neboli správne zoradené časy. Nezrovnalosť v skripte bola odstránená a po niekoľkých minútach bolo všetko v poriadku. Niekoľkominútové zdržanie sme mali pri presune techniky po skončení RS1 na RS5, ale to je ovplyvnené ekonomikou podujatia."

Aké máte ďalšie plány?

"Sezóna letných odvetví športov sa pomaly končí. Čaká nás príprava na zimnú sezónu. Mnohé vylepšenia, ktoré sme zrealizovali počas letnej sezóny, budeme implementovať aj pre zimu. V oblasti motoristického športu chceme nasadiť používanie čipov pre bezkontaktnú identifikáciu pretekárov. V súčasnosti prebiehajú úpravy softvéru pre čipy a prvá prezentácia systému bude predvedená promotérovi seriálu Berg-Trophy najbližší víkend na Jankovom vŕšku s ich reálnym nasadením v sezóne 2008. Túto technológiu hodláme použiť aj v oblasti relly, ale i šprintov, slalomov a pod. Je pravdepodobné, že svoje aktivity rozvinieme viac smerom k zahraničiu."

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Sportnet na východe»Časy lietali vzduchom