ubúdajúce fosílne palivá (najmä ropu). Z ropy vyrobené palivo (kerozín) však spaľujú aj prúdové motory lietadiel. Aj pre tieto motory bude treba v budúcnosti nájsť vhodné alternatívne palivo. Jednou z možností je použitie biopaliva, vyrobeného z obnoviteľných zdrojov, najmä z vhodných rastlín. Americká firma Boeing nedávno oznámila, že v spolupráci s leteckou spoločnosťou Air New Zeeland a britskou firmou Rolls-Royce uskutoční testovací let, ktorý by mal prispieť k urýchleniu vývoja biopaliva, vhodného pre motory prúdových dopravných lietadiel. Na let, ktorý sa má uskutočniť v druhej polovici roka 2008, bude použitý Boeing 747-400 spomenutej leteckej spoločnosti, poháňaný motormi Rolls-Royce. Motory budú pri tomto demonštračnom lete spaľovať zmes biopaliva a bežného leteckého paliva (kerozín s obchodným označením Jet-A). Firma Boeing už v svojich laboratóriách testuje vzorky rôznych biopalív druhej generácie a súčasne hľadá dodávateľov, ktorí by boli schopní dodať takéto palivo v požadovanom množstve a kvalite. Používaním biopalív v letectve by sa mali znížiť emisie skleníkových plynov i závislosť na fosílnych palivách. Jednou z požiadaviek na biopalivo je to, aby sa dalo používať bez akejkoľvek zmeny na motoroch a s využitím existujúcej zásobovacej infraštruktúry. Potrvá však zrejme ešte veľa rokov, kým sa v leteckej doprave začne v širšom rozsahu používať biopalivio, resp. iný druh alternatívneho paliva.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.