Korzár logo Korzár

Dejiny rečou vlasov

Vlasy a účesy majú hodnotu výpovede o ľudstve a kultúreVLASY A ÚČESY. Vlasy a účesy majú výpovede o človeku, v účesoch sa odráža kultúra ľudstva.

Vlasy a účesy majú hodnotu výpovede o ľudstve a kultúre

VLASY A ÚČESY. Vlasy a účesy majú výpovede o človeku, v účesoch sa odráža kultúra ľudstva. Či sú dlhé, krátke, kučeravé, vlnité alebo rovné, prirodzené i farbené, vyjadrujú ľudské hodnoty a rozprávajú rôzne príbehy o ľuďoch a dobe, v ktorej žili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Diderota dodáva úprava vlasov žene pôvab, u muža vyjadruje jeho povahové rysy. Hlavne však ju ovláda móda.

Asýrčania, Peržania, Egypťania obľubovali bohaté účesy, preto často používali parochne a príčesky. Na tisíce ich začali dovážať do Ríma, keď pred dvetisíc rokmi objavili tmavovlasé patricijky nádhernú plavovlasú hrivu u otrokýň z Galie. Vtedy zaviedli módu blond vlasov. Podľa antropológa Andrého Langaneya vlasy sú plavé vďaka genetickej mutácii, siahajúcej až do paleolitu a zdobili hlavy ľudí iba v Európe, v Kabýlii (oblasť v alžírskom pohorí Atlasu), v Anatólii (území, tvoriacom prevažnú časť Turecka), ako aj niektorých austrálskych domorodcov. Historička Sabine Melchior-Bonetová píše, že blond farba je symbolom cudnosti, ale aj rozkoše a kvôli tomu v renesancii aristokratky sa rady zbavili ich pôvodnej čiernej farby, len aby ich mali svetlé ako Benátčanky. Na to používali kvantá farieb z masla, vínneho kameňa a vápna a na účesy, ako mali Florenťanky, používali falošné vlasy na uzly, pletence a voľné pramene. Vidíme ich na Boticelliho obraze "Jar".

SkryťVypnúť reklamu

Dlhé sú symbolom mužnosti

Dôležitú úlohu hralo od najstarších dôb aj kaderenie vlasov u žien i mužov. Trvalú onduláciu vynašli pred vyše tritisíc rokmi v starom Babylone, keď vyhotovili predchodcu dnešnej "kulmy". V staroveku trávili Rimanky celé noci s vlasmi, nakrútenými na papilótoch. Ázijské vlasy sú hrubé a rovné, africké kučeravé a v Európe nájdeme všetky typy.

Gréci nosili vlasy skrútené voľne do lokní okolo hlavy, ženy si ich zväzovali stuhou do výšky. Nepestované rovné vlasy boli u Grékov symbolom smútku, u nich, aj u starých Germánov a Keltov boli dlhé vlasy prejavom slobody a mužnosti. Dlhovlasých bojovníkov mali radi aj bohovia. Až v 19. stor. s francúzskymi romantikmi a ruskými anarchistami sa stali dlhé vlasy symbolom vzbury.

SkryťVypnúť reklamu

Nakrátko alebo ostrihané dohola symbolom smútku alebo odriekania. Moslimskí veriaci si nechávali na hlave iba jeden prameň, aby mohol Allah mŕtveho ľahšie dopraviť do raja. Táto móda sa dostala do Francúzska s pruskými vojskami počas prusko-francúzskej vojny v r. 1870 a stala sa symbolom násilníckej mužnosti. Koncom 60. r. min. stor. symbol holej hlavy prevzali skinheadi a s príchodom AIDS americkí homosexuáli.

Zmeny účesov

V stredoveku boli dlhé rozpustené vlasy výsadou mladých dievčat, kým vydaté ženy ich zapletali do vrkočov a zakrývali čepcom. Odhaľujú ich až v neskorom stredoveku. Muži si ich vtedy strihali nakrátko, vyhoľovali na zátylku, aj pri ušiach a sčesávali ich pravidelne na všetky strany.

Renesancia priniesla zmenu úpravy pre obe pohlavia: Muži ich nechávali rásť a dlhé kaderia do vĺn a kučier, ženy odfarbujú na blond, zmenšujú pokrývku hlavy, z ktorej sa stáva ozdoba, spolu so stuhami a šperkami. Kým reformačné úsilie v Nemecku vedie obe pohlavia k väčšej prostote účesov, španielska móda dodáva účesu zvláštnu funkciu tým, že ho prispôsobuje odevu.

SkryťVypnúť reklamu

Zložitosť v rokoku

Najbohatším obdobím v histórii účesov bolo rokoko. Charakteristické parochňami - vystuženými a napudrovanými s čipkami, stuhami, hrebeňmi a rôznymi ozdobami. Vedúcu úlohu v tom hralo Francúzsko. Od toho účesu sa odvrátili Angličanky a podľa súdobých memoárov sa z neho vysmievajú. Píše sa v nich: "Parížanky nosia na hlave vysoké veže, všeličím ozdobené, táto paráda pripadá Angličanom veľmi nevkusná a keď takáto dáma príde do Londýna, hvízda sa a hádže po nej blatom."

Po Francúzskej revolúcii sa účesy zjednodušili skrátili, odložili parochne. Údajne preto, lebo Mária Antoinetta údajne po narodení prvého dieťaťa stratila veľa vlasov, parochňa by ju obrala o ďalšie a vlastných bolo málo na vysoké účesy. Česali jej lokne.

Empír sa vrátil k antickému krátkemu účesu, biedermeier si obľúbil hladko sčesané vlasy uprostred s cestičkou, pletencami a uzlami na bokoch a temene. Po zložitejších výčesoch okolo r. 1900 prišla zásadná zmena - krátko zastrihnuté vlasy v r. 1920, ktoré sú v obľube dodnes.

Módu fúzov určovali panovníci

V predchádzajúcich storočiach boli fúzy odznakom sily, mužnosti a slobody. Ich strihanie znamenalo v histórii často potupný trest. Tvar fúzov nie je iba výrazom doby a ich módy, ale niekedy aj svetového názoru a politickej príslušnosti. V starom Egypte boli fúzy na hrade výsadou kráľov. Muži sa holili už v najstarších dobách v Egypte, Asýrii, Babylone.

Židia pestovali fúzy ako odznak slobody a zbožnosti. U Grékov sa rozšírilo holenie až za doby Alexandra Veľkého, od nich ho prevzali Rimania a stalo sa zvykom. Za cisára Hadriána sa začali nosiť znovu fúzy. Čím boli dlhšie vlasy, tým kratšie boli fúzy.

Slovania poznali holenie od Grékov ale dlhá brada a fúzy zostali nedotknuteľné až do vlády Petra Veľkého, ktorý zavádzal v Rusku západnú módu. Východná cirkev vyhlásila, že holenie fúzov je pohanský zvyk a na cirkevnom sneme v r. 1551 ruské duchovenstvo prehlásilo, že "bez brady nie je možné dostať sa do kráľovstva nebeského". Naopak to bolo vo Francúzsku, kde kráľ Henrich II. musel r. 1551 vydať osobitný príkaz kapitule, aby si jej nový biskup dal ostrihať fúzy, lebo jedna diecéza ho nechcela takého uznať. Úplne odstraňovať fúzy a bradu začal Ľudovít XIV. a iba fúziky zostali privilégiom kráľovských vojenských oddielov, až do 20. storočia určovali módu fúzov, brád, bokombrád panovníci, potom herci.

Úprava vlasov u nás

Aké vlasy nosili Slovania

U Slovanov sa podľa úpravy vlasov dalo poznať, do akej sociálnej skupiny patrili. Ostrihané vlasy u mužov boli znakom nevoľníka a ešte v 11. stor. na území Slovenska znakom sluhov. Dokladom úpravy vlasov je aj ikonografický materiál z 10. - 11. stor., na ktorom sú dlhé vlasy, splývajúce po plecia. Takáto úprava sa v neskorších obdobiach zachovala iba v ľudových vrstvách. Šľachta a mešťania sa prispôsobovali svetovej účesovej tvorbe.

Mužský účes "na kečku"

Do konca 19. stor. aj začiatkom 20. stor. nosili starší muži na vidieku, najmä v odľahlejších oblastiach tzv. kečky. Boli to vlasy dlhé po plecia, na prostriedku rozdelené pútcom nad sluchami niekedy uviazané do uzlov, aby nepadali do očí. V okolí Zvolena ich zapletali do štyroch vrkočov. Začiatkom 20. storočia, najmä po 1. svetovej vojne si ich začali strihať nakrátko.

Ako sa česali naše ženy

O ženských účesoch archeológia a ikonografia poskytuje málo dokladov popri kovových ihliciach, krúžkoch, diadémoch. Z 11. - 12. stor. sú už doložené rozdiely v úprave vlasov dievčat a vydatých žien. Dievčatá chodili vždy prostovlasé, uprostred s pútcom, dvoma alebo jedných vrkočom, niekde obkrúteným okolo hlavy. Vydaté museli chodiť s pokrytou hlavou.

Zložitá úprava

Takmer 200 rokov si vydaté ženy obkrúcali okolo podložky alebo bez nej 1 alebo 2 pramene vlasov podľa 2 základných typov. Vyžadovalo to veľa času, preto sa česali raz týždenne. V 20. rokoch 20. stor. so zmenou spôsobu života sa zmenili účesy - v mestách skrátili, na vidieku zjednodušili.

Spravodajstvo

Ilustračné foto.

Trvalý dážď môže spôsobiť problémy.


TASR

Patrí medzi najstaršie expozície ľudovej architektúry na Slovensku.


SITA

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 033
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 630
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 880
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 684
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 822
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 237
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 147
  1. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  2. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  3. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  4. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  5. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  6. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  7. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 218
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 325
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 291
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 169
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 889
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 801
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 028
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 580
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  2. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  3. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  4. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  5. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  6. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  7. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 218
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 325
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 291
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 169
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 889
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 801
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 028
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 580
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu