RADO MLYNEK, rado.mlyneknetkosice.skZa najzaujímavejšie lietadlo, ktoré v ostatom období pristálo na košickom letisku, možno považovať lietadlo
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
RADO MLYNEK, rado.mlyneknetkosice.sk
Za najzaujímavejšie lietadlo, ktoré v ostatom období pristálo na košickom letisku, možno považovať lietadlo typu Iljušin Il-62M s ukrajinskou poznávacou značkou UR-86528. Tento iljušin je zaujímavý nie len tým, že patrí už medzi dosluhujúce typy lietadiel, ale aj tým, že toto konkrétne lietadlo je vládny ukrajinský špeciál, na palube ktorého priletel do Bratislavy a potom do Košíc ukrajinský prezident Viktor Juščenko.
Typ Il-62 vyvinula konštrukčná kancelária Sergeja Iljušina, a to ako náhradu za štvormotorový turbovrtuľový typ Tu-144. Lietadlo bolo navrhované podľa požiadaviek Aeroflotu, ktorý potreboval moderné lietadlo na svoje diaľkové linky a požadoval stroj, schopný prepraviť okolo 150 cestujúcich na vzdialenosť 7 700 km (teda napríklad z Moskvy do New Yorku). Verejnosť sa o novom lietadle dozvedela v septembri 1962, keď Iljušinov vývojový závod navštívil vtedajší sovietsky vodca N.S. Chruščov a prezrel si ešte nezalietaný prototyp lietadla Il-62. K prvému vzletu prvého prototypu Il-62 došlo 3. januára 1963. Trvalo však ešte viac než štyri roky, kým sa nové iljušiny objavili na linkách Aeroflotu. Podpísali sa pod to problémy aerodynamického i technologického charakteru. V marci 1967 nasadil Aeroflot prvé sériové lietadlá do skúšobnej prevádzky na domácich linkách. Dňa 15. septembra vzlietol typ Il-62 na svoj prvý medzinárodný let s cestujúcimi, a to z Moskvy do kanadského Montrealu, kde sa vtedy konala svetová výstava. Pretože Československé aerolínie v tej dobe tiež potrebovali lietadlo na dlhé trate, navštívilo jedno lietadlo Prahu už na jar 1967. ČSA si napokon objednali celkovo 15 lietadiel Il-62, z ktorých prvé priletelo na pražské letisko 29. októbra 1969. Posledný let v službách ČSA vykonal tento typ 29. októbra 1994 (aj keď v roku 1995 bola jedna šesťdesiatdvojka ešte neplánovane nasadená na niekoľko letov).
Lietadlo Il-62 má rovnakú koncepciu ako britské lietadlo Vickers VC-10. Štyri motory sú po dvoch umiestnené po bokoch zadnej časti trupu. Výhodou takejto koncepcie je najmä "čisté" krídlo, ktorého aerodynamické vlastnosti nie sú narúšané pylónmi motorov či priamo motormi. Il-62 je prvým sovietskym dopravným lietadlom s pretlakovým trupom nekruhového prierezu. Lietadlo má rozpätie krídiel 43,2 m, dĺžku 53,12 m a výšku 12,35 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je 67 500 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 162 ton. Kabína lietadla môže byť usporiadaná pre 150 až 186 cestujúcich. Na pohon lietadla slúžia štyri motory Kuznecov NK-8-4 s ťahom po 103 kN. Lietadlo má cestovnú rýchlosť okolo 900 km/h a jeho dolet s plným zaťažením je 6 700 km (s nižším nákladom až 10 000 km). V roku 1971 po prvý raz vzlietla modernizovaná verzia Il-62M, vyznačujúca sa výkonnejšími a tichšími motormi Solovjev D-30KU s ťahom po 108 kN. Gondoly motorov boli modifikované kvôli zníženiu aerodynamického odporu. Verzia Il-62M má maximálnu vzletovú hmotnosť 165 ton. Pomerne kurióznym technickým prvkom lietadla Il-62 je štvrtá podvozková noha, ktorá sa po zaparkovaní lietadla vysúva spod zadnej časti trupu a zabezpečuje stabilitu lietadla pri jeho nakaldaní. Celkovo bolo vyrobených okolo 290 lietadiel Il-62 (z toho väčšina verzie M), pričom ich výroba podľa dostupných údajov skončila v roku 1993.
Lietadlá Il-62 používali letecké spoločnosti mnohých krajín, a to napríklad poľský LOT, východonemecký Interflug i kubánska Cubana. Zaujímavé je, že ako jeden z mála sovietskych typov dopravných lietadiel nebol typ Il-62 zaradený do služby u vojenského letectva (aj keď sa príležitostne využíval na prepravu vojakov). Lietadlo Il-62M s poznávacou značkou UR-86528, ktoré do Košíc priviezlo ukrajinského prezidenta, má výrobné číslo 4038111 a sériové číslo 191 (je to pravdepodobne 191. vyrobený kus). Podľa internetových zdrojov bolo lietadlo vyrobené v roku 1981, aj keď prvé číslice jeho výrobného čísla naznačujú, že by malo byť vyrobené v štrvtom štvrťroku 1980. Lietadlo má v súčasnosti salónnnu úpravu (predtým lietalo pre Aeroflot) a jeho operátorom je spoločnosť Ukraina Aviapredpriatie, ktorá zabezpečuje aj prepravu ukrajinských ústavných činiteľov. Ukrajinský prezidentský špeciál však nebol v Košiciach po prvý raz, pretože v júni 2001 ním k nám priletel vtedajší ukrajinský Leonid Kučma. Typ Iljušin Il-62 patrí dnes už medzi klasiku prúdových dopravných lietadiel. Mimochodom, tento typ mal v kóde NATO názov Classic.
Autor: frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.