Korzár logo Korzár

Prezidentova šesťdesiatdvojka

RADO MLYNEK, rado.mlyneknetkosice.skZa najzaujímavejšie lietadlo, ktoré v ostatom období pristálo na košickom letisku, možno považovať lietadlo

RADO MLYNEK, rado.mlyneknetkosice.sk

Za najzaujímavejšie lietadlo, ktoré v ostatom období pristálo na košickom letisku, možno považovať lietadlo typu Iljušin Il-62M s ukrajinskou poznávacou značkou UR-86528. Tento iljušin je zaujímavý nie len tým, že patrí už medzi dosluhujúce typy lietadiel, ale aj tým, že toto konkrétne lietadlo je vládny ukrajinský špeciál, na palube ktorého priletel do Bratislavy a potom do Košíc ukrajinský prezident Viktor Juščenko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Používali ho aj Československé aerolínie

SkryťVypnúť reklamu

Typ Il-62 vyvinula konštrukčná kancelária Sergeja Iljušina, a to ako náhradu za štvormotorový turbovrtuľový typ Tu-144. Lietadlo bolo navrhované podľa požiadaviek Aeroflotu, ktorý potreboval moderné lietadlo na svoje diaľkové linky a požadoval stroj, schopný prepraviť okolo 150 cestujúcich na vzdialenosť 7 700 km (teda napríklad z Moskvy do New Yorku). Verejnosť sa o novom lietadle dozvedela v septembri 1962, keď Iljušinov vývojový závod navštívil vtedajší sovietsky vodca N.S. Chruščov a prezrel si ešte nezalietaný prototyp lietadla Il-62. K prvému vzletu prvého prototypu Il-62 došlo 3. januára 1963. Trvalo však ešte viac než štyri roky, kým sa nové iljušiny objavili na linkách Aeroflotu. Podpísali sa pod to problémy aerodynamického i technologického charakteru. V marci 1967 nasadil Aeroflot prvé sériové lietadlá do skúšobnej prevádzky na domácich linkách. Dňa 15. septembra vzlietol typ Il-62 na svoj prvý medzinárodný let s cestujúcimi, a to z Moskvy do kanadského Montrealu, kde sa vtedy konala svetová výstava. Pretože Československé aerolínie v tej dobe tiež potrebovali lietadlo na dlhé trate, navštívilo jedno lietadlo Prahu už na jar 1967. ČSA si napokon objednali celkovo 15 lietadiel Il-62, z ktorých prvé priletelo na pražské letisko 29. októbra 1969. Posledný let v službách ČSA vykonal tento typ 29. októbra 1994 (aj keď v roku 1995 bola jedna šesťdesiatdvojka ešte neplánovane nasadená na niekoľko letov).

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo Il-62 má rovnakú koncepciu ako britské lietadlo Vickers VC-10. Štyri motory sú po dvoch umiestnené po bokoch zadnej časti trupu. Výhodou takejto koncepcie je najmä "čisté" krídlo, ktorého aerodynamické vlastnosti nie sú narúšané pylónmi motorov či priamo motormi. Il-62 je prvým sovietskym dopravným lietadlom s pretlakovým trupom nekruhového prierezu. Lietadlo má rozpätie krídiel 43,2 m, dĺžku 53,12 m a výšku 12,35 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je 67 500 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 162 ton. Kabína lietadla môže byť usporiadaná pre 150 až 186 cestujúcich. Na pohon lietadla slúžia štyri motory Kuznecov NK-8-4 s ťahom po 103 kN. Lietadlo má cestovnú rýchlosť okolo 900 km/h a jeho dolet s plným zaťažením je 6 700 km (s nižším nákladom až 10 000 km). V roku 1971 po prvý raz vzlietla modernizovaná verzia Il-62M, vyznačujúca sa výkonnejšími a tichšími motormi Solovjev D-30KU s ťahom po 108 kN. Gondoly motorov boli modifikované kvôli zníženiu aerodynamického odporu. Verzia Il-62M má maximálnu vzletovú hmotnosť 165 ton. Pomerne kurióznym technickým prvkom lietadla Il-62 je štvrtá podvozková noha, ktorá sa po zaparkovaní lietadla vysúva spod zadnej časti trupu a zabezpečuje stabilitu lietadla pri jeho nakaldaní. Celkovo bolo vyrobených okolo 290 lietadiel Il-62 (z toho väčšina verzie M), pričom ich výroba podľa dostupných údajov skončila v roku 1993.

SkryťVypnúť reklamu

Classic je už dnes klasikou

Lietadlá Il-62 používali letecké spoločnosti mnohých krajín, a to napríklad poľský LOT, východonemecký Interflug i kubánska Cubana. Zaujímavé je, že ako jeden z mála sovietskych typov dopravných lietadiel nebol typ Il-62 zaradený do služby u vojenského letectva (aj keď sa príležitostne využíval na prepravu vojakov). Lietadlo Il-62M s poznávacou značkou UR-86528, ktoré do Košíc priviezlo ukrajinského prezidenta, má výrobné číslo 4038111 a sériové číslo 191 (je to pravdepodobne 191. vyrobený kus). Podľa internetových zdrojov bolo lietadlo vyrobené v roku 1981, aj keď prvé číslice jeho výrobného čísla naznačujú, že by malo byť vyrobené v štrvtom štvrťroku 1980. Lietadlo má v súčasnosti salónnnu úpravu (predtým lietalo pre Aeroflot) a jeho operátorom je spoločnosť Ukraina Aviapredpriatie, ktorá zabezpečuje aj prepravu ukrajinských ústavných činiteľov. Ukrajinský prezidentský špeciál však nebol v Košiciach po prvý raz, pretože v júni 2001 ním k nám priletel vtedajší ukrajinský Leonid Kučma. Typ Iljušin Il-62 patrí dnes už medzi klasiku prúdových dopravných lietadiel. Mimochodom, tento typ mal v kóde NATO názov Classic.

Autor: frk

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 698
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 152
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 246
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 449
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 112
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 2 667
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 267
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 112
  1. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  2. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  4. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  5. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  6. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  7. Štefan Šturdzík: 350
  8. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 381
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 763
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 60 450
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 172
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 467
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 783
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 646
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  2. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  4. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  5. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  6. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  7. Štefan Šturdzík: 350
  8. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 381
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 763
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 60 450
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 172
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 467
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 783
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 646
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu