Korzár logo Korzár

Singapore Airlines prevzali prvý Airbus A380

Zajtra sa v poschodovom airbuse povezú prví cestujúciTohtoročný 15. október sa zapíše do dejín svetovej leteckej dopravy ako deň, v ktorom firma

Zajtra sa v poschodovom airbuse povezú prví cestujúci

Tohtoročný 15. október sa zapíše do dejín svetovej leteckej dopravy ako deň, v ktorom firma Airbus dodala leteckej spoločnosti Singapore Airlines prvé sériové lietadlo typu A380. Na slávnostnom odovzdávaní, na ktorom sa zúčastnilo 500 pozvaných hostí, boli prítomní aj najvyšší predstavitelia spoločností Airbus, Rolls-Royce a Singapore Airlines. "Toto odovzdávanie znamená začiatok novej kapitoly v leteckom priemysle a cítime sa poctení, že sme to my, ktorí otvárame túto novú kapitolu," povedal výkonný riaditeľ Singapore Airlines Chew Choon Seng. Lietadlo A380 pre Singapore Airlines je poháňané štyrmi motormi Rolls-Royce Trent 900, ktoré majú ťah po 311 kN. V decembri tohto roka by mala byť certifikovaná aj verzia A380, poháňaná motormi Engine Alliance GP 7000. Hneď na druhý deň po odovzdaní, teda 16. októbra, preletelo lietadlo z francúzskeho Toulouse na svoju novú základňu, na singapúrske letisko Changi (let trval 12 hod. a 24 min.). Novučičký poschodový airbus vo farbách spoločnosti Singapore Airlines by mal uskutočniť svoj prvý let s cestujúcimi už zajtra, a to zo Singapúru do austrálskeho Sydney (v piatok poletí späť). Letenky na tento let sa predávali formou aukcie na internetovom portáli eBay, pričom výnos z nej pôjde na charitatívne účely. S pravidelnými každodennými letmi sa začne 28. októbra. V poschodovej kabíne lietadla môže cestovať 471 cestujúcich v troch triedach, pričom trieda Singapore Airline Suite je ešte luxusnejšia ako obvyklá prvá trieda. Spoločnosť Singapore Airlines si celkovo objednala 20 lietadiel A380. Firma Airbus registruje doteraz 189 objednávok na lietadlo A380, a to od 16 zákazníkov. Tieto lietadlá si objednali aj spoločnosti Lufthansa, British Airways a Air France.V tomto roku však už nebude dodané žiadne ďalšie lietadlo A380. V budúcom roku dostanú letecké spoločnosti ďalších 13 strojov, v roku 2009 to bude 25 lietadiel. Naplno sa výroba poschodových airbusov rozbehne až v roku 2010, keď sa vyrobí a odovzdá 45 lietadiel. Firma Airbus vyvíja aj nákladnú verziu typu A380, ktorá by mala mať maximálnu vzletovú hmotnosť až 600 ton a mala by byť schopná prepravovať náklad celkovej hmotnosti až 158 ton.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nádrže pojmú 300 000 litrov paliva

Program vývoja a výroby lietadla A380 sa oficiálne začal v decembri 2000. Prvý let lietadla sa uskutočnil 27. apríla 2005. Pri výrobe sériových lietadiel sa však vyskytli problémy (najmä s káblovými zväzkami), ktoré spôsobili značné oneskorenie dodávok. Podľa pôvodného plánu malo byť prvé lietadlo dodané Singapore Airlines už v druhom štvrťroku 2006. Lietadlo A380 má rozpätie krídiel 79,8 m a jeho dĺžka je 72,7 m, výška je 24,1 m. Kabína pre cestujúcich má dĺžku 49,9 m. Horné podlažie kabíny má maximálnu šírku 5,92 m, dolné až 6,58 n. Typické usporiadanie kabíny je pre 525 cestujúcich, ktorí majú oveľa vyššie pohodlie než v doterajších dopravných lietadlách. . Dolet lietadla s maximálnym počtom cestujúcich je okolo 15 000 kilometrov. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 560 ton, maximálna pristávacia hmotnosť je 386 ton. Palivové nádrže pojmú neuveriteľných 310 000 litrov paliva. Možno tomu nebudete veriť (môžete si to však jednoducho vypočítať), ale s uvedeným množstvom paliva by auto s priemernou spotrebou 7 l/100 km prešlo vyše 4,4 milióna kilometrov. Približne 25 % hmotnosti prázdneho lietadla tvoria ľahké kompozitné materiály. Spotreba paliva, prerátaná na jedného cestujúceho, je menej ako tri litre na 100 km letu. Airbus A380 je certifikovaný na vzlety a pristátia na dráhach s minimálnou šírkou 45 metrov. Lietadlo A380 doteraz pristálo na vyše 50 letiskách celého sveta. Predpokladá sa, že do roku 2011 bude 70 letísk pripravených prijímať lietadlá A380 v pravidelnej prevádzke. Mimochodom, americká firma Boeing, ktorá je najväčším rivalom európskej firmy Airbus, sa ešte nedávno "tešila" z oneskorenia programu A380. Opäť ale platí, že škodoradosť sa nevypláca, pretože firmu Boeing postihol ten istý problém: program vývoja a dodávok jej nového lietadla B787 Dreamliner sa začal značne oneskorovať.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 45 603
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 923
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 432
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 8 238
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 114
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 809
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 734
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 576
  1. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  2. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  3. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  4. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  5. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  7. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  8. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 816
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 479
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 333
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 805
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 089
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 726
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 056
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  2. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  3. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  4. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  5. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  7. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  8. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 816
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 479
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 333
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 805
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 089
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 726
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 056
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu